De Vitalis is gebouwd in Krimpen aan de IJssel, in 1884. De werf is tot nu toe onbekend gebleven. Ik heb er navraag naar gedaan, maar helaas zonder resultaat. Het schip heeft nà 36 jaar vracht gezeild, en is vlak na de bouw ca. 2.5 meter verlengd. Het is één van de eerste ijzeren schepen die van de houtbouw is nagebouwd. We komen veel dingen tegen. Zo zit er onder water, bij voor- en achtersteven een houten lat (slijtlatten!). Het voor- en achterschip hebben veel gangen. De knieen onder de dekken zijn gesmeed. De mast had het gewicht aan de achterkant. Ook heeft de Vitalis nooit een motor of lamme arm gehad. In de crisistijd is het schip opgelegd geweest. De familie Zwolsman heeft het schip gekocht in ongeveer 1925, en heeft de naam van het schip veranderd. Nu Vitalis, voorheen Risico. De heer Zwolsman was kunstenaar en heeft van de Vitalis een woon-tentoonstellingsschip gemaakt. Zo staat het nog steeds te boek. Het schip is de 2e wereldoorlog ook niet ongeschonden doorgekomen. De Vitalis was een paviljoentjalk. In het achteronder stond een patrijspoort open waar een handgranaat door naar binnen is gegooid, het paviljoen brandde uit. De fam. Zwolsman heeft van het paviljoen toen een zitkuip gemaakt. Ook ergens in deze periode is het schip zoekgeraakt bij het kadaster. Ze waren stomverbaasd dat het in 1983 weer te boek werd gesteld. De familie Zwolsman heeft met het schip rondgetrokken, tot de oorlog. Toen heeft hij een baan gevonden als tekenleraar in Deventer. Daar heeft het schip tot ergens in de 79-er jaren gelegen. Julia Verschaik kocht de Vitalis en ging er mee naar Zwolle. Julia was kinderboeken schrijfster en journalist. Zij heeft het schip niet zo lang gehad. In Zwolle is er een roef opgezet plus een achterdek. In 1982 hebben wij het schip gekocht. We hebben het langszij de Zeelandia getrokken, en zijn er over het IJsselmeer mee naar Leeuwarden gegaan. In Leeuwarden kwamen wij er achater dat er links en rechts afvoergaten in de huid zaten, net boven de waterlijn. Er waren nog meer verrassingen. Zo was er een kamertje tussen het vooronder en de mastkoker. Bij het openen van de deur stuitte ik op een berg takken, opgestapeld tot het dek. Dit bleek wiet te zijn, het was nogal veel 2 bij 3 bij 1,5 meter. Teveel om bij de vuilnis op straat te zetten, te verrot om het zelf op te roken. We hebben het in mootjes gezaagd en in de houtkachel opgestookt. De buren vroegen wel wat voor houtsoort wij stookten; nou ja turf uit de Peel natuurlijk. De Vitalis was een casco toen wij het kochten, halfweg tussen de verbouwing van een woonschip naar een zeilschip. Ondertussen hebben wij na 15 jaar bijna een nieuw schip opgebouwd. Nieuwe houten berghouten voor en achter, met de dissel gehakt. Nieuwe dekken, potdeksel, 1/2 nieuw vlak, mastkoker, nieuwe luikenkap, enz. Nu, na 14 jaar, is het schip nog steeds een woon-tentoonstellingsschip en woont er een beeldend kunstenaar (ikzelf H. de Boer) op. De Vitalis heeft vanaf de tijd van de de familie Zwolsman een mascotte gehad. Het was een opgezette kip, met een kop die wiebelt. Julia heeft hem voor een symbolisch bedrag van fl 1,= overgenomen. Toen wij het schip kochten hebben wij die kip ook weer voor dit bedrag gekocht. Maar voordat wij hem in ontvangst konden nemen is hij gestolen. Maar de kip is nu weer terug. Wel in een andere vorm: uit hout gesneden in de roerklik. De restauratie is nu bijna klaar. De roef is betimmerd, het ruim nog niet, en er staat nog steeds geen motor in. |
|