Toen ik mijn vorige schip verkocht had, oktober 1998, had ik 1,5 maand de tijd om een andere woonplek te vinden. Natuurlijk moest dat weer een schip worden. Veel geld had ik niet en ook geen zin om te lenen. Kwam ik in Groningen een bolschip tegen. Ik had het nog nooit gezien maar hoorde er in andere streken van ons land al jarenlang slechte verhalen over. Het lag in het Aduarderdiep bij de brug tussen Garnwerd en Feerwerd. Vanaf de brug bekeken bood het geheel een zeer trieste aanblik. Dekzeilen verrot, verf afgebladderd en alles onder een groene laag mos. Toch maar even binnen gaan kijken. Voldoende stahoogte, verder een grote puinhoop. Een blik in de machinekamer deed mijn hart echter sneller kloppen. Daar stond een Brons 4EA in. (Eigenlijk was het schip toen al bijna verkocht. De prijs was fl 12.000,=, dus dat was ook niet echt rampzalig.) Nog even de tornstang in de Brons om te kijken of er beweging in zat, dat was in orde. Wel ontbrak er een verstuiver uit de laatste cilinder. Ik besloot dat een werfbeurt uitsluitsel moest geven. Met buurman Piet en zijn opduwer naar het werfje in Winsum gevaren, waar het schip volgens de werfbaas wel op paste. Nadat we de afrastering van het terrein deels hadden afgebroken bleek het wel te kunnen. Verzekering erbij, meten. Er moestvoor zo'n fl 3500,= staal onder. Een kennis van de eigenaar kwam de ontbrekende verstuiver brengen, hij had hem getest en bleek nog redelijk. Na de werfbeurt richting Noorderhaven in stad Groningen. Onderweg nog de verstuiver gemonteerd en een startpoging gedaan want de startluchttank zat nog helemaal vol. Helaas na wat hoopvolle geluiden wilde de Brons niet lopen. De eerste maand permanent aan de motor gewerkt, koppen eraf, alles schoongemaakt, enz. Bleek een van de plunjers van de brandstofpomp vastgeroest. Na alles weer los en gangbaar te hebben gemaakt was het starten, lopen. Ik schreeuwde het uit van blijdschap. Sindsdien heeft deze motor geen problemen opgeleverd. Sindsdien bezig het schip bewoonbaar en toonbaar te krijgen. Dat gaat maar langzaam want ik heb ook mijn werk, maar dat is een bekend verhaal geloof ik. Nu bezig een soort terugwerk-pool met een collega op te zetten. Dat werkt tot nu toe prima. Over de verbouwingen, er moet weer een mastdek, mast, zeilen, zwaarden, enz. komen. Een nieuw roer hangt er al aan. Ik kies er voor om roer, zwaarden en mast in staal uit te voeren. Dit vanwege het onderhoudsgemak. |
|