De Goede Verwachting

Details over het schip De Goede Verwachting, BHS nummer 11730


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11730 De Goede Verwachting bolschip staal in 1914 Grol, gebr. Veendam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 85 cm 4 m 45 cm 1 m 00 cm 1 m 80 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “716 B Gron 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
716 B Gron 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Brons 4EA 1956
Verhalen over dit schip:
Toen ik mijn vorige schip verkocht had, oktober 1998, had ik 1,5 maand de tijd
om een andere woonplek te vinden. Natuurlijk moest dat weer een schip worden.
Veel geld had ik niet en ook geen zin om te lenen. Kwam ik in Groningen een
bolschip tegen. Ik had het nog nooit gezien maar hoorde er in andere streken
van ons land al jarenlang slechte verhalen over. Het lag in het Aduarderdiep
bij de brug tussen Garnwerd en Feerwerd. Vanaf de brug bekeken bood het geheel
een zeer trieste aanblik. Dekzeilen verrot, verf afgebladderd en alles onder
een groene laag mos. Toch maar even binnen gaan kijken. Voldoende stahoogte,
verder een grote puinhoop. Een blik in de machinekamer deed mijn hart echter
sneller kloppen. Daar stond een Brons 4EA in. (Eigenlijk was het schip toen al
bijna verkocht. De prijs was fl 12.000,=, dus dat was ook niet echt rampzalig.)
Nog even de tornstang in de Brons om te kijken of er beweging in zat, dat was
in orde. Wel ontbrak er een verstuiver uit de laatste cilinder. Ik besloot dat
een werfbeurt uitsluitsel moest geven. Met buurman Piet en zijn opduwer naar
het werfje in Winsum gevaren, waar het schip volgens de werfbaas wel op paste.
Nadat we de afrastering van het terrein deels hadden afgebroken bleek het wel
te kunnen. Verzekering erbij, meten. Er moestvoor zo'n fl 3500,= staal onder.
Een kennis van de eigenaar kwam de ontbrekende verstuiver brengen, hij had hem
getest en bleek nog redelijk. Na de werfbeurt richting Noorderhaven in stad
Groningen. Onderweg nog de verstuiver gemonteerd en een startpoging gedaan want
de startluchttank zat nog helemaal vol. Helaas na wat hoopvolle geluiden wilde
de Brons niet lopen. De eerste maand permanent aan de motor gewerkt, koppen
eraf, alles schoongemaakt, enz. Bleek een van de plunjers van de brandstofpomp
vastgeroest. Na alles weer los en gangbaar te hebben gemaakt was het starten,
lopen. Ik schreeuwde het uit van blijdschap. Sindsdien heeft deze motor geen
problemen opgeleverd. Sindsdien bezig het schip bewoonbaar en toonbaar te
krijgen. Dat gaat maar langzaam want ik heb ook mijn werk, maar dat is een
bekend verhaal geloof ik. Nu bezig een soort terugwerk-pool met een collega op
te zetten. Dat werkt tot nu toe prima. Over de verbouwingen, er moet weer een
mastdek, mast, zeilen, zwaarden, enz. komen. Een nieuw roer hangt er al aan. Ik
kies er voor om roer, zwaarden en mast in staal uit te voeren. Dit vanwege het
onderhoudsgemak.