Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11742 |
Papillon |
Steilsteven |
ijzer |
in 1928 |
Boer, J.A. de |
Oude Pekela |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland, Groningen, Drenthe, Dortmund, Brabant, Limburg en Belgische Kempen. |
Gebouwd als turfschip en als retourvracht uit Dortmund kolen. Mest van Groningen naar de bollenvelden rondom Hillegom.
In het zuiden van het land, zand, grind, stortsteen, suikerbieten. |
West Noord-Brabant |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip, type steilsteven is gebouwd als turfschip en van origine een zeilschip. Schipper/opdrachtgever was Willem Dijkman uit Winschoten en hij noemt het naar zijn vrouw Jantiena.
Later wordt Engel Dijkman eigenaar. Hij voer voornamelijk turf naar Dortmund en steenkool terug.
Het blijft tot 1950 in de familie en is in die tijd altijd getuigd, alhoewel er meer mee gejaagd dan gezeild werd. Ook is er met een opduwer gevaren.
Vanaf 1950 heet het schip Quarto. Eigenaar T. v.d. Akker heeft het schip gemotoriseerd.
De volgende eigenaar J.A. de Meijer heeft het gekocht met een blauwe liggende Deutz.
Hij noemt het schip Nelly, naar zijn vrouw. Thuishaven Raamsdonkveer.
Vanaf juli 1954 tot 1970 heeft het in Zuid Nederland (Brabant en Limburg met zand en grind) en Noord België (Kempische Kanalen) gevaren.
In dec. 1954 wordt de blauwe Deutz vervangen door een Lister JP4. De Deutz gaf veel problemen en volgens vader de Meijer is deze Lister zijn redding geweest van een faillissement.
Zijn letterlijke woorden: “De Lister heeft ons er weer bovenop geholpen” .
Vanaf 1961 vaart zoon Kees met het schip, eerst met zus Nelly en later met zijn vrouw. Zij maken in de stuurhut een aanrechtje en gasfornuis.
In 1971 verkoopt vader de Meijer “zijn Nelly”. Onbekend is aan wie.
Sinds 1982 is het schip in ons bezit.
Het uiterlijk van het schip is zo weinig mogelijk veranderd.
Het casco is onveranderd sinds 1928. De inrichting van het roefje is nog hetzelfde als in de jaren vijftig. |
|
Illustraties: |
|
De PAPILLON bij de reunie 2013 van de LVBHB in Vlissingen. Gemaakt op/in: 27 juli 2013, 18:25:55 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Genieten in de zwaaikom van Lieshout bij sluisV voorjaar 2011 Gemaakt op/in: juni 2011 Foto: Wilma van Dueren den Hollander.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
zilverzand laden in Lommel Gemaakt op/in: jaren 60
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
26 m 40 cm |
5 m 29 cm |
1 m 00 cm |
1 m 60 cm |
22,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “263 B Winsch 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
263 B Winsch 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Jantiena |
Op 27 feb. wordt het brandmerk 263 B Winsch 1928 "opnieuw definitief ingebeiteld" volgens het kadaster.
De teboekstelling is op 24 mrt 1994 doorgehaald om 9.00 (ambtshalve) "SPOOKSCHIP"
Het schip is door de huidige eigenaars opnieuw in het kadaster ingeschreven op 4 april 1996 nummer: 7507 BG 1996 |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “7507 BG 1996” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
7507 BG 1996 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Papillon |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
J.P.4 |
60/21904 |
1944 |
Overig |
1995 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
J.P.4 |
60/9931 |
1941 |
Overig |
1954 |
1995 |
|