Hoop Op Zegen

Details over het schip Hoop Op Zegen, BHS nummer 11758


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11758 Hoop Op Zegen steilsteven ijzer in 1929 Wolthuis, H. Sappemeer
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
veenkolonien turf& strokarton& aardappelen& suikerbieten Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: summer 2016
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: summer 2015
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1929


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: summer 2015


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 58 cm 4 m 34 cm 0 m 85 cm 1 m 30 cm 18 m 40 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1137 B Gron 1929”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1137 B Gron 1929 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF DD 575 1962
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Siemens inductie-motor, Deutz Weichei generator Diesel-electrische aandrijflijn 2017
Verhalen over dit schip:
Zoals de naam aangeeft heeft de steilsteven een rechte voorsteven maar het
achterschip van een aak. Het boeisel staat in het voorschip en in de zijden
rechtop en loopt bij de achtersteven naar binnen. Maar niet zoveel als bij een
tjalk. Het schip steekt vrij ondiep en is langgerekt van vorm.
De huidige eigenaars zijn J. Hensema en M.E. Kars. Het schip is in 1929 op de
werf van Hendrik Wolthuis te Sappemeer als zeilschip gebouwd en heeft in de
veenkolonieën gevaren met turf, strokarton, aardappelen en suikerbieten, etc.
Bij de doop kreeg het schip de naam "Hoop op Zegen". De eerste eigenaar was
Klaas Kuipers van Aduard. In 1944, het schip was toen nog onder zeil, werd het
verkocht aan Roelof Kuiper, even eens van Aduard. In 1955 werd Albert Huizinga
van Ter Apel eigenaar. Hij noemde het schip "Algri" (heette zijn vrouw
Grietje?). In 1971 kocht Trijntje Verweij van Lemmer het schip en noemde het
"Frans". Het werd toen in de overdrachtsakte beschreven als "sleepschip zonder
zeil of motor". Het schip had toen nog ijzeren zwaarden en een klein mastje
(een foto is in ons bezit). Trijntje Verweij wou op het schip wonen en heeft
de den 30 cm verhoogd om stahoogte in het ruim te verkrijgen.
In 1975 verkocht zij het schip aan een slager in Drachten, de heer F.M. de
Vries, die het "De Wylde Baerdt" noemde. De heer de Vries bracht het schip
weer onder tuig. Er kwam een verlijmde oregonpine mast op met een wegering.
De mast steekt door het dek tot op het vlak van het schip en heeft onderaan een
mastgewicht, zodat de mast in balans is op de mastbout en gemakkelijk gestreken
kan worden. Het kreeg een verlijmde essenhouten gaffel en eikenhouten zwaarden
en werd uitgerust met een kluiverboom. Er kwam een motor in die vlak voor de
roef in het ruim werd geplaatst. De heer de Vries woonde niet op het schip
maar gebruikte het vnl om wedstrijden mee te zeilen. Vandaar dat het schip
ivm met vroeger waarschijnlijk wat overtuigd is (120 m grootzeil, 40 m fok, 40 m
kluiver). Het zeilt dan ook als een tierelier.
In 1985 kocht Hein Pols uit Rotterdam het schip en noemde het "Olle" (een naam
die wij als huidige eigenaars hebben gehandhaafd). Hein Pols isoleerde het
schip en timmerde het opnieuw in om het voor permanente bewoning geschikt te
maken. Hij maakte de verhoogde den met steekleren tot een laadroef (iets wat
vroeger gebruikelijk was als men lichte lading voer) en verving de eikenhouten
zwaarden door bankirai zwaarden (hij had er een verloren). De huidige eigenaars
verkregen het schip in 1993 en hebben weinig aan het schip veranderd, behalve
dat de kluiverboom er afgehaald is omdat dat vroeger niet gebruikelijk was op
dit soort schepen en wij het ook niet zo mooi vonden (het schip is lang en
smal). Behalve de voornoemde wijzigingen is de "Olle" nog een behoorlijk
origineel scheepje. De verhoogde den is jammer maar noodzakelijk om erop te
wonen (de orginele kruiphoogte was 1.50 m). In het vooronder zit nog de
orginele betimmering, in de roef is alleen de schouw verdwenen (die heeft dhr
de Vries eruit gehaald en op de klippen gezet), maar alle kastjes, 19 stuks met
geslepen glaasjes en spiegeltjes zitten er nog in. De Olle heeft een ligplaats
in het "Binnenhaven-museum Turfsingel" te Gouda.
Bijzonderheden
Ligplaats: Gouda