Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11758 |
Hoop Op Zegen |
steilsteven |
ijzer |
in 1929 |
Wolthuis, H. |
Sappemeer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
veenkolonien |
turf& strokarton& aardappelen& suikerbieten |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: summer 2016
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: summer 2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 1929
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: summer 2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 58 cm |
4 m 34 cm |
0 m 85 cm |
1 m 30 cm |
– |
18 m 40 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1137 B Gron 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1137 B Gron 1929 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 575 |
– |
1962 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Siemens inductie-motor, Deutz Weichei generator |
Diesel-electrische aandrijflijn |
– |
2017 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Zoals de naam aangeeft heeft de steilsteven een rechte voorsteven maar het achterschip van een aak. Het boeisel staat in het voorschip en in de zijden rechtop en loopt bij de achtersteven naar binnen. Maar niet zoveel als bij een tjalk. Het schip steekt vrij ondiep en is langgerekt van vorm. De huidige eigenaars zijn J. Hensema en M.E. Kars. Het schip is in 1929 op de werf van Hendrik Wolthuis te Sappemeer als zeilschip gebouwd en heeft in de veenkolonieën gevaren met turf, strokarton, aardappelen en suikerbieten, etc. Bij de doop kreeg het schip de naam "Hoop op Zegen". De eerste eigenaar was Klaas Kuipers van Aduard. In 1944, het schip was toen nog onder zeil, werd het verkocht aan Roelof Kuiper, even eens van Aduard. In 1955 werd Albert Huizinga van Ter Apel eigenaar. Hij noemde het schip "Algri" (heette zijn vrouw Grietje?). In 1971 kocht Trijntje Verweij van Lemmer het schip en noemde het "Frans". Het werd toen in de overdrachtsakte beschreven als "sleepschip zonder zeil of motor". Het schip had toen nog ijzeren zwaarden en een klein mastje (een foto is in ons bezit). Trijntje Verweij wou op het schip wonen en heeft de den 30 cm verhoogd om stahoogte in het ruim te verkrijgen. In 1975 verkocht zij het schip aan een slager in Drachten, de heer F.M. de Vries, die het "De Wylde Baerdt" noemde. De heer de Vries bracht het schip weer onder tuig. Er kwam een verlijmde oregonpine mast op met een wegering. De mast steekt door het dek tot op het vlak van het schip en heeft onderaan een mastgewicht, zodat de mast in balans is op de mastbout en gemakkelijk gestreken kan worden. Het kreeg een verlijmde essenhouten gaffel en eikenhouten zwaarden en werd uitgerust met een kluiverboom. Er kwam een motor in die vlak voor de roef in het ruim werd geplaatst. De heer de Vries woonde niet op het schip maar gebruikte het vnl om wedstrijden mee te zeilen. Vandaar dat het schip ivm met vroeger waarschijnlijk wat overtuigd is (120 m grootzeil, 40 m fok, 40 m kluiver). Het zeilt dan ook als een tierelier. In 1985 kocht Hein Pols uit Rotterdam het schip en noemde het "Olle" (een naam die wij als huidige eigenaars hebben gehandhaafd). Hein Pols isoleerde het schip en timmerde het opnieuw in om het voor permanente bewoning geschikt te maken. Hij maakte de verhoogde den met steekleren tot een laadroef (iets wat vroeger gebruikelijk was als men lichte lading voer) en verving de eikenhouten zwaarden door bankirai zwaarden (hij had er een verloren). De huidige eigenaars verkregen het schip in 1993 en hebben weinig aan het schip veranderd, behalve dat de kluiverboom er afgehaald is omdat dat vroeger niet gebruikelijk was op dit soort schepen en wij het ook niet zo mooi vonden (het schip is lang en smal). Behalve de voornoemde wijzigingen is de "Olle" nog een behoorlijk origineel scheepje. De verhoogde den is jammer maar noodzakelijk om erop te wonen (de orginele kruiphoogte was 1.50 m). In het vooronder zit nog de orginele betimmering, in de roef is alleen de schouw verdwenen (die heeft dhr de Vries eruit gehaald en op de klippen gezet), maar alle kastjes, 19 stuks met geslepen glaasjes en spiegeltjes zitten er nog in. De Olle heeft een ligplaats in het "Binnenhaven-museum Turfsingel" te Gouda. |
|
Bijzonderheden |
|