Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11760 |
Ideaal |
boltjalk |
ijzer |
in 1905 |
Werff, v.d.? |
Westerbroek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
– |
– |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De IDEAAL uit 1905 aan het Bolwerk in Rotterdam. Gemaakt op/in: 3 september 2011, 12:10:06 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ideaal_%28ship,_1905%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 64 cm |
4 m 44 cm |
0 m 80 cm |
1 m 50 cm |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 575 V |
– |
1974 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het schip werd eind augustus 1905 te water gelaten te Westerbroek (Gr.), zeer waarschijnlijk bij v.d. Werff. Als wij haar in november 1996 vinden in Hasselt is zij ontdaan van haar tuigage, is de den verhoogd, de kap dichtgelast en is het authentieke roefje vervangen door een grotere roef met zadeldak. Bovendien ligt het hele schip tussen de sporen vol beton waardoor het diep in het water ligt (later blijkt enige argwaan gelukkig onterecht). Verliefd als wij worden op de zeeg, de bolle kop en kont wordt de koop gesloten en wordt het schip tijdens twee prachtig frisse decemberdagen naar Rotterdam versleept, alwaar zij een plaats vindt in de Oude Haven. Hier begint het speuren naar sporen en het restaureren. Allereerst wordt binnen geconserveerd en wordt het ruim enigzins bewoonbaar gemaakt. In mei 1997 gaan we daadwerkelijk aan boord wonen en ontstaan de mooie plannen. Er komen ramen in de kap en het eerste beton wordt uitgebikt m.b.v. een kango. Tot ons grote genoegen komt er een puntgaaf vlak te voorschijn waardoor onze gedachte aan een "Engelandvaarder" wordt gesterkt. Het blijkt namelijk dat het schip een Engelse eigenaar heeft gehad die wellicht de oversteek heeft willen wagen. Tevens duiken aan de hand van de nummers de namen van de vroegere schippers op in het kadaster; Hendrik Staal, Laurens Staal, Roelf Kruizinga, Hendrikus Bruins, hierna van hand tot hand tot november 1996. Pogingen om een van hen te achterhalen zijn tot dusverre niet geslaagd. Al snel is besloten om de roef terug te brengen tot normale proporties. Zo gezegd zo gedaan, in april 1998 heeft ons schip weer een prachtig toonbaar roefje. Volgende stappen zullen zijn: het schip varend te maken door de aanwezige DAF 575 draaiend te krijgen, de mastkoker terugplaatsen op de juiste plaats, tuigen van het schip met een onderdeks strijkende mast. Ons streven is om haar in het jaar 2005 weer onder zeil te hebben. |
|
Bijzonderheden |
<< stalen kanaal zwaarden >> |
|