Ideaal

Details over het schip Ideaal, BHS nummer 11760


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11760 Ideaal boltjalk ijzer in 1905 Werff, v.d.? Westerbroek
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De IDEAAL uit 1905 aan het Bolwerk in Rotterdam.
Gemaakt op/in: 3 september 2011, 12:10:06
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ideaal_%28ship,_1905%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikel Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 64 cm 4 m 44 cm 0 m 80 cm 1 m 50 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF DD 575 V 1974
Verhalen over dit schip:
Het schip werd eind augustus 1905 te water gelaten te Westerbroek (Gr.), zeer
waarschijnlijk bij v.d. Werff. Als wij haar in november 1996 vinden in Hasselt
is zij ontdaan van haar tuigage, is de den verhoogd, de kap dichtgelast en is
het authentieke roefje vervangen door een grotere roef met zadeldak. Bovendien
ligt het hele schip tussen de sporen vol beton waardoor het diep in het water
ligt (later blijkt enige argwaan gelukkig onterecht). Verliefd als wij worden
op de zeeg, de bolle kop en kont wordt de koop gesloten en wordt het schip
tijdens twee prachtig frisse decemberdagen naar Rotterdam versleept, alwaar zij
een plaats vindt in de Oude Haven. Hier begint het speuren naar sporen en het
restaureren.
Allereerst wordt binnen geconserveerd en wordt het ruim enigzins bewoonbaar
gemaakt. In mei 1997 gaan we daadwerkelijk aan boord wonen en ontstaan de mooie
plannen. Er komen ramen in de kap en het eerste beton wordt uitgebikt m.b.v.
een kango. Tot ons grote genoegen komt er een puntgaaf vlak te voorschijn
waardoor onze gedachte aan een "Engelandvaarder" wordt gesterkt. Het blijkt
namelijk dat het schip een Engelse eigenaar heeft gehad die wellicht de
oversteek heeft willen wagen. Tevens duiken aan de hand van de nummers de
namen van de vroegere schippers op in het kadaster; Hendrik Staal, Laurens
Staal, Roelf Kruizinga, Hendrikus Bruins, hierna van hand tot hand tot november
1996. Pogingen om een van hen te achterhalen zijn tot dusverre niet geslaagd.
Al snel is besloten om de roef terug te brengen tot normale proporties. Zo
gezegd zo gedaan, in april 1998 heeft ons schip weer een prachtig toonbaar
roefje. Volgende stappen zullen zijn: het schip varend te maken door de
aanwezige DAF 575 draaiend te krijgen, de mastkoker terugplaatsen op de juiste
plaats, tuigen van het schip met een onderdeks strijkende mast. Ons streven is
om haar in het jaar 2005 weer onder zeil te hebben.
Bijzonderheden
<< stalen kanaal zwaarden >>