Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11765 |
Inconstant |
motorklipper |
ijzer |
in 1912 |
Boot Vrijenban |
Delft |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland & België & Frankrijk & Duitsland |
droge lading & landbouwprodukten |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
29 m 39 cm |
5 m 25 cm |
1 m 87 cm |
1 m 88 cm |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1394 B sHage 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1394 B sHage 1953 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bolnes |
2-HS-1 |
– |
1932 |
Overig |
1934 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan moest het er toch maar van komen als scheepsbouwkundig ingenieur, werkzaam bij een ontwerpbureau (Hoek Design), ook nog op een schip te gaan wonen. Uiteraard moest het wel een varend (woon)schip worden en op een echt schip lijken. Weliswaar wat groter dan in eerste instantie de bedoeling was, maar in goede en originele staat en nog niet ingetimmerd zodat alle eigen ideeën erin verwerkt kunnen worden (bovendien was de prijs niet verkeerd). De Inconstant is in 1912 bij scheepswerf Boot in Vrijenban (Delft) gebouwd als zeilschip voor rekening van de heer Leendert Muller uit Puttershoek. In 1934 heeft dhr. Muller het schip laten verbouwen tot motorschip bij scheepswerf Bolnes. De oorspronkelijke roef werd toen verwijderd en er werd een "luxe motor" roef geplaatst met een stuurhuis ervoor. Onder de stuurhuis werd de motor geplaatst, een twee cilinder, 2 takt, Bolnes dieselmotor, type 2-HS-1 van 50 pk bij 400 omwentelingen. Deze staat en loopt nog steeds in het schip. Tevens werd het schip toen verlengd om de verloren gegane laadruimte en het extra gewicht van de motor (4 ton!) te compenseren. In de oorlog heeft de Inconstant niet zo fortuinlijk gevaren, in mei 1940 is het schip in Brussel door de Engelsen tot zinken gebracht om de haven te blokkeren, maar kort daarna is het weer gelicht. Na de oorlog is het schip overgegaan naar Willem Muller, de zoon van Leendert. Later is de den verhoogd en het mastdek naar voren verplaatst, nog later is de laadmast verwijderd. Willem Muller heeft zijn hele verdere leven op het schip gewoond en is er uiteindelijk mee in Dordrecht komen te liggen. Na zijn overlijden is het schip te koop gekomen en door tussenkomst van een makelaar heb ik haar gekocht. Al met al werd ik dus de derde eigenaar in het bestaan van de Inconstant. Na de eerste reis vanuit Harlingen naar Edam ligt ze nu in de Purmer Ringvaart en besteed ik zoveel mogelijk van mijn vrije tijd aan het opknappen en intimmeren van het schip. Als alles naar wens gaat, hoop ik volgende zomer mijn intrek in het ruim te nemen. Het programma ziet er daarna als volgt uit: de roef opknappen (in- en uitwendig), machinekamer schoonmaken en motor reviseren, de den verlagen en het mastdek naar achteren verplaatsen en tenslotte het laadgerei herplaatsen. Dan is de Inconstant weer in de toestand van 1934 teruggebracht en geschikt voor kortere of langere vakantiereizen. |
|