Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11778 |
Onderneming |
luxe motor |
ijzer |
in 1933 |
Boot |
Alphen aan de Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zeeland & Zuid-Holland en vooral de havens op het traject Ouddorp-Rotterdam vv. |
Het onderhield een beurtdienst vanuit Ouddorp en vervoerde alles wat op de reis van/naar Rotterdam werd aangeboden. |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Met dit schip heeft A. de Graaff met zijn zoon tot 1971 vanuit Ouddorp op Goeree een beurtdienst op Rotterdam onderhouden.
Het schip is relatief zwaar en breed uitgevoerd met een scherpe steven. Omdat de Onderneming altijd de open, vaak ruige, Zuid-Hollandse wateren bevoer, was ook de motor voor die tijd behoorlijk robuust. De Industrie had de reputatie simpele, sterke en betrouwbare motoren te bouwen.
De schipper verhaalde dat hij bij veel ijsgang soms buitenom naar Rotterdam voer. Ook vertelde hij dat zij altijd, weer of geen weer, zaterdagavond thuis waren, zodat de zondagse kerkgang en rustdag mogelijk waren. Dit naar huis moeten -met soms ook zeer slecht weer- heeft vele zeer hachelijke momenten opgeleverd voor De Graaff en zijn bemanning. Met deklast bijvoorbeeld, bij windkracht 10 met een slagzij van meer dan 45 °, werd op een nacht naar Ouddorp gescharreld. De lading overboord zetten kwam niet bij De Graaff op.
De Graaff liet op de kop een golfbreker zetten omdat bij slecht weer, mede door de sterke motor, regelmatig ‘de kop er onder voer’.
Door het sluiten van de Grevelingendam in 1971 en het opkomende vervoer per vrachtwagen is de beurtdienst opgehouden te bestaan.
De zoons van de schipper hebben nog een 10-tal jaren met de Onderneming de ‘sportvisserij’ beoefend.
Rond 1985 belandde de Onderneming bij een sloper.
Meteen verliefd, kochten wij in 1988 in Woudrichem ons schip. De Onderneming ziet er authentiek uit. De Gemeente Haarlem waardeert dit en heeft haar in 2012 de status 'Haarlems Monument' verleend. |
|
Illustraties: |
|
Onderneming voor Doesburg Gemaakt op/in: 2009
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 00 cm |
5 m 07 cm |
1 m 50 cm |
– |
100,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1028 B LEID 1933” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1028 B LEID 1933 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Onderneming |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
2VD5 |
3015 |
1933 |
Overig |
1933 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel; kan weg) |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Onderneming is als beurtmotor in 1933 gebouwd bij Boot in Alphen aan de Rijn. De opdrachtgever was meneer 'de Graaff' uit Ouddorp Zuid Holland. Hij voerde een beurtdienst tussen Ouddorp en Rotterdam. Vanwege de vaak nogal woelige Zuidhollandse zeegaten gaf de schipper de voorkeur aan een kort en breed schip met hoge kop en voor die tijd een flinke motor. De voortstuwing bestaat uit een langzaamlopende 2 cilinder Industrie, viertakt-diesel met 60 paardekrachten, ook bij een collega Boot gebouwd. Tot ca. 1978 heeft het schip nog vracht gevaren. Daarna is vanuit Ouddorp het schip als 'sportvisser' aktief geweest, totdat het in ca. 1988 naar de sloop is afgevoerd. Uiteindelijk hebben wij haar bij een handelaar in Woudrichem gekocht. Op wat kleine aanpassingen na was het schip, hoewel geheel gestript en in droevige staat van onderhoud, nog redelijk origineel. Inmiddels is de Onderneming ingericht als varend woonschip. Uit praktische overwegingen hebben we een forse roef (theehut) voor/aan de stuurhut gebouwd. Daardoor kunnen we fprobleemloos van achter tot voor via wat trappen het gehele schip door wandelen. Bovendien hebben we op deze manier het toilet en de badkamer boven de waterlijn. Eronder zit ruimte voor een in de nabije toekomst in te bouwen vuilwatertank. We zijn nu de wooninrichting klaar is, bezig de machinekamer aan te pakken. De koppeling, ook origineel Industrie, is in 1996 gereviseerd. Inmiddels is ook een nieuwe schroefas gemonteerd. In de komende jaren zal de motor aangepakt worden. De compressor en luchtflessen met kranen vallen daar ook onder. Een mast en laadboom staan ook nog op het verlanglijstje. Hoewel ons scheepje dus niet meer helemaal origineel is ziet het er voor veel mensen toch nog heel authentiek uit. Vaak denkt men dat het een ingekorte luxe motor is waar de theehut al van origine op staat. |
|
Bijzonderheden |
Motor Industrie, Type 2VD5, 2cylinder 4-takt diesel, 60 pk.
Fraai schip. Haarlems Monument
Schip en motor gebouwd bij firma Boot te Alphen a/d Rijn
Er is een theehut voor de stuurhut geplaatst |
|