ZIET OP U ZELVEN

Details over het schip ZIET OP U ZELVEN, BHS nummer 11786


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11786 ZIET OP U ZELVEN Tjalkjacht ijzer in 1914 Bijlsma Wartena
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Friesland en Nederland droge lading& wilde vaart Noordwest Overijssel en Noordoostpolder
Korte geschiedenis van dit schip
Gebouwd als Skûtsje, tot 1950 intensief gebruikt, daarna omgebouw tot één van de eerste Tjalkjachten door Bob van Kampen (bekende uitgever!). Daarna verkocht aan dhr. Ponsen, een bekend chirurg in Zwolle, sinds 1997 in mijn bezit: Pieter Kamstra. In de loop der jaren geheel gerenoveerd.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Gemaakt op/in: 20004


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
15 m 67 cm 3 m 45 cm 0 m 80 cm 31,000 ton 12 m 80 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes OM 636 VI-E 1970
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Volvo Penta D2-50 2022
Verhalen over dit schip:
Over de tijd bij de vorige eigenaar:
In het begin van de jaren vijftig besloten Van Kampen en zijn vrouw om een
tjalk te kopen. Dat was in die tijd heel wat. Het verbouwen van een tjalk tot
jacht was toen nog nauwelijks bekend. Tjalken werden toen zelfs nog als
zeilende vrachtvaarders gebruikt, zij het doorgaans wel voorzien van een
opdrukkertje dat echter zo min mogelijk werd gebruikt, want dat kostte
brandstof.
In 1951 zag Van Kampen in Sneek een prachtige tjalk voor de wal liggen. Via een
makelaar ter plaatse kwam hij er achter dat de schipper, Johan de Vries, wel
bereid was het schip te verkopen. Voor het toen niet geringe bedrag van 3500
gulden. Van Kampen er met vrouw en wijlen de oude heer Kersken, de
jachtontwerper, naar toe. Ze zagen het meteen: het schip was prachtig gelijnd
en in voortreffelijke staat. 'Een prachtige kop en kont', wist Kersken te
vertellen.
De schipper kreeg zijn gevraagde 3500 gulden. In de vorm van vijf briefjes
van honderd en drie briefjes van duizend. Met de eerste had hij geen moeite,
maar de briefjes van duizend kende hij niet. En aangezien De Vries niet kon
lezen en schrijven, kon hij onmogelijk zien wat die duizendjes precies
voorstelden.
'Hij vroeg me wat die drie briefjes betekenden. Ik zei hem toen dat het
duizendjes waren, waarop hij antwoordde: 'als miinheer het zegt, zal het wel
goed zijn'. Hij frommelde het geld weg en tekende het koopcontract. Met een
kruisie'...
De tjalk is toen in Friesland voorzien van een opbouw volgens ontwerp van
Kersken/Van Kampen. Daarna is het schip overgebracht naar Holland om verder te
worden afgetimmerd. Zomer 1952, een jaar na de koop, zeilde de 'Ziet op u
zelven' voor het eerst als jacht. Na 38 jaar als vrachtvaarder onder tuig te
hebben gelegen.
In Wartena -de Van Kampens hebben met de tjalk Nederland vele malen doorkruist-
zijn ze eens de eerste eigenaar van het schip tegengekomen. 'Hij herkende de
tjalk direct, ondanks het feit dat de naam een keer is veranderd en dat het
schip inmiddels tot jacht was verbouwd. Die oude schipper vertelde dat hij
de tjalk in 1914 heeft laten bouwen onder de naam 'Twee gebroeders'. De bouwer
was Bijlsma in Wartena, een bedrijf dat nog steeds bestaat. Het schip heeft
indertijd 2100 gulden gekost, compleet met bijboot. De originele meetbrief
is er nog bij'.
'In Hoorn hebben we in '56 of '57 (de echtelieden kunnen het op dit punt niet
helemaal eens worden) de prachtige klik gekocht die nu op het roer zit.
Vroeger zat er een geschilderde klik op de tjalk, maar deze is voorzien van
schitterend snijwerk. Die klik is afkomstig van de houten tjalk 'De Hoop' die
in 1873 is gebouwd. Dat schip voer turf op 's Graveland. Brandstof voor de
vele wasserijen daar. De 'De Hoop' bestond natuurlijk al lang niet meer,
maar we kwamen een schipper tegen die de klik bezat. Hij wou er 20 gulden voor
hebben en ik bood hem 15 gulden. Na een fles jenever en langdurig gepraat,
kreeg ik die klik voor f 17,50. 'Die klik was mooi, maar er zaten tientallen
lagen verf op. Toen we hem voorzichtig kaal haalden, bleek er veel meer
snijwerk aan te zitten dan we eerst hadden kunnen zien. Hij was nog veel
mooier dan we dachten.'
De Van Kampens hebben uiteindelijk de tjalk verkocht: 'Wij worden zo
langzamerhand toch te oud om een dergelijk schip nog te kunnen varen en
onderhouden. Ze hebben nu een motorboot gekocht, ook een schip met karakter.
De Van Kampens kunnen gerust zijn: de nieuwe eigenaar is bar trots op z'n
tjalk.