Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11786 |
ZIET OP U ZELVEN |
Tjalkjacht |
ijzer |
in 1914 |
Bijlsma |
Wartena |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland en Nederland |
droge lading& wilde vaart |
Noordwest Overijssel en Noordoostpolder |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Gebouwd als Skûtsje, tot 1950 intensief gebruikt, daarna omgebouw tot één van de eerste Tjalkjachten door Bob van Kampen (bekende uitgever!). Daarna verkocht aan dhr. Ponsen, een bekend chirurg in Zwolle, sinds 1997 in mijn bezit: Pieter Kamstra. In de loop der jaren geheel gerenoveerd. |
|
Illustraties: |
|
Gemaakt op/in: 20004
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 67 cm |
3 m 45 cm |
0 m 80 cm |
– |
31,000 ton |
12 m 80 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes |
OM 636 VI-E |
– |
1970 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
D2-50 |
– |
2022 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Over de tijd bij de vorige eigenaar: In het begin van de jaren vijftig besloten Van Kampen en zijn vrouw om een tjalk te kopen. Dat was in die tijd heel wat. Het verbouwen van een tjalk tot jacht was toen nog nauwelijks bekend. Tjalken werden toen zelfs nog als zeilende vrachtvaarders gebruikt, zij het doorgaans wel voorzien van een opdrukkertje dat echter zo min mogelijk werd gebruikt, want dat kostte brandstof. In 1951 zag Van Kampen in Sneek een prachtige tjalk voor de wal liggen. Via een makelaar ter plaatse kwam hij er achter dat de schipper, Johan de Vries, wel bereid was het schip te verkopen. Voor het toen niet geringe bedrag van 3500 gulden. Van Kampen er met vrouw en wijlen de oude heer Kersken, de jachtontwerper, naar toe. Ze zagen het meteen: het schip was prachtig gelijnd en in voortreffelijke staat. 'Een prachtige kop en kont', wist Kersken te vertellen. De schipper kreeg zijn gevraagde 3500 gulden. In de vorm van vijf briefjes van honderd en drie briefjes van duizend. Met de eerste had hij geen moeite, maar de briefjes van duizend kende hij niet. En aangezien De Vries niet kon lezen en schrijven, kon hij onmogelijk zien wat die duizendjes precies voorstelden. 'Hij vroeg me wat die drie briefjes betekenden. Ik zei hem toen dat het duizendjes waren, waarop hij antwoordde: 'als miinheer het zegt, zal het wel goed zijn'. Hij frommelde het geld weg en tekende het koopcontract. Met een kruisie'... De tjalk is toen in Friesland voorzien van een opbouw volgens ontwerp van Kersken/Van Kampen. Daarna is het schip overgebracht naar Holland om verder te worden afgetimmerd. Zomer 1952, een jaar na de koop, zeilde de 'Ziet op u zelven' voor het eerst als jacht. Na 38 jaar als vrachtvaarder onder tuig te hebben gelegen. In Wartena -de Van Kampens hebben met de tjalk Nederland vele malen doorkruist- zijn ze eens de eerste eigenaar van het schip tegengekomen. 'Hij herkende de tjalk direct, ondanks het feit dat de naam een keer is veranderd en dat het schip inmiddels tot jacht was verbouwd. Die oude schipper vertelde dat hij de tjalk in 1914 heeft laten bouwen onder de naam 'Twee gebroeders'. De bouwer was Bijlsma in Wartena, een bedrijf dat nog steeds bestaat. Het schip heeft indertijd 2100 gulden gekost, compleet met bijboot. De originele meetbrief is er nog bij'. 'In Hoorn hebben we in '56 of '57 (de echtelieden kunnen het op dit punt niet helemaal eens worden) de prachtige klik gekocht die nu op het roer zit. Vroeger zat er een geschilderde klik op de tjalk, maar deze is voorzien van schitterend snijwerk. Die klik is afkomstig van de houten tjalk 'De Hoop' die in 1873 is gebouwd. Dat schip voer turf op 's Graveland. Brandstof voor de vele wasserijen daar. De 'De Hoop' bestond natuurlijk al lang niet meer, maar we kwamen een schipper tegen die de klik bezat. Hij wou er 20 gulden voor hebben en ik bood hem 15 gulden. Na een fles jenever en langdurig gepraat, kreeg ik die klik voor f 17,50. 'Die klik was mooi, maar er zaten tientallen lagen verf op. Toen we hem voorzichtig kaal haalden, bleek er veel meer snijwerk aan te zitten dan we eerst hadden kunnen zien. Hij was nog veel mooier dan we dachten.' De Van Kampens hebben uiteindelijk de tjalk verkocht: 'Wij worden zo langzamerhand toch te oud om een dergelijk schip nog te kunnen varen en onderhouden. Ze hebben nu een motorboot gekocht, ook een schip met karakter. De Van Kampens kunnen gerust zijn: de nieuwe eigenaar is bar trots op z'n tjalk. |
|