Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11793 |
Winthont |
Belgische spits |
ijzer |
in 1934 |
Praet-Dansaert, van |
Baasrode (Belgie) |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
België & Frankrijk & Nederland |
zand & grind & mergel & graan enz. |
Het Groene Hart en Haarlemmermeer |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Omdat de Belgische sluizen een standaard lengte van 40 meter hebben, werd een schip ontworpen van ruim 39 meter, zodat per sluisdoorgang zoveel mogelijk lading vervoerd kon worden. Het schip werd gebruikt voor vrachtvervoer, waarschijnlijk mergel.
Begin jaren '70 deed de schipper afstand van het schip omdat het de concurrentiestrijd met de inmiddels veel grotere schepen niet meer aankon. Het schip kwam in handen van een scoutinggroep in Rotterdam: de Willem Barendszgroep om als wachtschip te dienen. Zij doopten in 1979 de oorspronkelijke naam ‘Sancta Theresia’ om in ‘Winthont’ (de naam van het schip waarmee Willem Barentsz Nova Zembla ontdekte).
In 1992 was het ledenaantal van de Willem Barendszgroep in Rotterdam sterk teruggelopen en werd de vereniging Wilde Vaert in Alphen aan den Rijn benaderd om de Willem Barendszgroep (in ruste) en het onderhoud van het wachtschip over te nemen.
Het schip was in slechte staat en vanaf '92 werd er met man en macht gewerkt om het schip tot een echt verenigingsschip te maken, waarop de Willem Barendszgroep eind 2005 een nieuwe start kon maken in Alphen aan den Rijn. De Winthont is nu van alle gemakken voorzien, maar heeft zijn authentieke uitstraling behouden. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
de Winthont bij de Wilhelminasluis Gemaakt op/in: 17 juli 2014 Foto: Wiebe B. de Ringh.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
39 m 02 cm |
5 m 05 cm |
1 m 60 cm |
2 m 30 cm |
350,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “15606 B Rott 1979” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
15606 B Rott 1979 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Moës |
4 takt diesel |
– |
1962 |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel; kan weg) |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|