Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11807 |
Drie Gebroeders |
Groninger steilsteven |
ijzer |
in 1924 |
Fikkers, |
Muntendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Turfvaart in Groningen, daarna in sleepvaart op Duitsland, na de oorlog via de beurs door heel Nederland. |
turf, kolen, stro, tarwe, vezels (prut van aardappels), waterglas en de laatste periode veel kunstmest, maar soms ook staalrollen, platen staal en brugdelen. |
West Noord-Brabant |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is gebouwd voor Jan Lever, domicilie Onstwedde. Het werd Drie Gebroeders genoemd, naar de drie zonen van Jan Lever. Het echtpaar Lever kreeg later nog een vierde zoon en had ook vier dochters.
Het schip is breed, speciaal geschikt voor het vervoer van turf. Een goede lader, bolle kont en veel zeeg. Tot 1928 heeft ze puur als zeilschip gevaren, daarna vaak in een sleepdienst op Duitsland met kolen en turf. Na de oorlog werd het schip korte tijd voortbewogen middels een opdrukker met Lanz-Bulldog motor. Begin jaren ‘50 werd het schip tot motorschip verbouwd: een klein deel van het laadruim werd machinekamer met een Kromhout 4LW dieselmotor, het mastdek werd machinekamerdak, de twee roeframen opzij werden er één, de mast werd verzaagd tot buikdenning. De helmstok op een open achterdek vervangen door een Engels stuurwerk met staand stuurwiel in een mini-stuurhut. Al snel gevolgd door de huidige stuurhut, waarvoor de zwaardlieren verhuisden naar het voordek in de herften.
De vierde zoon, Pouwel Douwe Lever, werd in 1961 de tweede eigenaar. Samen met zijn vrouw Hennie Lever-Dijkhuis voer hij vracht via de beurs door heel Nederland, vaak over het IJsselmeer. Na zijn plotselinge dood op bijna 50-jarige leeftijd in 1983, is Mw. Lever nog tot 1994 op het schip blijven wonen, voor de wal in Winschoten.
In 1994 hebben wij de Drie Gebroeders van mw. Lever mogen kopen. Het schip is bewust in de binnenvaart-verschijningsvorm als motorvrachtschip behouden en is als zodanig varend monument.
We wonen op het schip, hebben het gehermotoriseerd met een gelijke gereviseerde Kromhoutmotor met 2 cilinders meer vermogen. Het ruim hebben we ingetimmerd en de roefbetimmering gerestaureerd.
Sinds 2006 is het laadruim behalve als woning, ook in gebruik als atelier-leslokaal voor cursussen tekenen&schilderen en klein-vaarbewijs. |
|
Illustraties: |
|
Drie Gebroeders voor de Wal in Winschoten in 1993 Gemaakt op/in: 1993 Foto: Caroline Docters van Leeuwen.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De DRIE GEBROEDERS bij de reunie 2007 van de LVBHB in Hasselt. Gemaakt op/in: 29 juli 2007, 13:08:42 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Drie Gebroeders als zeilschip in 1935. Tweede eigenaar nakomertje Pouwel Douwe zit op de arm van moeder. Gemaakt op/in: 1935
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Drie Gebroeders bij de Oranjesluizen in de jaren 60 Gemaakt op/in: jaren 60
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Drie Gebroeders in de Piushaven in 2005 Gemaakt op/in: zomer 2005 Foto: Caroline Docters van Leeuwen.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Drie Gebroeders met eerste kleine stuurhut Gemaakt op/in: jaren 60 Foto: Pouwel Douwe Lever.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Pouwel Douwe op de opduwer met de Lanz Buldog erin achter de kont van de Drie Gebroeders Gemaakt op/in: eind jaren 40 Foto: familie Lever.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Drie_Gebroeders_%28ship,_1924%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 43 cm |
5 m 25 cm |
0 m 80 cm |
1 m 85 cm |
110,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “907 B Gron 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
907 B Gron 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout Gardner |
4LW |
12113 |
– |
Overig |
1940 |
2001 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout no 12113 |
6LW |
– |
1948 |
Gereviseerd |
2001 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Drie Gebroeders heeft van 1924 tot 1928 als zeilschip gevaren, daarna tot ca. 1950 met een opduwer, daarna met machinekamer en motor (Kromhout 4LW). Het is gebouwd voor Jan Lever, uit Onstwedde. De bouwopdracht heeft het over een "aakschip, met spanten van 50x50x5 cm (spantafstand 38 cm), vlak 6 mm, kimmen 7 mm, bovengang 5 mm, dekken 5 mm, schotten 3 mm. Lier met 60 meter 5/8 ketting voor een boeganker van 90 kg. Zwaardlieren met draad en ketting één dubbelzwaardlier, mast 12 duims vuren en giek met bokkepoten. Strijkdraad en blokken voor strijkdraad 1,5 duim. Vuren buikdelling en luiken met merkels 40x40 en verzegeling overige luiken en lougangen, stoeltjes, trap en in kajuit klein schoorsteen in de hoek. Koperen roerton en koper op de trap. 120 m 1,5 duims sleepdraad, 100 m 1 duims verhaaldraad, 60 meter meerdraad 1 1/4 duim en achter 60 meter 1 duims". De naam Drie gebroeders is vanwege de 3 zonen van Jan Lever. Het fnakomertje Pouwel Douwe (4e kind) ging 24 maart 1961 met het schip verder. Samen met zijn vrouw Hennie Lever-Dijkhuis voer hij vracht met de Drie Gebroeders tot zijn plotselinge dood op 50 jarige leeftijd (in 1983). Mevr. Lever heeft er in Winschoten voor de wal op gewoond tot sept. 1994. De laatste vracht die zij vervoerden was in 1983 kunstmest naar Dongen. Voor de oorlog voer het schip altijd in Duitsland: kolen, turf. Voor 1962: turf, stro, vezels (=prut van aardappelen van Velerveen naar Leiden), waterglas. Na 1962: aardappels, bieten, waterglas, appels, plaatijzer, kunstmest (= Kalkamon, laden in Stein via beurs Maasbracht), tarwe, brugdelen (als deklast i.v.m. de breedte) van Klazinaveen naar de IJssel bij Dieren. Van IJmuiden laatste tijd plaatstaal, blikrollen (naar Wildervank), ook naar Rotterdam (vb: 2 platen plaatstaal 50 ton per stuk). En vooral op 't laatst veel kunstmest van IJmuiden naar overal in Nederland. Ze hebben nooit beurtvaart gedaan want ze wilden geen vast werk (vast traject), maar voeren voor de beurs door héél Nederland, ook vaak over 't IJsselmeer. Tot de verbouwing in de vijftiger jaren stond er eerst nog een mini stuurhut op, toen is bij Beuving in Groningen de huidige stuurhut erop gekomen. September 1994 kochten wij het schip van mevr. Lever-Dijkhuis. |
|
Bijzonderheden |
A-monument in de fase als motorvrachtschip (nummer 2061). |
|