Drie Gebroeders

Details over het schip Drie Gebroeders, BHS nummer 11807


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11807 Drie Gebroeders Groninger steilsteven ijzer in 1924 Fikkers, Muntendam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Turfvaart in Groningen, daarna in sleepvaart op Duitsland, na de oorlog via de beurs door heel Nederland. turf, kolen, stro, tarwe, vezels (prut van aardappels), waterglas en de laatste periode veel kunstmest, maar soms ook staalrollen, platen staal en brugdelen. West Noord-Brabant
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip is gebouwd voor Jan Lever, domicilie Onstwedde. Het werd Drie Gebroeders genoemd, naar de drie zonen van Jan Lever. Het echtpaar Lever kreeg later nog een vierde zoon en had ook vier dochters.
Het schip is breed, speciaal geschikt voor het vervoer van turf. Een goede lader, bolle kont en veel zeeg. Tot 1928 heeft ze puur als zeilschip gevaren, daarna vaak in een sleepdienst op Duitsland met kolen en turf. Na de oorlog werd het schip korte tijd voortbewogen middels een opdrukker met Lanz-Bulldog motor. Begin jaren ‘50 werd het schip tot motorschip verbouwd: een klein deel van het laadruim werd machinekamer met een Kromhout 4LW dieselmotor, het mastdek werd machinekamerdak, de twee roeframen opzij werden er één, de mast werd verzaagd tot buikdenning. De helmstok op een open achterdek vervangen door een Engels stuurwerk met staand stuurwiel in een mini-stuurhut. Al snel gevolgd door de huidige stuurhut, waarvoor de zwaardlieren verhuisden naar het voordek in de herften.
De vierde zoon, Pouwel Douwe Lever, werd in 1961 de tweede eigenaar. Samen met zijn vrouw Hennie Lever-Dijkhuis voer hij vracht via de beurs door heel Nederland, vaak over het IJsselmeer. Na zijn plotselinge dood op bijna 50-jarige leeftijd in 1983, is Mw. Lever nog tot 1994 op het schip blijven wonen, voor de wal in Winschoten.
In 1994 hebben wij de Drie Gebroeders van mw. Lever mogen kopen. Het schip is bewust in de binnenvaart-verschijningsvorm als motorvrachtschip behouden en is als zodanig varend monument.
We wonen op het schip, hebben het gehermotoriseerd met een gelijke gereviseerde Kromhoutmotor met 2 cilinders meer vermogen. Het ruim hebben we ingetimmerd en de roefbetimmering gerestaureerd.
Sinds 2006 is het laadruim behalve als woning, ook in gebruik als atelier-leslokaal voor cursussen tekenen&schilderen en klein-vaarbewijs.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Drie Gebroeders voor de Wal in Winschoten in 1993
Gemaakt op/in: 1993
Foto: Caroline Docters van Leeuwen.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De DRIE GEBROEDERS bij de reunie 2007 van de LVBHB in Hasselt.
Gemaakt op/in: 29 juli 2007, 13:08:42
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Drie Gebroeders als zeilschip in 1935. Tweede eigenaar nakomertje Pouwel Douwe zit op de arm van moeder.
Gemaakt op/in: 1935
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Drie Gebroeders bij de Oranjesluizen in de jaren 60
Gemaakt op/in: jaren 60
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Drie Gebroeders in de Piushaven in 2005
Gemaakt op/in: zomer 2005
Foto: Caroline Docters van Leeuwen.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De Drie Gebroeders met eerste kleine stuurhut
Gemaakt op/in: jaren 60
Foto: Pouwel Douwe Lever.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Pouwel Douwe op de opduwer met de Lanz Buldog erin achter de kont van de Drie Gebroeders
Gemaakt op/in: eind jaren 40
Foto: familie Lever.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Drie_Gebroeders_%28ship,_1924%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 43 cm 5 m 25 cm 0 m 80 cm 1 m 85 cm 110,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “907 B Gron 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
907 B Gron 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout Gardner 4LW 12113 Overig 1940 2001
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout no 12113 6LW 1948 Gereviseerd 2001
Verhalen over dit schip:
De Drie Gebroeders heeft van 1924 tot 1928 als zeilschip gevaren, daarna tot
ca. 1950 met een opduwer, daarna met machinekamer en motor (Kromhout 4LW).
Het is gebouwd voor Jan Lever, uit Onstwedde. De bouwopdracht heeft het over
een "aakschip, met spanten van 50x50x5 cm (spantafstand 38 cm), vlak 6 mm,
kimmen 7 mm, bovengang 5 mm, dekken 5 mm, schotten 3 mm. Lier met 60 meter 5/8
ketting voor een boeganker van 90 kg. Zwaardlieren met draad en ketting één
dubbelzwaardlier, mast 12 duims vuren en giek met bokkepoten. Strijkdraad en
blokken voor strijkdraad 1,5 duim. Vuren buikdelling en luiken met merkels
40x40 en verzegeling overige luiken en lougangen, stoeltjes, trap en in kajuit
klein schoorsteen in de hoek. Koperen roerton en koper op de trap. 120 m 1,5
duims sleepdraad, 100 m 1 duims verhaaldraad, 60 meter meerdraad 1 1/4 duim en
achter 60 meter 1 duims".
De naam Drie gebroeders is vanwege de 3 zonen van Jan Lever. Het fnakomertje
Pouwel Douwe (4e kind) ging 24 maart 1961 met het schip verder. Samen met zijn
vrouw Hennie Lever-Dijkhuis voer hij vracht met de Drie Gebroeders tot zijn
plotselinge dood op 50 jarige leeftijd (in 1983). Mevr. Lever heeft er in
Winschoten voor de wal op gewoond tot sept. 1994. De laatste vracht die zij
vervoerden was in 1983 kunstmest naar Dongen.
Voor de oorlog voer het schip altijd in Duitsland: kolen, turf.
Voor 1962: turf, stro, vezels (=prut van aardappelen van Velerveen naar
Leiden), waterglas. Na 1962: aardappels, bieten, waterglas, appels, plaatijzer,
kunstmest (= Kalkamon, laden in Stein via beurs Maasbracht), tarwe, brugdelen
(als deklast i.v.m. de breedte) van Klazinaveen naar de IJssel bij Dieren.
Van IJmuiden laatste tijd plaatstaal, blikrollen (naar Wildervank), ook naar
Rotterdam (vb: 2 platen plaatstaal 50 ton per stuk). En vooral op 't laatst
veel kunstmest van IJmuiden naar overal in Nederland. Ze hebben nooit
beurtvaart gedaan want ze wilden geen vast werk (vast traject), maar voeren
voor de beurs door héél Nederland, ook vaak over 't IJsselmeer. Tot de
verbouwing in de vijftiger jaren stond er eerst nog een mini stuurhut op, toen
is bij Beuving in Groningen de huidige stuurhut erop gekomen. September 1994
kochten wij het schip van mevr. Lever-Dijkhuis.
Bijzonderheden
A-monument in de fase als motorvrachtschip (nummer 2061).