Onderneming

Details over het schip Onderneming, BHS nummer 11811


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11811 Onderneming skûtsje ijzer in 1904 Gebroeders van der Werf Drachten (Zuiderdwarsvaart / Langewijk)
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Woudsend en omgeving Waarschijnlijk beurtvaarten Friesland
Korte geschiedenis van dit schip
Het skûtsje is in 1904 voor eigen rekening gebouwd door de werfbaas en later verkocht aan Gooye Fennema uit Woudsend.
Het is een snel en vlak schip en zal waarschijnlijk voor de beurtvaart gebruikt zijn. Toentertijd was het schip wit geverfd.

Later is het schip opgedoken als woonschip in Rotterdam. In 1969 is het schip gekocht door de heer de Vries uit Dordrecht. Deze heeft het schip opnieuw opgebouwd (dek en roef) en een nieuwe motor geplaatst.

In 1992 ligt het schip te koop in Engeland en wordt het gekocht door een Engelsman die de opsteker vervangt door een boegspriet. Ook wordt het schip opnieuw van binnen betimmerd. Vervolgens zeilen ze hiermee via België naar Frankrijk.

Via diverse omzwervingen komt het schip terug in Nederland en wordt het te koop aangeboden in Vinkeveen. Hier wordt het gekocht door de heer Kees Bouma in 1997. Deze heeft het vooronder betimmerd tot een slaapkamer en in 1998 is er wederom een nieuwe motor geplaatst.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
15 m 70 cm 3 m 47 cm 0 m 65 cm 10,896 ton 13 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “12836 B Rott 1969”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
12836 B Rott 1969 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Peugeot (Indenor) DX 88 1980
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Peugeot (Indenor) DX 88 1980
Verhalen over dit schip:

Op 28 maart 1997 hebben wij via Scheepsbemiddeling Enkhuizen het schip
gekocht van een Engels echtpaar (Paul Arkell en Linda Hourigan). Het schip
stond toen ingeschreven in het Small Ships Register England onder nummer
SSR 61575. Zij hadden het schip in 1992 gekocht via Dutch Barges, R.Weldon,
om in te gaan wonen (de huizen in Engeland waren toen verschrikkelijk duur
door een extra belastingmaatregel van Tatcher). Zij zijn met rustig weer
zeilend naar Engeland gegaan en hebben aldaar het schip van binnen opnieuw
betimmerd en geschikt gemaakt voor bewoning. Het schip was dusdanig
ingericht dat ze het voor langere tijd buiten de bewoonde wereld konden
uithouden (650 liter brandstof, 1000 liter water, windmolen, 2 stroom
aggregaten (een Petter op gasolie voor 12 V. en een aggregaat op benzine
voor 220 V.), diverse gasflessen en kolen voor de kachel).
De stalen luiken van de durk en de kisten zijn door heN vervangen door
eikenhouten luiken, de opsteker hebben ze er afgehaald en vervangen door
een boegspriet (2,70 m). Hierna zijn ze overgestoken naar Frankrijk waar ze
een aantal jaren hebben gezworven om uiteindelijk eind 1997 weer naar
Nederland te gaan om het schip te verkopen.

Inmiddels hebben we contact gekregen met de eigenaar voor de "Engelsen"
Dhr. de Vries uit Dordrecht. Dankzij hem beschikken wij nu over nog oudere
gegevens van ons schip (o.a. meetbrief). Hij heeft in 1969 het schip
gekocht in Rotterdam (Overschie). Het schip was toen compleet opgebouwd en
in gebruik als woonark. Hij heeft toen bij Jan de Vries in Osingahuizen het
schip zo ver gesloopt dat alleen de romp overbleef. Deze heeft hij dik
ingevet en daarna zijn er nieuwe dekken en een stalen roef opgezet en
tenslotte weer zeilklaar gemaakt. In het achteronder is een oude Mercedes
OM 615 geplaatst.
Het schip is door hem en zijn gezin in gebruik geweest als pleziervaartuig
waarmee enthousiast gezeild werd. Om het schip beter te laten zeilen is op
een gegeven moment in Zwartsluis de opsteker verlengd en moest de fok
vergroot worden (2 banen erbij).

Wij hebben er ondertussen alweer 2 vaarseizoenen opzitten. Begin 1998 is er
in Deventer een andere motor ingebouwd. Grootscheepse plannen voor het
terugbrengen in oude staat hebben we niet (we genieten van een royale roef
met stahoogte...). We willen de komende jaren degelijk onderhoud plegen om
het schip, zoals het er nu bij ligt, zo goed mogelijk te behouden.