Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11813 |
Door Vriendschap |
kraak |
ijzer |
in 1882 |
werf onbekend |
Slikkerveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Rotterdam& Zaan& Limburg |
Kolen& snoepgoed& speelgoed& munitie& papier |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Gebouwd als sleepkast met een paviljoen in 1882. Rond 1900 een roefje gekregen en een achterdek. In W.O. II gezonken, daarna gelicht en gemoderniseerd. In de jaren '70 van de 20e eeuw gerestaureerd en getuigd als zeilkraak door Thijs Versteegh uit Groningen. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De kraak "Door Vriendschap" in Hoorn Gemaakt op/in: zomer 2005 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 16 cm |
5 m 16 cm |
1 m 20 cm |
1 m 80 cm |
– |
20 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5592 B Rott 1934” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
5592 B Rott 1934 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Stork |
G-150 Ganz-Jendrassic |
– |
1934 |
Gereviseerd |
1970 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
mitsubishi |
K3D |
– |
– |
Nieuw |
2007 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
.....Liggend op het wad met onze vorige kraak 'Dankbaarheid' kwam er op een dag een prachtige grote kraak aanzeilen. Ze vielen droog aan de andere kant van de geul en 's avonds werden hoffelijkheden uitgewisseld (koffie en meer...). Omdat ik mijn meer dan gemiddelde belangstelling voor kraken bleek te delen met de eigenaar van 'De Hoop,' Thijs Versteeg uit Groningen hielden we de jaren daarna contact. Wij droomden vaak van die prachtige grote kraak, en hoopten haar stiekem ooit te mogen bewonen en bevaren. Drie jaar geleden belde Thijs ons onverwacht op om te zeggen dat hij zijn schip ging verkopen en dat wij de eerste keus hadden. We hoefden niet lang na te denken. En zo geschiedde het. De machinekamer, het ijzerwerk en het tuig waren af, en fraai, binnen konden we naar eigen inzicht aan de slag. We lieten de oude verrotte roef vevangen, en bouwden een keuken in de roef. In het ruim werd alle electra, sanitair, c.v.- leidingen etc. vernieuwd, het e.e.a. afgetimmerd en een prachtige badkamer gebouwd (met vuilwatertank). Verder werd van alles vernieuwd, de meest recente aanschaf was een 6 Kva generator. In de machinekamer staat een heel bijzondere Stork, een 6 cilindermotor uit 1934. Het is een type Ganz-Jendrassic (G-150) en levert 100 pk bij 1000 t.p.m. De motor komt uit een gemaal bij Zijpe (Groningen) en zover ik weet, is het de laatste die loopt van dit type. Nu nog een stukje geschiedenis van onze kraak . Het schip werd in 1882 gebouwd in Slikkerveer als sleepschip, met zware houten berghouten en een laad/lostuig. Van de eerste jaren is weinig bekend. Het schip had oorspronkelijk een paviljoen, maar kreeg vermoedelijk rond 1900 een roefje. Aan het begin van de eeuw werd het schip bevaren door schipper van Bodegraven uit Rotterdam, onder de naam 'Door Vriendschap'. Later komt het in bezit van de Aurora melkfabriek aan het Boeregat in Rotterdam. Dit is zeker het geval in 1919. In 1933 besluit de fabriek het schip en schipper de Bruin af te stoten. De schipper vroeg aan zijn vrouw of ze genoeg gespaard hadden om het schip over te nemen. Daarop haalde mevrouw de Bruin het benodigde geld onder haar kussen vandaan. Voor 2500 gulden werd het schip overgenomen. Ze gingen varen voor Van Melle , een fabriek verderop. Soms vervoerden ze afgekeurd snoepgoed. Dit was natuurlijk een feest voor de kinderen, ondanks alle verboden van Pa. Het schip heet nu 'De Hoop'. In de tweede wereldoorlog voer het schip met speelgoed voor een fabriek in Roermond. In 1944 werd het schip lek geschoten door de Duitsers, samen met een aantal andere schepen. Tot het eind van de oorlog woonde de familie in de fabriek. Na de oorlog werd het schip met behulp van Marshall-hulp gelicht en gemoderniseerd. De houten berghouten gaan eraf, de hijsmast verdwijnt en de den wordt geklonken verhoogd en verlengd. Tegelijk worden er nieuwe bolders voorop geplaatst. Waarschijnlijk verandert de naam naar 'Clazina'. Tot 1959 ligt het schip voor anker met munitie bij Halfweg/Overveen. Na 1959 voer het schip nog zo'n acht jaar voor de papierfabriek van Van Gelder in Wormerveer als Charlotte. Het werd nog steeds gesleept en bevaren door schipper de Bruin. Begin jaren '70 wordt het schip uit de vaart gehaald en breekt een duistere tijd met veel eigenaren aan. In 1976 komt het schip als 'Charlotte' in handen van Kaje Meijer. In 1979 verkoopt hij het door aan Thijs Versteegh. Deze bouwt er de Stork in, restaureert de den en het voordek en maakt er een zeilkraak van, compleet met steng. Hij noemt het schip 'De Hoop' en woont erop in Groningen. In mei 1994 kochten wij het schip en sindsdien ligt het onder haar oudste naam, 'Door Vriendschap', in Purmerend. |
|