Salvé

Details over het schip Salvé, BHS nummer 11828


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11828 Salvé motorspits ijzer in 1943 Plaquet, J. en F. Peronnes les Antoing (België)
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
België, geheel Europa cement, klinkers en zand Noordwest Overijssel en Noordoostpolder
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip is in 1943 gebouwd bij J. en F. Plaquet te Peronnes les Antoing te België. Het schip is gebouwd zonder opdrachtgever om de werf draaiende te houden en kreeg als naam Ablette.
Het is door zetschippers bevaren, hoofdzakelijk in België en Nederland.

In 1964 heb ik het schip gekocht en het Salvé gedoopt. Wij hebben er een groot deel van Europa mee door gevaren en af en toe in Nederland. Er stond een oude GM van de dump in van 165 PK, die in oktober 1973 is vervangen door een nieuwe GM 8V71 van 240 PK.

Ook met de nieuwe motor hebben we veel buitenlandse reizen gemaakt, enkele keren zelfs naar Zuid-Frankrijk, maar ook op de Rijn, de Main, de Neckar, de Moezel, de Wezer (tot Hameln) en de Duitse kanalen. Af en toe deden we ook binnenlandse reisjes.
We vervoerden van alles, maar vooral veevoeders en granen.

In 1990 heb ik om gezondheidsredenen een punt achter het beroepsmatig varen gezet en na een jaar het schip laten inkorten met 9,24 meter. Daardoor kregen we een wat handiger scheepje voor hetgeen we er nu mee doen. De laatste tijd komen we het land niet meer uit.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
29 m 52 cm 5 m 07 cm 1 m 05 cm 210,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
G.M. 8.V.71
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
GM 8v71 1973
Verhalen over dit schip:
De Salvé is in 1943 gebouwd bij Chantiers Navals J. & F. Plaquet te Peronnes
les Antoing in Zuid Belgie. Het schip is gebouwd zonder opdrachtgever. Deze
werf heeft toen enkele schepen voor eigen rekening gebouwd om het personeel aan
het werk te houden. Na afbouw werd het schip nog zonder motor door een
zetschipper bevaren. Nadat de tweede wereldoorlog voorbij was is er een 165 pk
G.M. motor uit een legertank in geplaatst, en is het schip in bezit gekomen
van een cementfabriek te Gaurain in Belgie. Er werd tot 1964 met cement of
klinkers naar Nederland gevaren en meestal met zand weer terug naar Belgie. In
1964 heb ik dit schip gekocht. Voor zover ik weet heeft het vanaf de bouw tot
1964 Ablette (frans voor alvertje) geheten. Bij de aankoop heb ik het
omgedoopt tot Salvé (gegroet) en deze naam staat er nog steeds op. Tot
september 1990 heb ik er beroepsmatig mee door een groot deel van Europa
gevaren. In 1973 begon de oude G.M. wat gebreken te vertonen. We hebben er toen
een nieuwe G.M. type 8.V.71 van 240 pk in laten plaatsen. Toen hadden we meteen
wat meer vermogen wat bij tegenstroom varen goed van pas kwam. Deze motor
draait nog altijd prima. In 1990 ben ik om gezondheidsredenen gestopt met
beroepsmatig varen. Ik was toen van plan om een tjalkje of een luxe motor te
kopen om op te wonen en af en toe te varen. De opbrengst van mijn spits zou
echter bij lange na niet toereikend zijn geweest om zo'n scheepje te betalen.
Dus heb ik een andere oplossing gezocht. In 1991 heb ik de Salvé bij
scheepswerf Worst te Meppel 9.24 meter laten inkorten, zodat deze nu nog 29.52
meter lang is. Weliswaar niet meer zo erg origineel maar toch een pretting
vaarscheepje.
Bijzonderheden
Negen meter ingekort.