De Goede Verwachting

Details over het schip De Goede Verwachting, BHS nummer 11829


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11829 De Goede Verwachting Friese tjalk ijzer in 1908 Werff, van der Drachten
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland& omringende landen& kustwateren Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 96 cm 4 m 97 cm 1 m 10 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “135 B Sneek 1948”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
135 B Sneek 1948 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “BR39103B”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
BR39103B Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. De Goede Verwachting Scheepsmeting (d.d. 28 juni 2012) uitgevoerd in België.Een zogenaamde wezenlijke verandering in lengte (inkorten schip van 25,04m naar 24,96m) vereist een nieuwe meetbrief
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF D 575 M nummer A 16250 1961 1961
Verhalen over dit schip:
gehad, begon haar leven als zeilend vrachtschip in augustus 1908 te Drachten
bij scheepswerf Van der Werf.
Aldaar zijn naast de vele skûtsjes op het Buitenverlaat ook enkele tjalken
gebouwd van grote afmetingen naar de eisen van het vaargebied (geschikt voor
varen op de Zuiderzee, het Wad en verder buitengaats).
Met afmetingen van 25m x 5m en een forse holte is op de romp dan ook ook
ingebeiteld: 143,34 ton (laadvermogen), voor friese tjalken zeldzaam groot!
Het schip bezit de typische kenmerken van deze provincie: een fraai sierlijk
gebogen voor- en achtersteven, waarvoor veel gangplaten werden gebruikt, met
voor oplopend "berghout".
De sierlijke rondingen van het onderwaterschip zetten ver door naar het midden
met dientengevolge een grote loefbeiter; het schip pretendeert daardoor een
snelle zeiler te zijn.
Friezen prefereerden kennelijk schoonheid en snelheid boven meer laadvermogen.
Sinds 1976 ben ik de trotse eigenaar van deze prachtige unieke tjalk.
De koop werd beklonken terwijl de tjalk nog vol afgeladen tegen de kant lag.
Tot genoegen van het oude schippersechtpaar dat er destijds "af moest stappen",
is het schip niet gestorven (gesloopt) maar een nieuw leven begonnen met als
thuishaven de prachtige Wolwevershaven in hartje oud Dordrecht.

Zoals bij vele andere schepen was ook van dit schip in het verleden weinig
overgebleven als zeilend vrachtschip en was het drastisch veranderd tot
motorvrachtschip. Door 10m verlenging en verhoging van de den was het
laadvermogen toegenomen tot 220 ton, was een stuurhut geplaatst met stuurrad en
modern roer, voorop een hut gebouwd, alsook was de machinekamer voorzien van
een "moderne" motor (DAF 575 afgesteld op 80 PK) en uiteraard een schroef.
Alleen de roef is nooit veranderd.

Weldra had " De Goede Verwachting" weer haar oude maten en is met zorg haar
oorspronkelijk silhouet en daarmee haar historisch karakter terugverkregen,
zonder geweld te doen aan haar nieuwe gebruiksfunktie.
Maar al prijkt de mastkoker weer op z'n plaats, door omstandigheden is het er
(nog) niet van gekomen het schip wederom te tuigen.
Het vaargenoegen is er niet minder om want jaar in jaar uit wordt er met dit
prachtige grote schip menig tocht gemaakt.
En getroosten wij als familie qua energie en financien voortdurend alles wat
mogelijk is om dit inmiddels 90 jaar oude industrieel/kultureel brok(je)
erfgoed te behouden voor de toekomst.