Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11829 |
De Goede Verwachting |
Friese tjalk |
ijzer |
in 1908 |
Werff, van der |
Drachten |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland& omringende landen& kustwateren |
– |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 96 cm |
4 m 97 cm |
1 m 10 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “135 B Sneek 1948” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
135 B Sneek 1948 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “BR39103B” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
BR39103B |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Goede Verwachting |
Scheepsmeting (d.d. 28 juni 2012) uitgevoerd in België.Een zogenaamde wezenlijke verandering in lengte (inkorten schip van 25,04m naar 24,96m) vereist een nieuwe meetbrief |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
D 575 M |
nummer A 16250 |
1961 |
– |
1961 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
gehad, begon haar leven als zeilend vrachtschip in augustus 1908 te Drachten bij scheepswerf Van der Werf. Aldaar zijn naast de vele skûtsjes op het Buitenverlaat ook enkele tjalken gebouwd van grote afmetingen naar de eisen van het vaargebied (geschikt voor varen op de Zuiderzee, het Wad en verder buitengaats). Met afmetingen van 25m x 5m en een forse holte is op de romp dan ook ook ingebeiteld: 143,34 ton (laadvermogen), voor friese tjalken zeldzaam groot! Het schip bezit de typische kenmerken van deze provincie: een fraai sierlijk gebogen voor- en achtersteven, waarvoor veel gangplaten werden gebruikt, met voor oplopend "berghout". De sierlijke rondingen van het onderwaterschip zetten ver door naar het midden met dientengevolge een grote loefbeiter; het schip pretendeert daardoor een snelle zeiler te zijn. Friezen prefereerden kennelijk schoonheid en snelheid boven meer laadvermogen. Sinds 1976 ben ik de trotse eigenaar van deze prachtige unieke tjalk. De koop werd beklonken terwijl de tjalk nog vol afgeladen tegen de kant lag. Tot genoegen van het oude schippersechtpaar dat er destijds "af moest stappen", is het schip niet gestorven (gesloopt) maar een nieuw leven begonnen met als thuishaven de prachtige Wolwevershaven in hartje oud Dordrecht.
Zoals bij vele andere schepen was ook van dit schip in het verleden weinig overgebleven als zeilend vrachtschip en was het drastisch veranderd tot motorvrachtschip. Door 10m verlenging en verhoging van de den was het laadvermogen toegenomen tot 220 ton, was een stuurhut geplaatst met stuurrad en modern roer, voorop een hut gebouwd, alsook was de machinekamer voorzien van een "moderne" motor (DAF 575 afgesteld op 80 PK) en uiteraard een schroef. Alleen de roef is nooit veranderd.
Weldra had " De Goede Verwachting" weer haar oude maten en is met zorg haar oorspronkelijk silhouet en daarmee haar historisch karakter terugverkregen, zonder geweld te doen aan haar nieuwe gebruiksfunktie. Maar al prijkt de mastkoker weer op z'n plaats, door omstandigheden is het er (nog) niet van gekomen het schip wederom te tuigen. Het vaargenoegen is er niet minder om want jaar in jaar uit wordt er met dit prachtige grote schip menig tocht gemaakt. En getroosten wij als familie qua energie en financien voortdurend alles wat mogelijk is om dit inmiddels 90 jaar oude industrieel/kultureel brok(je) erfgoed te behouden voor de toekomst. |
|