Verandering

Details over het schip Verandering, BHS nummer 11856


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11856 Verandering Belgische beurtmotor ijzer in 1914 Boom (Belgiƫ)
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland& Belgiƫ stenen& beurtvaart& zand en grind& wilde vaart Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
28 m 18 cm 4 m 84 cm 0 m 95 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8675 B Rott 1953”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
8675 B Rott 1953 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 1956
Verhalen over dit schip:
Het schip is vroeg als motorschip gebouwd. Het heeft een leven achter de rug
als werkpaard. Het is gebouwd als schip voor de stenenvaart, hetgeen te zien is
aan de zware spanten kort op elkaar. Daarnaast heeft het schip een verhoogd
voordek met een hoge ingang. Volgens verhalen werd het schip ook voor de
beurtvaart gebruikt. Al met al is de gebruiksgeschiedenis voor de oorlog niet
te achterhalen. Het schip is (w.s.) in de 40-er jaren in het bezit van mijn
grootouders gekomen. Mijn moeder heeft als jong meisje, samen met een broer,
met het schip gevaren. Later zijn mijn ouders zelf eigenaar geworden. Zij
verdienden de kost in de zand- en grindvaart. Daartoe was toen een
zelflosinstallatie aangebracht. De laatste periode van het werkzame leven van
het schip vond plaats in de zgn. "wilde vaart". Het heeft als zodanig in
Nederland en Belgie alle wateren bevaren. In 1970 is het schip verkocht aan de
fam Koomen, die het al snel gebruikten als varend woonschip. In 1992 heb ik het
schip van hen teruggekocht.
Na in eerste instantie het schip enigzins bewoonbaar te hebben gemaakt, ben ik
nu toe aan de verdere restauratie, en verdere inbouw van het ruim, voor
bewoning. De motor (DAF 575) uit 1956 is gereviseerd en een aggregaat is
ingebouwd. Het restauratieplan is gebaseerd op de toestand uit de 40-er / 50-er
jaren. Belangrijke ingreep is het inkorten van de luikenkap naar de originele
lengte. Hierdoor ontstaat weer het karakteristieke grote voordek met
ingangspartij naar het paviljoen. Op het verhoogde voordek komt dan ook de
grote koekoek terug. De friese kap wil ik handhaven, ondanks dat er voorheen
een ronde belgische kap oplag. Hierdoor ontstaat een klein motorvrachtschip,
thuishorend in de kategorie spitsen en kempenaars kenmerkend voor de noord-zuid
vaart uit de 40-er en 50-er jaren. Helaas bestaat er een druk vanuit
gemeentelijke overheden, om er een mast met hijstuig op te zetten. Blijkbaar is
een karakteristiek motorschip voor zgn. toeristische, recreatieve doeleinden
niet interessant. Misschien moet ik daar, terwillen van de ligplaats wel aan
voldoen.