ABEL

Details over het schip ABEL, BHS nummer 11869


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11869 ABEL motortjalk Staal in 1911 ? ?
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Waarschijnlijk Noord Nederland (Friesland, Groningen en Drente) onbekend Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Voor zover bekend heeft dit schip tot de jaren 30 met vracht gevaren. In de jaren 50 of 60 is de huidige opbouw er op gelast en is het schip verder als Motortjalk door het leven gegaan. Van de tussenliggende jaren is niets bekend.

In 1967 is de huidige motor geplaatst, een Kromhout Gardner LW4. In de jaren 80 is het schip in Verdun verkocht, de toenmalige eigenaar heeft het naar Amsterdam gebracht. Daar heeft het schip een vaste ligplaats gekregen bij het generaal pardon in 1987. Het schip is vanaf die tijd voor vaste bewoning gebruikt.

Vanaf 1994 is het schip in bezit van de huidige eigenaar. Deze heeft het schip technisch in uitstekende staat gebracht en het interieur aangepast aan de standaard van de huidige tijd. In 2010 is met het schip gedurende 5 maanden een rondvaart door de Franse kanalen gemaakt.

Het schip vaart nog steeds regelmatig uit tijdens weekenden en vakantieweken en is daarmee één van de weinige nog varende woonschepen in Amsterdam. Door de geringe diepgang en kruiphoogte is bijna ieder vaarwater in Nederland bereikbaar.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Abel varend op het Canal du Louing in Frankrijk.
Gemaakt op/in: 1 juli 2010
Foto: Jochem Wagemakers.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 08 cm 4 m 12 cm 1 m 00 cm 45,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “258 B Assen 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
258 B Assen 1954 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout Gardner LW-4 10597 1947 Overig 1967
Verhalen over dit schip:
geschiedenis van de Abel
De Abel is in ons bezit sinds 1994. Daarvoor had het schip de naam TYTL (Ten Years To Late) en was in bezit van een Engelse eigenaar die het mede vanwege zijn ziekte heeft verwaarloosd. Van de historie van voor 1994 is ons weinig bekend. Het schip ligt vanaf het begin van de jaren 80 in de Amsterdamse binnenstad (Oudeschans). Vermoedelijk is zo'n 50 tot 60 jaar geleden het schip omgebouwd tot motortjalk. De originele roef is gebleven en machinekamer geworden, erg riant voor een schip van 20 meter. Voor de roef is een stalen stuurhut opgebouwd van 4m lang en 2,7 meter breed. De den is verhoogd zodat binnen een bijna stahoogte van 1,95 m bereikt werd. Aan de buitenzijde is door ons niets meer gewijzigd. De binnenzijde is verbouwd en aangepast aan de tijd. Het schip is weer helemaal varend en wordt voortgestuwd door een Kromhout LW4 die nog uitstekend loopt. In 2009 is de keerkoppeling vervangen en is de motor op rubber steunen gezet. Daarnaast is de uitlaat van een demper voorzien. Mede doordat de motor achter de stuurhut en woonruimte staat hoor je binnen bijna niet waardoor het een erg comfortabel varend schip is geworden. Het is geen snel schip, de econmische kruissnelheid is 9 km/u en het verbruik is dan ca 3,5 lt/uur. In 2005 is een electrische boegschroef in de loefbijter geplaatst. Jaarlijks maakt de Abel 5 tot 6 kortere reizen in de buurt van Amsterdam. Vorig jaar mocht ze langer weg en is ze 5 maanden in Frankrijk geweest (tot aan Decize en Dijon).
In 2011 is AIS geinstalleerd. In 2012 moet een walaansluiting voor riolering gerealiseerd worden. Daarna volgt nog de certificering.