Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11887 |
Stella Maris |
luxe motor |
ijzer |
in 1929 |
De Industrie (Gebr. Boot) |
Alphen a/d Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
Er is vroeger van alles mee vervoerd, later voornamelijk zand en grind. Om er in Amsterdam mee onder de bruggen door te kruipen is de mastkoker ingekort, de kop en de ankerlier deelbaar gemaakt, het stuurhuis een stuk verlaagd en het achterrandje van de roef afgebrand. Dat was toen het hoogste punt van het lege schip. Het schip werd in de oorlog gevorderd en is na de oorlog teruggevonden in Duitsland. |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is op 4 september 1929 als 'Zes Gebroeders' te water gelaten bij de werf De Industrie van de Gebr. Boot, bouwnummer 940, voor Antonie C. van der Meijden te Aalst (Gld).
Het schip werd in de oorlog gevorderd en is na de oorlog teruggevonden in Duitsland.
In 1957 is het overgedragen aan Govert J. van der Meijden en in 1958 weer verkocht aan Adrianus A. Rijnbeek te Nes aan den Amstel, met de naam 'Stella Maris'.
Vanaf 1969 vaart het schip voor de huidige eigenaar in de pleziervaart. Voor vele kampen van Scouting heeft het schip als wachtschip gefungeerd en hebben jonge mensen ermee kunnen leren varen. Zo hebben honderden kinderen hun eerste watersportervaring opgedaan in vletten van Scouting en daarbij aan boord van dit schip geslapen.
Het schip heeft nog zijn originele gloeikopmotor. Voordat gestart kan worden, moet de motor uitgebreid voorgegloeid worden. Vaak gaat de motor bij het starten even in de omgekeerde draairichting lopen. Dat is ook een keer gebeurd, toen de motor bij het afmeren in de sluis in Stavoren bijna was afgeslagen.
Het stuurhuis kan relatief eenvoudig worden afgebroken. Zo is het schip regelmatig door de Oude Gracht in Utrecht gevaren en, vergelijkbaar, in 2004 onder het Rijswijkseplein door naar de Bierkade in Den Haag. Het huidige stuurhuis is nagenoeg identiek aan het vorige, dat samen met de originele roef verloren is gegaan door een brand tijdens de vaart op de Hollandse IJssel op 31 juli 2018.
Het schip is opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten, nr. 1318. |
|
Illustraties: |
|
De Stella Maris klaar om te hellingen bij Jochem Smit, Hardinxveld Gemaakt op/in: Vrijdag 3 april 1998 Foto: Mw. E.H. Nieuwenhuis.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Stella Maris op de LVBHB reunie als enige in het centrum van Den Haag Gemaakt op/in: 31 juli 2004 Foto: S.J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Stella Maris nog als Zes Gebroeders op de Vliet bij Rijswijk/Voorburg Gemaakt op/in: Zeer waarschijnlijk op de Vliet bij Rijswijk/Voorburg
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Stella Maris in Culemborg in 2012 Gemaakt op/in: 21 juli 2012 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De STELLA MARIS voor de wal op het Merwedekanaal achter de Concordiabrug. Gemaakt op/in: 30 juli 2003, 06:09:31 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4777/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Schependatabase |
Vereniging De Binnenvaart |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stella_Maris_03011455
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Lemma |
Wikipedia (Nederlands) |
Doorklikken naar Commons onderaan de pagina levert veel meer detail foto's |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.abelforte.nl/industrie_genoten/index.php?itemid=138
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Geddelte Industrie motoren |
Abel Forte homepage |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 08 cm |
4 m 52 cm |
1 m 52 cm |
– |
83,730 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1455 B sHage 1954” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1455 B sHage 1954 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
1IB6 |
665 |
1929 |
Nieuw |
1929 |
– |
|
Bijzonderheden |
Staat beschreven in de Nederlandse Wikipedia |
|