Walravina

Details over het schip Walravina, BHS nummer 11895


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11895 Walravina hevelaak ijzer in 1906 Woesink, B. van Nijmegen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland& Duitsland& Belgiƫ divers Achterhoek
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 70 cm 4 m 41 cm 1 m 00 cm 1 m 60 cm 16 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1345 B Leid 1950”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1345 B Leid 1950 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Samofa 6 DR 50
Verhalen over dit schip:
De Walravina, een hevelaakschip, is in 1906 op de werf van Bastiaan van Woesik,
Ooidijk 7a te Nijmegen gebouwd in opdracht van Dirk van Doodewaard. In het
Rijnschepenregister staat als vaargebied vermeld: Duitsland, Nederland en
Belgie. Uit verhalen van de familie komt naar voren dat niet alleen de grote
rivieren werden bevaren. Op een oudejaarsdag was men aangevroren op het open
achterdek van de Zaan teruggekeerd naar Rotterdam...
In 1971 kochten wij het schip van Mien van Doodwaard, dochter van bovengenoemde
schipper, die met haar broer Toon en later gehuwd met de knecht, haar hele
leven op de Walravina heeft doorgebracht. Dat de Walravina een rivierschip is
vertelt het verhaal van Mien hoe zij ooit via IJmuiden buitengaats naar
Rotterdam wilden maar eenmaal op zee met de schrik in het lijf rechtsomkeert
maakten. Het schip is in de jaren twintig verlengd en in 1975 aan het begin van
de restauratie (mede op grond van gegevens van oude meetbrieven) weer tot de
oorspronkelijke lengte ingekort. De (eenvoudige) stuurhut werd verwijderd en de
nieuwe mastkoker op het oude mastspoor teruggebracht. Verder was het schip in
originele staat gebleven. Aan boord bevonden zich diverse oorspronkelijke
voorwerpen als lenspomp, putsbak, geklonken stoeltjes voor de haakstokken,
roerklik, enz. De geheel stalen geklonken roef heeft aan beide zijden in
tegenstelling tot de meer gangbare ramen altijd twee ovale lichtpoorten gehad.
In het ruim vlak voor het roefschot bevond zich in het vlak een afsluiten met
een lange arm waarmee buitenboordwater kon worden ingelaten zodat het ongeladen
schip lagere vaste bruggen kon passeren. Op verschillende oude foto's van de
Walravina zijn diverse details terug te vinden, zoals het brandend vuurduveltje
in het bakboords achterherft (als alternatief voor het fornuisje binnen) dat nu
in eindfase restauratie weer teruggeplaatst gaat worden. Nadat de Walravina
weer getuigd was is recent de restauratie van het interieur van de roef
afgesloten. De 'modernisering' was over de oude betimmering aangebracht. Na
verwijdering bleken de wanden uit panelen (in deels zeer slechte staat) te
bestaan en het plafond uit kraaldelen. De roef heeft aan beide zijden diverse
kastjes en aan bakboordszijde langsscheeps een zitbankje. De betimmering is
opnieuw 'gehout' naar voorbeeld van de nog oorspronkelijk aanwezige enigzins
primitieve mahonie-achtige beschildering. Het schoorsteenmanteltje rond het
kolenfornuis is gemarmerd met daarboven een in de betimmering ingelaten
facetspiegel. In het midden van de achterwand geeft een schuifdeurtje toegang
tot het achteronder: een miniem gangetje met aan weerszijden een een- resp.
tweepersoonskooi en achterin een bankje voor het lavet. De betimmering van het
achteronder bestaat uit grenen kraaldelen. En en ander is geschilderd in de
zeegroene tinten die onder de latere verflagen te voorschijn kwamen. Het
interieur is in stijl ingericht tot en met de onlangs door de familie met
liefde terug geschonken oude barometer naast de buitendeurtjes: "Toon (van
Doodewaard) ging 's morgens niet naar buiten dan na enige tikken op het
barometerglas ....".
Bijzonderheden
Zeilend vrachtschip met originele detals (rondleiding). Intacte oude schipperswoning, roef en achteronder, te bezichtigen.