Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11895 |
Walravina |
hevelaak |
ijzer |
in 1906 |
Woesink, B. van |
Nijmegen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland& Duitsland& Belgiƫ |
divers |
Achterhoek |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 70 cm |
4 m 41 cm |
1 m 00 cm |
1 m 60 cm |
– |
16 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1345 B Leid 1950” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1345 B Leid 1950 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Samofa |
6 DR 50 |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Walravina, een hevelaakschip, is in 1906 op de werf van Bastiaan van Woesik, Ooidijk 7a te Nijmegen gebouwd in opdracht van Dirk van Doodewaard. In het Rijnschepenregister staat als vaargebied vermeld: Duitsland, Nederland en Belgie. Uit verhalen van de familie komt naar voren dat niet alleen de grote rivieren werden bevaren. Op een oudejaarsdag was men aangevroren op het open achterdek van de Zaan teruggekeerd naar Rotterdam... In 1971 kochten wij het schip van Mien van Doodwaard, dochter van bovengenoemde schipper, die met haar broer Toon en later gehuwd met de knecht, haar hele leven op de Walravina heeft doorgebracht. Dat de Walravina een rivierschip is vertelt het verhaal van Mien hoe zij ooit via IJmuiden buitengaats naar Rotterdam wilden maar eenmaal op zee met de schrik in het lijf rechtsomkeert maakten. Het schip is in de jaren twintig verlengd en in 1975 aan het begin van de restauratie (mede op grond van gegevens van oude meetbrieven) weer tot de oorspronkelijke lengte ingekort. De (eenvoudige) stuurhut werd verwijderd en de nieuwe mastkoker op het oude mastspoor teruggebracht. Verder was het schip in originele staat gebleven. Aan boord bevonden zich diverse oorspronkelijke voorwerpen als lenspomp, putsbak, geklonken stoeltjes voor de haakstokken, roerklik, enz. De geheel stalen geklonken roef heeft aan beide zijden in tegenstelling tot de meer gangbare ramen altijd twee ovale lichtpoorten gehad. In het ruim vlak voor het roefschot bevond zich in het vlak een afsluiten met een lange arm waarmee buitenboordwater kon worden ingelaten zodat het ongeladen schip lagere vaste bruggen kon passeren. Op verschillende oude foto's van de Walravina zijn diverse details terug te vinden, zoals het brandend vuurduveltje in het bakboords achterherft (als alternatief voor het fornuisje binnen) dat nu in eindfase restauratie weer teruggeplaatst gaat worden. Nadat de Walravina weer getuigd was is recent de restauratie van het interieur van de roef afgesloten. De 'modernisering' was over de oude betimmering aangebracht. Na verwijdering bleken de wanden uit panelen (in deels zeer slechte staat) te bestaan en het plafond uit kraaldelen. De roef heeft aan beide zijden diverse kastjes en aan bakboordszijde langsscheeps een zitbankje. De betimmering is opnieuw 'gehout' naar voorbeeld van de nog oorspronkelijk aanwezige enigzins primitieve mahonie-achtige beschildering. Het schoorsteenmanteltje rond het kolenfornuis is gemarmerd met daarboven een in de betimmering ingelaten facetspiegel. In het midden van de achterwand geeft een schuifdeurtje toegang tot het achteronder: een miniem gangetje met aan weerszijden een een- resp. tweepersoonskooi en achterin een bankje voor het lavet. De betimmering van het achteronder bestaat uit grenen kraaldelen. En en ander is geschilderd in de zeegroene tinten die onder de latere verflagen te voorschijn kwamen. Het interieur is in stijl ingericht tot en met de onlangs door de familie met liefde terug geschonken oude barometer naast de buitendeurtjes: "Toon (van Doodewaard) ging 's morgens niet naar buiten dan na enige tikken op het barometerglas ....". |
|
Bijzonderheden |
Zeilend vrachtschip met originele detals (rondleiding). Intacte oude schipperswoning, roef en achteronder, te bezichtigen. |
|