Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11945 |
Mededinger |
Zuid Hollandse tjalk |
staal |
in 1903 |
Boot |
Woubrugge |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Eerst Zuid Holland. Na 1943 omgeving Groningen |
niet bekend |
Onbekend |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Nog origineel aan het schip: Dekken, den, plaats van de mast, potdeksel, wandputtingen mast en bakstagen onderwaterschip, berghouten en kistluik. Nieuw gemaakt: Vroeger was het schip een paviljoentjalk. Dit is veranderd in een roef. Wanneer is niet bekend. In 1987 is de roef vernieuwd met 2 ramen en schuifluiken. De achterkant is merantie evenals het lijfhout. Luikenkap uit hout met scheerbalk evenals de zetborden en het roer. Het schip heeft een opsteker. Daarna is niets bekend van vroeger. De tjalk heet tot 1946 geregistreerd vracht gevaren. In 1986 is het schip - als woonschip in Amsterdam terecht gekomen - verkocht aan Kees Kornstra die het schip weer onder zeil bracht en als charterschip heeft gebruikt. Zelf vaar ik er nu 12 jaar mee. De tjalk manoeuvreert heel goed. Kan zelfs met windkracht 4 - 5 zeilend en op de motor in mijn eentje gaan varen. Prachtig schip. Op de motor 7,5 knoop en onder zeil maximaal 11.6 knoop. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 63 cm |
4 m 37 cm |
1 m 00 cm |
1 m 50 cm |
– |
17 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “Eur.nr.3031022” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
Eur.nr.3031022 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF + hulpmotor Guld |
575 DT |
– |
1966 |
– |
– |
– |
|