Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11988 |
Meeuw |
Motorsleepboot |
staal |
in 1914 |
Botje & Ensing |
Groningen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, Belgiƫ, Duitsland |
Sleepvaart, alles wat aangeboden werd. |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Meeuw heeft van 1914-1936 onder stoom gevaren met een Botje & Ensing stoommachine van 90 pk.
In 1936 is ze door Leenman in Zwolle omgebouwd tot motorsleepboot, voor de nieuwe schipper Jan Rigter, die tot 1949 eigenaar was. Ook werd een 3 cilinder MWM Benz van 135 pk ingebouwd. In de oorlogsjaren 1940-1945 heeft er een houtgas generator aan dek gestaan om ondanks de brandstofschaarste toch te kunnen varen. De littekens zijn aan dek nog te zien in de vorm van dichtgelaste dekdoorvoeren. In 1953 heeft de Meeuw in Zeeland geholpen bij het herstel van dijken in het watersnoodramp gebied. Er zijn nog foto's van het slepen van zinkstukken voor het herstel van de dijk bij Serooskerke (Schelphoek) bewaard gebleven. Toen de Meeuw weer terug was uit Zeeland in 1954 is ze eerst naar de scheepswerf Leenman in Zwolle gebracht om de schade te herstellen. De railingen lagen plat op het dek en de houten voorroef was totaal verrot. Als het buiten regende dan regende het binnen even hard, alleen iets later. Deze roef is toen vervangen door een stalen en die staat er nog steeds zo op. Ook de stuurhut en de schoorsteen zijn toen vernieuwd.
In 1981 is de MWM vervangen door een DAF.
De huidige eigenaar kocht het schip in 1992 en verving in 1999 de DAF door een Kromhout 8 TS 117 van 140 pk bij 1500 tpm, bouwjaar 1957.
Zijn de eigenaren aan boord dan bent u welkom om de Meeuw verder te bekijken. |
|
Illustraties: |
|
Hoogeveen 2008 Gemaakt op/in: zomer 2008
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Zwolle 1936 Gemaakt op/in: 1936
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De sleepboot MEEUW onderweg naar de reunie 2012 van de LVBHB in Hasselt Gemaakt op/in: 26 juli 2012, 07:34:50 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
17 m 07 cm |
3 m 65 cm |
1 m 50 cm |
2 m 10 cm |
50,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “601 B Zwolle 1936” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
601 B Zwolle 1936 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
8TS 117 |
15572 |
1957 |
Overig |
1999 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
8TS117 |
15572 |
1957 |
Gereviseerd |
1999 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Meeuw in de oorlogsjaren 1940-1945 en daarna |
In de oorlogsjaren heeft de Meeuw geholpen met de voedsel voorziening in de Noordoostpolder.
Er werd in die tijd door gebrek aan olie met een houtgas generator achter op het dek gevaren.
De lidtekens hiervan zijn aan dek nog terug te vinden in de vorm van dicht gelaste dek doorvoeren.
De Meeuw was ook betrokken bij de evacuatie van het dorp Ochten aan de Waal, waar met 3 kempenaars de onderduikers, Joden en bevolking werd geevacueerd i.v.m. een aankomende razzia van de Duitse bezetters. Deze mensen zijn toen naar Papendrecht vervoerd.
Na de oorlog is de Meeuw ingezet bij de aanleg van de Flevopolders. Met een onderbreking in 1953. In 1953 is de sleepboot naar Zeeland vertrokken om mee te helpen om de dijkdoorbraak bij de Schelphoek (Serooskerke) te dichten. Van die tijd zijn ook foto's bewaard gebleven, waar met zinkstukken werd gesleept om het gat in de dijk bij de schelphoek te dichten. In 1954 zijn de werkzaamheden in de Flevopolder hervat. |
|