Deo Juvante

Details over het schip Deo Juvante, BHS nummer 11996


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11996 Deo Juvante Steilsteven ijzer in 1925 Werff, GJ van der Hoogezand
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
noord, oost en west ned, incl. rivieren en zuiderzee turf, landbouwprodukten , kunstmest Friesland
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding motorschip Deo Juvante, Noordijs te Harlingen 2008.
Gemaakt op/in: 2008
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: Juli 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 58 cm 5 m 22 cm 0 m 80 cm 1 m 54 cm 123,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “955 B Gron 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
955 B Gron 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Ecce homo -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Skoda 3s110 1976 Nieuw 1977
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
skoda 3s110 1976 Nieuw 1977
Verhalen over dit schip:
steilsteven Deo Juvante
Ik heb deze steilsteven gekocht van mijn oudoom H. Munneke, met de bedoeling dat het schip in de familie bleef.
Het schip verkeerde in een verwaarloosde staat toen ik het in 2003 overnam, maar het casco bevond zich nog in een redelijke staat op staaldikte. Een paar kleine dubbelplaatjes nodig maar voor de rest oke.
Gelijk ook alle huiddoorvoeren laten vervangen. Toen begon het opknappen boven water. Eerst een half jaar bij een scheepsreparatie bedrijf in Hasselt. Waar al het slechte staal werd vervangen. Nieuwe tanken, nieuwe roefbak gelijk ook verlaagd, nieuw roefdek, originele ramen in zijden van de roef met stormschuiven, gebinten in ruim in friese kap model laten maken, reling naar authentieke wijze op potdeksel laten zetten, nieuwe navigatie mast, stookhok met nieuwe cv ketel, binnendoorgang naar ruim, nieuwe uitlaten en dempers hoofdmotor, 24 v en 220v generator. En een hele reeks kleine werkzaamheden.

Eind 2004 was het schip dan technisch helemaal oke en was een goede basis gelegd. Toen begon het schilderen en intimmeren.
De bestaande betimmering was in een erbamelijke staat, deze geheel verwijderd. alles is, word opnieuw ingetimmerd met authentieke originele details.

In 2009 officieel varend monument nr. 2252

Nu nog ongeveer 2 jaar werk en dan is het schip helemaal klaar (wanneer je dat werkelijk bent, is er wel weer iets toe aan onderhoud)

Er staan nog een aantal punten op het restauratieplan die ik nog aan het schip wil toevoegen. Hijstuig/hulptuig naar origineel model rond 1950, ingang vooronder.
Bijzonderheden
Monumentale staat jaren 50 vorige eeuw, gemotoriseerd ex zeilschip.