Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11996 |
Deo Juvante |
Steilsteven |
ijzer |
in 1925 |
Werff, GJ van der |
Hoogezand |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
noord, oost en west ned, incl. rivieren en zuiderzee |
turf, landbouwprodukten , kunstmest |
Friesland |
|
Illustraties: |
|
motorschip Deo Juvante, Noordijs te Harlingen 2008. Gemaakt op/in: 2008 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: Juli 2021
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 58 cm |
5 m 22 cm |
0 m 80 cm |
1 m 54 cm |
123,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “955 B Gron 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
955 B Gron 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Ecce homo |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Skoda |
3s110 |
– |
1976 |
Nieuw |
1977 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
skoda |
3s110 |
– |
1976 |
Nieuw |
1977 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
steilsteven Deo Juvante |
Ik heb deze steilsteven gekocht van mijn oudoom H. Munneke, met de bedoeling dat het schip in de familie bleef.
Het schip verkeerde in een verwaarloosde staat toen ik het in 2003 overnam, maar het casco bevond zich nog in een redelijke staat op staaldikte. Een paar kleine dubbelplaatjes nodig maar voor de rest oke.
Gelijk ook alle huiddoorvoeren laten vervangen. Toen begon het opknappen boven water. Eerst een half jaar bij een scheepsreparatie bedrijf in Hasselt. Waar al het slechte staal werd vervangen. Nieuwe tanken, nieuwe roefbak gelijk ook verlaagd, nieuw roefdek, originele ramen in zijden van de roef met stormschuiven, gebinten in ruim in friese kap model laten maken, reling naar authentieke wijze op potdeksel laten zetten, nieuwe navigatie mast, stookhok met nieuwe cv ketel, binnendoorgang naar ruim, nieuwe uitlaten en dempers hoofdmotor, 24 v en 220v generator. En een hele reeks kleine werkzaamheden.
Eind 2004 was het schip dan technisch helemaal oke en was een goede basis gelegd. Toen begon het schilderen en intimmeren.
De bestaande betimmering was in een erbamelijke staat, deze geheel verwijderd. alles is, word opnieuw ingetimmerd met authentieke originele details.
In 2009 officieel varend monument nr. 2252
Nu nog ongeveer 2 jaar werk en dan is het schip helemaal klaar (wanneer je dat werkelijk bent, is er wel weer iets toe aan onderhoud)
Er staan nog een aantal punten op het restauratieplan die ik nog aan het schip wil toevoegen. Hijstuig/hulptuig naar origineel model rond 1950, ingang vooronder. |
|
Bijzonderheden |
Monumentale staat jaren 50 vorige eeuw, gemotoriseerd ex zeilschip. |
|