Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11055 |
Risico |
paviljoentjalk |
ijzer |
in 1895 |
Duyvendijk, wed. A. van |
Papendrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Vaargebied A, zoals vermeld in meetbrief A18672N uitgegeven 26-08-1960 (heel Nederland) |
Van de eerste schipper C. de Bodt is het vaargebied niet bekend, vermoedelijk was het een rijnschipper.
De tweede schippers fam. Van Mookhoek stonden waarschijnlijk bekend als zandschipper. (scheepsnaam Bastiaantje)
De derde schipper W.H. Furman had een vergunning verleend voor ongeregeld vervoer, geldig tot 2 maart 1964. |
Overig/niet genoemd |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Risico is gebouwd als zeilschip onder de naam 'Marie' voor C. de Bodt. Het is nog gebouwd op een houten kiel.
In 1905 kreeg het de naam 'de Vrouw Bastiaantje' naar de vrouw van de tweede eigenaar, Mookhoek. De schipper woonde op Goeree Overflakkee waardoor het schip bekend stond als 'Bastiaantje van Nieuwe Tonge'. Na het overlijden van deze schipper en zijn vrouw ging het schip over naar hun zoon.
De vierde eigenaar, schipper Furman, heeft in 1939 de naam veranderd in Risico. Hij heeft er in 1949 een 3 cilinder JP Listermotor in laten bouwen, gekoppeld aan een zijschroefinstallatie die voor- én achteruit kan slaan middels een Ridderinkhof-keerkoppeling. Deze motor staat dwars voorin onderdeks en was tevens gekoppeld aan de zelflosinstallatie.
Doordat er nooit een motor achterin gebouwd is, is de woning in het paviljoen uit 1895 met houten dek behouden gebleven. Daarnaast zijn er nog andere originele details als de houten luikenkap en het roer met klik (roerversiering).
Het casco is nog geheel intact. Ook het oude zeil is als steunzeil aanwezig.
Inmiddels is het schip al geruime tijd als woonschip in gebruik bij de huidige eigenaar.
Het schip laat mooi de historie van de Nederlandse binnenvaart zien door de aanpassingen die de schippers door de tijd hebben gedaan. |
|
Illustraties: |
|
Keerkoppeling zijschroef die voor- en achteruit kan. Het zwarte wieltje is voor vooruit/achteruit, het rode wieltje is om dit vast te zetten. Het grote zwarte wiel is om geladen/ongeladen in te stellen Gemaakt op/in: januari 2011 Foto: P. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Risico in de buitenhaven van Lemmer Gemaakt op/in: vermoedelijk zomer 1983 Foto: J.W.B. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Risico op de werf een keer per vier jaar. Gemaakt op/in: zomer 1990 Foto: J.W.B. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Papendrechtse kont Gemaakt op/in: zomer 2001 Foto: J.W.B. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Risico op de nieuwe werf Gemaakt op/in: zomer 2007 Foto: J.W.B. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Bij de Friese sluis, de polder in, op de zijschroef. Gemaakt op/in: vermoedelijk zomer 1983 Foto: J.W.B. Jager.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
onder zeil bij de val van Urk Gemaakt op/in: 1980 Foto: W.H. Jager-Geurten.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 49 cm |
4 m 93 cm |
0 m 61 cm |
1 m 60 cm |
– |
10 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “651 B Leid 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
651 B Leid 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
3 cil JP zijschroef |
503709 |
1949 |
Overig |
1949 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
3 cil JP zijschroef |
– |
1949 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Nooit geheel afgetuigd i.v.m. zijschroef. 1938 akte vermeld nog geheel zeilend schip. Vergunning tot maart 1964. Origineel paviljoen (geen motor achterin). Den verlaagd. Stuurhut verwijderd, mastdek aangebracht _ kistluik, zwaarden gemaakt, bokkepoten + spriet. Roefje voor paviljoen, zijschroef installatie aangepast. Want oud: 7 dr. kardelen + touwkern, zeilen zeer zwaar katoen, minstens 30 jaar oud. |
|