Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11241 |
EEMS |
sleepboot |
ijzer |
in 1937 |
Vos, J. , Zonen |
Groningen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
n.v.t |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip werd in 1937 als Eems te water gelaten. De opdrachtgever was schipper J. van der Luit uit Delfzijl. Het schip werd voorzien van een versterkte boeg met een ijsbrekersteven. Dat was gezien de strenge winters van toen gebruikelijk.
Het schip kon dan, in opdracht van de KvK, gebruikt worden om de vaarwegen open te houden.
De schipper heeft echter niet lang plezier van zijn schip kunnen hebben, omdat het in 1941 door de Duitsers werd gevorderd om deel te gaan uitmaken van een landingsvloot tegen Engeland.
Wat er in de oorlogsjaren precies gebeurd is met de Eems is onbekend.
Na de oorlog werd het schip teruggevonden in het Franse Cherbourg. Er was inmiddels een Franse motor in geplaatst, te weten een 5-cylinder Jean Crepelle Allen van 214 pk. Ook was de achterroef verbouwd.
De Koninklijke Marine heeft het schip uit Frankrijk opgehaald. Door de werf van De Vries Lentsch werd de achterroef weer teruggebouwd en werd de sleepbeting weer geplaatst.
Vanaf die tijd heeft de KM het schip gebruikt. Het werd ingezet voor allerlei diensten in het hele land. Ook zijn er reizen mee naar onder andere de Scandinavische landen gemaakt.
De Eems heeft in de loop der tijd diverse naamseinen gehad, o.a.: KM 15 1 MCTV 3 1 RS 28 1 A686 en als laatste Y8028.
In 1963 werd de huidige, Nederlandse, motor geplaatst. Een 4-cylinder Bolnes-L van 200 pk.
In 1990 is het schip door de KM afgestoten. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 50 cm |
5 m 10 cm |
1 m 80 cm |
2 m 80 cm |
85,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “9164 ZA 1990” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
9164 ZA 1990 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Eems |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bolnes |
4 L |
2087 |
1962 |
Nieuw |
1963 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Dit schip werd in 1938 als Eems te water gelaten. Opdrachtgever was schipper J. v.d. Luit uit Delfzijl. Het schip werd voorzien van een versterkte boeg met een ijsbrekersteven. Dat was gezien de strenge winters van toen gebruikelijk. Het schip kon dan, in opdracht van de Kamers van Koophandel, gebruikt worden om de vaarwegen open te houden. Er werd een Duitse 4-cilinder HMG 4-takt motor van 200 pk in geplaatst. De schipper heeft echter niet lang plezier van zijn schip kunnen hebben, omdat het in 1941 door de Duitsers werd gevorderd om deel te gaan uitmaken van een langdingsvloot tegen Engeland. Wat er in de oorlogsjaren precies gebeurd is met de Eems is onbekend. Na de oorlog werd het schip teruggevonden in het Franse Cherbourg, er was inmiddels een Franse motor in geplaatst, te weten een 5-cilinder Jean Crepelle Allen van 214 pk. Ook was de achterroef verbouwd. De Koninklijke Marine heeft het schip uit Frankrijk opgehaald. Door de werf van De Vries Lentsch werd de achterroef weer teruggebouwd en werd de sleepbeting weer geplaatst. Vanaf die tijd heeft de KM het schip gebruikt. Het werd ingezet voor allerlei diensten in het hele land. Ook zijn er reizen mee naar onder andere de Scandinavische landen gemaakt. De Eems heeft in de loop der tijd diverse naamseinen (identificatie-nummers van de KM) gehad, o.a.: KM 15 / MCTV 3 / RS 28 / A686 en als laatste Y8028. In 1963 werd de huidige, Nederlandse motor geplaatst, een 4-cilinder Bolnes van 200 pk. In september 1990 is het schip door de KM afgestoten. |
|