EEMS

Details over het schip EEMS, BHS nummer 11241


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11241 EEMS sleepboot ijzer in 1937 Vos, J. , Zonen Groningen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland n.v.t Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip werd in 1937 als Eems te water gelaten. De opdrachtgever was schipper J. van der Luit uit Delfzijl. Het schip werd voorzien van een versterkte boeg met een ijsbrekersteven. Dat was gezien de strenge winters van toen gebruikelijk.
Het schip kon dan, in opdracht van de KvK, gebruikt worden om de vaarwegen open te houden.
De schipper heeft echter niet lang plezier van zijn schip kunnen hebben, omdat het in 1941 door de Duitsers werd gevorderd om deel te gaan uitmaken van een landingsvloot tegen Engeland.
Wat er in de oorlogsjaren precies gebeurd is met de Eems is onbekend.
Na de oorlog werd het schip teruggevonden in het Franse Cherbourg. Er was inmiddels een Franse motor in geplaatst, te weten een 5-cylinder Jean Crepelle Allen van 214 pk. Ook was de achterroef verbouwd.
De Koninklijke Marine heeft het schip uit Frankrijk opgehaald. Door de werf van De Vries Lentsch werd de achterroef weer teruggebouwd en werd de sleepbeting weer geplaatst.
Vanaf die tijd heeft de KM het schip gebruikt. Het werd ingezet voor allerlei diensten in het hele land. Ook zijn er reizen mee naar onder andere de Scandinavische landen gemaakt.
De Eems heeft in de loop der tijd diverse naamseinen gehad, o.a.: KM 15 1 MCTV 3 1 RS 28 1 A686 en als laatste Y8028.
In 1963 werd de huidige, Nederlandse, motor geplaatst. Een 4-cylinder Bolnes-L van 200 pk.
In 1990 is het schip door de KM afgestoten.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
18 m 50 cm 5 m 10 cm 1 m 80 cm 2 m 80 cm 85,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “9164 ZA 1990”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
9164 ZA 1990 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Eems -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Bolnes 4 L 2087 1962 Nieuw 1963
Verhalen over dit schip:
Dit schip werd in 1938 als Eems te water gelaten. Opdrachtgever was schipper J.
v.d. Luit uit Delfzijl. Het schip werd voorzien van een versterkte boeg met een
ijsbrekersteven. Dat was gezien de strenge winters van toen gebruikelijk. Het
schip kon dan, in opdracht van de Kamers van Koophandel, gebruikt worden om de
vaarwegen open te houden. Er werd een Duitse 4-cilinder HMG 4-takt motor van
200 pk in geplaatst. De schipper heeft echter niet lang plezier van zijn schip
kunnen hebben, omdat het in 1941 door de Duitsers werd gevorderd om deel te
gaan uitmaken van een langdingsvloot tegen Engeland. Wat er in de oorlogsjaren
precies gebeurd is met de Eems is onbekend.
Na de oorlog werd het schip teruggevonden in het Franse Cherbourg, er was
inmiddels een Franse motor in geplaatst, te weten een 5-cilinder Jean Crepelle
Allen van 214 pk. Ook was de achterroef verbouwd. De Koninklijke Marine heeft
het schip uit Frankrijk opgehaald. Door de werf van De Vries Lentsch werd de
achterroef weer teruggebouwd en werd de sleepbeting weer geplaatst. Vanaf die
tijd heeft de KM het schip gebruikt. Het werd ingezet voor allerlei diensten in
het hele land. Ook zijn er reizen mee naar onder andere de Scandinavische
landen gemaakt.
De Eems heeft in de loop der tijd diverse naamseinen (identificatie-nummers van
de KM) gehad, o.a.: KM 15 / MCTV 3 / RS 28 / A686 en als laatste Y8028. In 1963
werd de huidige, Nederlandse motor geplaatst, een 4-cilinder Bolnes van 200 pk.
In september 1990 is het schip door de KM afgestoten.