Hoop Op Welvaart

Details over het schip Hoop Op Welvaart, BHS nummer 11286


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11286 Hoop Op Welvaart skûtsje ijzer in 1910 Jong, Gebr. de Heeg
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Friesland, Groningen, Drenthe turf & verhuizingen & zand & grind & mest Noord-Holland noord (incl Westfriesland)
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip is in opdracht van Tjamme de Vries uit Harlingen gebouwd.
Het schip is in 1915 al 2 meter verlengd waardoor het laadvermogen van 33 tot 41 ton toenam.
Het schip heeft vijf eigenaren gehad en is nu in bezit van de zesde eigenaar.
De scheepsnamen waren:
1910 - 1915 De Jonge Gerben
1915 - 1938 De Jonge Gerben
1938 - 1979 Christina
1979 - 1992 Avontuur
1992 tot heden Hoop Op Welvaart
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://OOSTENDE VOOR ANKER /BE
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
19 m 43 cm 3 m 71 cm 0 m 50 cm 1 m 20 cm 15,000 ton 16 m 47 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “150 B Leeuw 1932”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
150 B Leeuw 1932 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Perkins 4-236 4236U61704 1970 Gereviseerd 2001
Verhalen over dit schip:
Honderd jaar Jonge Gerben /Hoop Op Welvaart
-1991- Conny en Harry besloten in dit jaar dat zij een schip wilden.Na veel zoeken en veel schepen te hebben gezien kwamen wij in 1992 het Skûtsje Avontuur tegen in Heemstede in een ver waarloosde staat voor de handel opgeknapt!!Voor ons was het liefde op eerste gezicht,keken door de elende heen en zijn het avontuur aan gegaan. Het avontuur begon al op oze eerste zeil tocht met vrienden er werd gezecht de mast kraakt!!!Terug voor de wal bleek de mast gebroken in de koker en totaal verrot op de mast bout dus de winter een boom gezocht en een mast gemaakt in 1993.onze eerst reis was sail Antwerpen en Zeeland en een leuk seizoen op het IJselmeer.In 1994 hebben wij een tocht naar Denemarken en Sweden gemaakt met +- 40 platbodems dit was een groot avontuur met een hoop elende.De bradstof tank bleek verroest te zijn dus ik heb tien talle filters moeten vervangen,elke keer stopte de moter als het niet uit kwam.Dus het jaar erop het gehele achter schip gerenoveerd icl machine kamer, elektra, brandstof tanken, kuip, achterdek alles bleek door gerot, het zoveelste avontuur.
U begrijpt wij waren inmiddels de naam Avontuur een beetje zat en hebben voor een andere naam gekozen, Hoop op Welvaart en wilden ook wel meer weten over het schip dus zijn op zoek gegaan bij divers instanties en kwamen aardig wat te weten tot 1979 en verder ging het niet.
Tot het voor jaar 2009 kreeg ik een telefoontje van de Hr Eelke de Vries uit Harlingen hij vroeg mij het hemd van het lijf over ons schip en wat bleek hij was al jaren op zoek naar het schip van zijn opa en vader.
Na veel naspeuringen en oproep op Radio Friesland, op de pc, en boeken en musea en tips is Eelke ons op het spoor gekomen.En ja de pc is dan toch wel een wonder middel. En dan vallen er een hoop puzelstukjes op hun plaats.Zo weten wij dat het schip in opdracht van Gerben de Vries bij De gebr De Jong in Heeg gebouwd is ,dit was de opa van Eelke,helaas zijn er van de jaren 1904 tot 1912 geen bouwnummers meer terug te vinden,van deze jaren bestaat er geen archief meer.
Op 10 Mei 1910 is het schip te water gelaten en vijf jaar later al 2 meter verlengd Opa heeft er +- 14 jaar meegevaren met thuishaven Harlingen en moest wegens ziekte stoppen met varen.
Gerben JR is op veertien jarige leeftijd met zijn moeder verder gegaan op het schip en heeft het later overgenomen en getrouwd .Gerben de Vries JR moest is in 1931 gestopt met varen en een peteroliehandel begonnen in Harlingen het schip heeft nog een jaar voor de deur te koop gelegen.
Het schip is in 1932 onderhands verkocht aan dhr M.Steigenga wat verklaart dat wij niet verder kwamen dan 1979,het schip heeft niet in het kadaster gestaan vanwege de onderhandse verkoop hier is namelijk een met potlood geschreven koop akte van op basis van huurkoop.Steigenga heeft het schip later gemoteriseerd en heeft het gehad tot 1979.Het is toen verkocht aan Bakker uit Ylst die het om gebouwd heeft met een opbouw en onder zeil in 1980/1990 voor de verhuur met als thuis haven Harlingen, zo heeft het 10 jaar in de verhuur gevaren en veel geleden heeft, op zout water.In deze tijd had Eelke het schip wel vaker zien liggen in Harlingen en kreeg dan een raar gevoel niet wetende dat dit het schip van zijn pake en heit was zo kan het verlopen.
Er zijn nu noch vier nazaten over, drie broers en een zuster. De oudste broer Tjamme, nu 83 jaar jong, is aan boord geboren.De andere kinderen aan de wal.
Wij zijn met schip in 2009 In harlingen geweest
Op de wens van de nazaten voor een reunie.
Er was van alles geregeld De Harlinger krant een intervieuw met Radio Friesland en een hele familie van vier generaties kwamen ons verwelkomen.
Dit was voor sommigen wel emotioneel en een zeer leuk treffen.
En tot heden hebben wij nog steeds kontakt met alle vier de nazaten en als er weer nieuws is dan weten wij dat meteen
Wij hebben het honderd jarige bestaan van ons schip gevierd in augustes in bij zijn van diverse schepen enuiteraard waren alle nazaten van de eerste eigenaar ook hier bij aan wezig.
Door de jaren heen hebben wij veel lange reizen gedaan met het schip oa naar de Oostzee, Denemarken, Sweden,OostDuitsland, Polen,België,Noord Frankrijk en in de toekomst hopelijk naar Zuid Frankrijk en jaarlijks wel naar evenementen.Nu moet er eerst een deel nieuw vlak onder ,dit is nog een nawee van het tijdperk Avontuur .Wij hopen nog veel Reizen met dit schip te kunnen doen in de toekomst.