Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11377 |
Momo |
luxe motor |
ijzer |
in 1923 |
Onderneming, de |
Nieuw Lekkerland |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
centrum van Nederland |
– |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Deze luxe motor is gebouwd in 1923 voor schipper A. Pouw te Vreeswijk. Hij betaalde er 8460 gulden voor. Het schip werd vernoemd naar de vrouw van de schipper: "Antonia Johanna." In het schip is nog een raam aanwezig met geslepen glas, waar de oorspronkelijke naam van het schip terug te vinden is. Vreeswijkers Antonius (Toon) Pouw en Antonia Johanna Baars lieten het schip bouwen voor de zandindustrie. Indertijd won men nog zand met de hand, met de beugel: een ijzeren ring aan een meterslange stok, waaraan een katoenen zak was bevestigd. Daarmee schraapte men zand van de bodem.
In 1937 nam zoon Hendricus Antionius (Henk) het schip van zijn vader over voor 4000 gulden. Ook hij beugelde in eerste instantie zand met het schip. Na WO II kreeg het schip een knijper waarmee in een keer een flinke hoeveelheid zand van de bodem kon worden gehapt. Daarnaast kreeg de Antonia Johanna ook een zelflosinstallatie. Daarna is Henk er tot 1952 vracht mee gaan varen, zoals spijkers van Jutphaas naar Rotterdam, ijzer van Zuilen naar IJmuiden, hout van Amsterdam naar Rhenen, gietwerk van Jutphaas naar Krimpen aan de IJssel, enz. In 1952 meerde hij af bij de Spinozabrug te Utrecht en bleef daar tot zijn dood in 1986 op het schip wonen.
De volgende eigenaar kocht het schip van de erfgenamen en veranderde de scheepsnaam in "Momo", vernoemd naar de hoofdpersoon uit het sprookje "Momo en de tijdspaarders". Het ruim werd voor bewoning geschikt gemaakt en er wordt nog steeds op het schip gewoond en mee gevaren. De motor is nog steeds de originele uit 1923, een gloeikop Kromhout; een "dertiger". Niet al te veel, maar wel "echte" PK's. In ieder geval genoeg om na een heerlijke tocht naar de Middellandse Zee op eigen kracht de Rhône op te varen.
Intussen is het schip in 2021 van eigenaar veranderd. Het woongedeelte is sterk gemoderniseerd, met eigentijdse voorzieningen, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van het schip. De motor is dezelfde gebleven. Momenteel ligt het schip weer in Vreeswijk, haar oorspronkelijke thuishaven. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 65 cm |
4 m 19 cm |
1 m 10 cm |
1 m 39 cm |
80,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “261 B Rott 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
261 B Rott 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M2 |
– |
1923 |
Overig |
1923 |
– |
|