Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11386 |
Ero |
Wad- en Sontvaarder |
ijzer |
in 1910 |
Bodewes |
Martenshoek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
van 1910 tot 1930 Nederland; van 1930 tot 1970 Denemarken en Zweden |
verschillend |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Waarschijnlijk ooit als luxe motor gebouwd in Groningen is dit schip in de jaren '30 verkocht richting Denemarken. Aldaar is het meer zeewaardig gemaakt door een hogere verschansing, een hoger geplaatste teakhouten stuurhut en een 2-cilinder 2-takt gloeikop van het merk Tuxham. Later is deze fabriek overgenomen door het meer bekende merk Hundestedt. Deze motor is thans te vinden in het motorenmuseum te Nieuwe Niedorp.
Tot begin jaren '70 heeft het schip onder verschillende namen vracht gevaren tussen de verschillende Deense eilanden.
Twee Amerikaanse avonturiers kochten toen het schip, genaamd Ero, van de Deense schipper Aage Emil Christensen. Verder dan Amsterdam zijn ze nooit gekomen. Daar ontdekte de Nederlander Leo van Herk het verwaarloosde schip. Deze heeft grootscheepse restauraties gepleegd op het schip zonder het karakter en de charme van de Ero aan te tasten.
Sinds 1973 verblijft de Ero in Amsterdam als varend woon/werkschip. In 1990 neemt Ewald Buisman bezit van de Ero en timmert het ruim af.
In 1993 wordt Han Hendriks de schipper. Hij heeft de pech het 'overlijden' van de Tuxham gloeikop te mogen meemaken. Nu wordt er weer volop gevaren met een GM als hoofdmotor, de Ero blijft gelukkig in de vaart. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De ERO voor de wal in Amsterdam tijdens Sail Amsterdam 2010 Gemaakt op/in: 22 augustus 2010 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Ero zoals het schip uit Nederland(Hans) kwam voor de Deense verbouwing Gemaakt op/in: Rond 1938
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Ero op het IJsselmeer net van de werf. Gemaakt op/in: zomer 2006
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: zomer 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ero te anker bij Hoorn Gemaakt op/in: zomer 2020 Foto: Han Hendriks.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ero bakboord zijde, in de Ertshaven Amsterdam Gemaakt op/in: zomer 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ero stuurboord zijde, in de Ertshaven Amsterdam Gemaakt op/in: zomer 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ero als Ulla Christ beladen varend met matrozen Gemaakt op/in: 1960-1967
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ero als Tekla in een Deense haven met bijboot Gemaakt op/in: 1960-1967
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.aanenuitleg.nl/ero.html
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
website van de eigenaar van het schip |
informatie over het schip de Ero |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 86 cm |
4 m 96 cm |
1 m 80 cm |
1 m 80 cm |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8695 Z Amst. 1983” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8695 Z Amst. 1983 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
GM Detroit diesel |
6 V7 IN 4 V |
– |
1974 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
GM Detroit diesel |
6 V7 IN 4 V |
– |
1974 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
<< Verstelbare 2-blads schroef. >>
Schip is origineel gebouwd als een Groningse binnenvaartschip en in Denemarken verbouwd tot Wad- en Sontvaarder. |
|