Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11390 |
Maria |
luxe motor |
ijzer |
in 1927 |
Laan, Gebr. van der |
Woubrugge |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
grote rivieren, zeeland + zuidholland |
aardappelen, bieten, eigenlijk alles wat er aangeboden werd |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Maria is 1927 gebouwd en te watergelaten in Woubrugge bij scheepswerf Gebr. v/d Laan. Een van de broers v/d Laan ging 's nachts bij zijn voormalige werkgever de bekende scheepwerf Boot te Alphen a/d Rijn de mooie lijnen van hun schepen kopieeren. Ook werden de v/d Laan schepen standaard uitgerust met een Kromhout motor. In de zestiger jaren werd ze te klein om nog een inkomen uit dit schip te halen. Een liefhebber 'vond' haar half gezonken in Utrecht en heeft dit mooi gelijnde en in goede staat verkerende scheepje behouden voor de toekomst. Wonen en varen werd haar 'nieuwe' functie. Dat werd met veel aandacht en liefde voor haar originele lijnen gedaan. Om wonen mogelijk te maken 'moesten' er wel wat concessies gedaan worden. De twee Amerikaanse volgende eigenaren hebben veel moeite gedaan Maria een waardig 2e leven te geven. Geschiedenis uitgezocht, goed onderhoud gepleegd en toen zij qua leeftijd meer tijd aan het thuisfront wilden geven moeite gedaan om iemand te vinden die haar goed zal behandelen. De huidige eigenaar heeft 39 jaar beroepsmatig met zeilende en motor passagiersschepen gevaren, veelal met een historisch karakter. In 2018 is er een elektrische boegschroef van Kalkman ingebouwd om makkelijk en veilig in het heden te kunnen blijven varen. Dit schip wordt nu gebruikt als varend woonschip met behoud van historisch uiterlijk. |
|
Illustraties: |
|
De MARIA in de opvaart op de IJssel. Gemaakt op/in: 20 juli 2011, 10:20:06 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Maria_%28ship,_1927%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.luxemotor.us/Home.htm
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
Homepage |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 99 cm |
4 m 26 cm |
1 m 10 cm |
– |
28,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “422 B LEID 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
422 B LEID 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mitsubitshi |
– |
– |
1980 |
Gereviseerd |
1988 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mitsubitshi |
– |
– |
1980 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Zeer fraai gelijnde luxe motor, bijzonder gaaf gebleven. Restauratie laswerk onzichtbaar uitgevoerd, origineel vlak en kimmen, historische luikenkap weer herplaatst, geen Kalfsdekken. |
|
Bijzonderheden |
Het schip is - volgens 'overlevering' in de jaren 70/80 uit 'de vaart' gegaan. Waarschijnlijk te klein, verkocht als deels gezonken schip. Toen met liefde en inzicht als varend woonschip omgebouwd. Kromhout er uit ( ging waarschijnlijk naar de Tjalk Bruinvisch), theehut weer verwijderd, en ingang naar MK en laadruim vanuit stuurhut aangepast. Stuurhut ongeveer 40 cm naar voren, Stuurwiel met 'wormwiel' is gebleven en voor de stuurhut zijn nette houten luikjes geplaatst van 40x 40 onder een hoek van 45 graden. Dit werd na de oorlog vaker gedaan bij veel kleine schepen. Ook is de denneboom- met behoud van alle originele onderdelen- ongeveer 20 cm verhoogd. Anders zou er niet op het schip te wonen zijn. Er is een stalen dek geplaatst ( onder de merkelgaten) met isolatie. Momenteel worden de houten luiken vernieuwd/ gerestaureerd. |
|