Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13424 |
Dankbaarheid |
Groninger dektjalk |
ijzer |
in 1888 |
E.J. Smit |
Hoogezand |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Waddenzee, Zuiderzee en (bijna) alle binnenwateren in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk |
Schelpen vanaf de Waddenzee naar kalkovens in het hele land en turf en noem maar op weer terug of naar een andere laadplaats |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Gebouwd als Alberdina te Hoogezand voor Jan Janszoon Zwier uit Dedemsvaart voor de turf- en schelpenvaart. Daarna verkocht hij het schip aan zijn zwager, die moest trouwen en inkomen en onderdak nodig had. Die noemde het schip naar de naam van zijn vrouw, Adriena Margrietha. In 1907 ging het schip over naar de familie Horjus van Vlieland die er onder de naam Dankbaarheid tot 1960 schelpen mee heeft gevaren. Eerst Jelle sr., die nog zeilde, en daarna Willem, die is gaan motoren. Uiteindelijk werd het een motorvrachtschip, nog wel een dektjalk maar met een stuurhut. Dat verdubbelde het wooncomfort. Toen Jelle jr., die kapitein bij Doeksen was, geen belangstelling had, is het schip verkocht aan Lou Elgersma. Die heeft tot 1970 vast schelpen gevaren op de kalkovens van Ruigwaard te Akersloot. Daarna dreigde de sloop.
We hebben het schip kunnen redden en hebben geprobeerd het weer een beetje ouderwets te krijgen. We wilden eerst in de chartervaart gaan, maar na een eerste reis waren we genezen. Toen werd het noodgedwongen wonen, waarna we toch zijn gaan zeilen. Alles moest zo goedkoop mogelijk. Dus werd het een stalen mast en rondhouten. Het zeil hebben we van mijn vader gekregen en de lieren bij elkaar gescharreld.
We wonen nu aan de wal, waardoor het schip een bijkomende kostenpost vormt die niet altijd goed uitkomt. Maar we varen 's zomers lekker op de Waddenzee. Om het jaar varen we met de beurtveer mee. Daar leer je echt zeilen met zo een schip. |
|
Illustraties: |
|
Start Beurtveer 2008 Gemaakt op/in: 2008 Foto: Hajo Olij..
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Hier komen we uit de mist met echt bijna alleserop Gemaakt op/in: 2012
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 28 cm |
4 m 82 cm |
0 m 75 cm |
1 m 76 cm |
106,000 ton |
20 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1001 B Gron 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1001 B Gron 1928 |
- |
- |
Eigenaar mailt dit aan JS op 22 maart 2010 |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
2 cilinder Deutz Otto (Deutz - Brons) |
SBrM Z 726 |
108258 |
1910 |
Gereviseerd |
1932 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
BMC (Thornycroft) |
1500 D (D90) |
– |
1967 |
Gereviseerd |
1978 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
FOUTDeutz Brons |
SBrM Z 726 |
– |
1920 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het is een tjalk met een stuurhut erop, die is na ampele overwegingen blijven staan. De motor is een verdieselde 2 cilinder Deutz Brons van 60 pk met bouwjaar 1910. Ze is uiteraard onder zeil.Er staat maximaal ca. 245 m zeil op maar de gewone tuigage is 140 meter.
Voor meer verhalen kunt u het boekje bestellen over het schip: 125 jaar Dankbaarheid, bestellen via de mail d_bruin@dds.nl |
|