Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13471 |
Ora et Labora |
steilsteven |
ijzer |
in 1923 |
Bijlsma, Bouwnr:80. |
Wartena |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
beurtveer Wanswerd-Leeuwarden |
Stukgoed en verder alles waarmee je je brood kon verdienen. |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Op 30 december 1966 lag de ‘Ora et Labora’ van schipper A.S. Iedema uit Wanswerd voor het laatst op het vertrouwde plekje bij de Noorderbrug in Leeuwarden. Op die dag verloor Wanswerd zijn beurtveer.
Daarmee kwam een einde aan een van 1710 daterende verbinding via het water met Leeuwarden.
De dienst was tot stand gekomen, nadat op initiatief van Stephanus de Lespierre (predikant te Wanswerd van 1695-1733) de Wanswerdervaart doorgetrokken werd tot aan het dorp.
Het einde van Iedema's beurtdienst was het gevolg van het feit dat de van de Dokkumer Ee naar Wanswerd lopende Wanswerdervaart afgedamd werd.
Met het staken van Iedema's beurtdienst verdween ook de laatste beurtvaarder van Ferwerderadeel.
De toen 66-jarige Iedema zette zijn handel in fourages en kunstmest voort.
De in 1923 in gebruik genomen ‘Ora et Labora’ (bouwnummer 80 en in 1924 in Leeuwarden gemeten onder L1595N) hield hij nog in de vaart voor klanten die moeilijk over de weg bereikbaar waren. |
|
Illustraties: |
|
Winterslaap Ora Et Labora Gemaakt op/in: Winter 2010 Foto: Jan Uittenbogaard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Schipper Iedema met zijn schip Gemaakt op/in: Zomer 1923
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 80 cm |
2 m 75 cm |
0 m 90 cm |
0 m 90 cm |
11,848 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes |
312 OM |
– |
1960 |
Gereviseerd |
1965 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
– |
– |
– |
Overig |
1923 |
1965 |
|
Verhalen over dit schip: |
bouwtekening |
Ik heb,in ruil voor een taart van de plaatselijke bakker,blauwdrukken van de orginele bouwtekeningen kunnen bemachtigen.begreep wel van de al gepensioneerde archivaris dat dit bij zeer hoge gebeurd.
heb ook de meetbrieven kunnen bemachtigen,wat een werk moet
dat zijn geweest, 5 velletjes vol met getallen, volgens mij twee man
een volle dag werk.
Het was district Leeuwarden, Directie Groningen.
Zijn nummer werd; L1595N. |
|
Bijzonderheden |
Bouwtekeningen van Bijlsma zijn aanwezig.bouwnr,80 |
|