Ora et Labora

Details over het schip Ora et Labora, BHS nummer 13471


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13471 Ora et Labora steilsteven ijzer in 1923 Bijlsma, Bouwnr:80. Wartena
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
beurtveer Wanswerd-Leeuwarden Stukgoed en verder alles waarmee je je brood kon verdienen. Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
Op 30 december 1966 lag de ‘Ora et Labora’ van schipper A.S. Iedema uit Wanswerd voor het laatst op het vertrouwde plekje bij de Noorderbrug in Leeuwarden. Op die dag verloor Wanswerd zijn beurtveer.
Daarmee kwam een einde aan een van 1710 daterende verbinding via het water met Leeuwarden.
De dienst was tot stand gekomen, nadat op initiatief van Stephanus de Lespierre (predikant te Wanswerd van 1695-1733) de Wanswerdervaart doorgetrokken werd tot aan het dorp.
Het einde van Iedema's beurtdienst was het gevolg van het feit dat de van de Dokkumer Ee naar Wanswerd lopende Wanswerdervaart afgedamd werd.
Met het staken van Iedema's beurtdienst verdween ook de laatste beurtvaarder van Ferwerderadeel.

De toen 66-jarige Iedema zette zijn handel in fourages en kunstmest voort.
De in 1923 in gebruik genomen ‘Ora et Labora’ (bouwnummer 80 en in 1924 in Leeuwarden gemeten onder L1595N) hield hij nog in de vaart voor klanten die moeilijk over de weg bereikbaar waren.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Winterslaap Ora Et Labora
Gemaakt op/in: Winter 2010
Foto: Jan Uittenbogaard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Schipper Iedema met zijn schip
Gemaakt op/in: Zomer 1923
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
13 m 80 cm 2 m 75 cm 0 m 90 cm 0 m 90 cm 11,848 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mercedes 312 OM 1960 Gereviseerd 1965
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz Overig 1923 1965
Verhalen over dit schip:
bouwtekening
Ik heb,in ruil voor een taart van de plaatselijke bakker,blauwdrukken van de orginele bouwtekeningen kunnen bemachtigen.begreep wel van de al gepensioneerde archivaris dat dit bij zeer hoge gebeurd.
heb ook de meetbrieven kunnen bemachtigen,wat een werk moet
dat zijn geweest, 5 velletjes vol met getallen, volgens mij twee man
een volle dag werk.
Het was district Leeuwarden, Directie Groningen.
Zijn nummer werd; L1595N.
Bijzonderheden
Bouwtekeningen van Bijlsma zijn aanwezig.bouwnr,80