Diamant

Details over het schip Diamant, BHS nummer 13488


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13488 Diamant Luxe Motor ijzer in 1935 A. Vuijk & Zonen Capelle aan de IJssel
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
de Rijn, later geheel Nederland Stukgoed Waddeneilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip is in 1935 onder de naam “Adelaar” door Scheepswerf A. Vuijk & Zonen te Capelle aan den IJssel voor eigen rekening op stapel gezet in de hoop dat zich binnen afzienbare tijd een gegadigde zou aandienen die het schip van hen zou afnemen.

Nog tijdens de bouw meldt zich de heer Hendrik Jut uit Amsterdam, welke onlangs een contract met de firma Blauwhoed (het latere Pakhoed) voor het vervoer van stukgoed langs de Rijn in de wacht had gesleept, die het schip “Speranza” doopt.

De spraakmakende scheepsvorm en vooral de behaalde snelheden maakten destijds veel indruk in scheepvaartkringen, het schip was binnen enkele jaren al een legendarische verschijning op de grote rivieren. Vanaf de proefvaart in 1935 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog is het schip, wat destijds voortgestuwd werd door een 300 pk Stork Hesselman, dan ook houder van de “Blauwe Wimpel” trofee geweest als snelste schip van de Rijn.

Tegen het einde van de oorlog is het schip geladen met stro op het IJsselmeer ook nog door Engelse vliegtuigen in brand geschoten. De schipper heeft toen door het achteranker te laten vallen, waardoor het schip voor de wind ging liggen, de woning, het stuurhuis en de machinekamer op het achterschip weten te behouden maar het schip is verder naar voren toe geheel uitgebrand. Later is het op de slikken van de Hollandse IJssel droog gezet en na afloop van de oorlog zijn daar alle huidplaten losgenomen, weer in model geklopt en opnieuw op de spanten geklonken, dit vanwege de materiaalschaarste in die tijd.

In 1948 wordt het schip met 7,26 meter verlengd van 55,60 naar 62,86 meter waarmee het laadvermogen toeneemt van 503 naar 608 ton. In 1962 wordt de direct omkeerbare Stork Hesselman vervangen door een Stork Ricardo ABRO 216K die 420 paardekrachten levert bij 650 toeren met daarachter een keerkoppeling van het fabrikaat BREVO die anno 2022 beide nog steeds draaien als een zonnetje.

In 1975 zijn Kalfsdekken aangelegd waarmee het laadvermogen wederom is vergroot naar 654 ton. Teneinde ook wat meer kuubs in het ruim te genereren is de den verhoogd en is er een aluminium luikenkap aangebracht maar het middenherft en het oorspronkelijke mastdek zijn bij die ingreep nog wel intact gebleven. Het schip heeft bij diverse eigenaren achtereenvolgens de namen “Speranza”, “Brisant”, “Willy” en “Diamant” gehad.

In 2018 wordt de “Diamant” aangekocht door de huidige eigenaar, een nazaat van de Amelander beurtschipper die het schip op een esthetisch verantwoorde manier met 18 meter inkort naar 44,60 meter wat exact 11 meter korter is als de oorspronkelijke lengte. Het schip wordt in 2019 omgebouwd voor bewoning met mogelijkheden voor Bed & Breakfast.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding vanaf de Baanhoek brug.
Gemaakt op/in: 1998
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding vanaf de Baanhoek brug.
Gemaakt op/in: 1998
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding vanaf de Baanhoek brug.
Gemaakt op/in: 1998
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding vanaf de Baanhoekbrug
Gemaakt op/in: 1998
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Gemeerd te Dokkumer Nieuwe Zijlen
Gemaakt op/in: 13-11-2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
44 m 60 cm 7 m 21 cm 1 m 40 cm 300,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Stork Ricardo ABRO 216 K 1962 Nieuw
Verhalen over dit schip:
Luxe motor
M/S “DIAMANT” De luxe motor “DIAMANT”is gebouwd als “SPERANZA”in 1935 bij de scheepswerf Vuyk te Capelle aan den ijssel als bouwnummer 629. De opdrachtgever was de heer H. Jut uit rotterdam deze is voor blauwhoed later pakhoed stukgoed gaan varen op de rijn waar het schip een legendarise indruk maakte op de toenmalige schippers m.b.t. vorm en snelheid. De eerste motor was een stork hesselman die in 1962 is vervangen door een 6 cil stork ricardo van 420 pk, deze is nog steeds in prima staat en draait regelmatig nog als een zonnetje. In 1972 heeft de fam Jut het schip verkocht aan de fam Klos en werd de naam “Brisant” en na een paar weken weer verkocht aan de gebr Zoeteman uit puttershoek en werd de naam “Willy” en werd er tot 1989 alleen in nederland mee gevaren en zij verkochten het schip wegens pensioengerechtigde leeftijd aan mij. De historie van het schip heb ik van verhalen van (wat oudere) schippers(buren) een daarvan is dat het schip gedurende de 2e WO op het ijsselmeer met een lading stroo door engelse vliegtuigen in brand is geschoten en door het achteranker te laten vallen het schip voor de wind is gaan liggen waardoor het achterschip gespaard is gebleven en de rest uit gebrand is. Daarna is het in de hollandse ijssel op het slik gezet en na de oorlog is het uitgebrande gedeelte uit elkaar haal in vorm geklopt en weer in elkaar geklonken dit alles i.v.m. de schaarste van grondstoffen en materiaal in die tijd.
Bijzonderheden
De "Diamant" was tot 2000 actief in de binnenvaart. De hoofdmotor is een STORK ricardo 6 cil 420 pk 650 rpm.