Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13507 |
Dreg IV |
opnemingsvaartuig |
ijzer |
in 1950 |
de Groot en van Vliet |
Slikkerveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederlandse kustwateren, eventueel de kustwateren van de toenmalige Nederlandse koloniƫn. |
Het schip is gebouwd als opnemingsvaartuig. |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Dreg IV is nog in redelijk originele staat en heeft nog de oorspronkelijke machinekamer met twee Kromhout 6LS motoren van elk 60 pk.
De motoren zijn elkaars spiegelbeeld en draaien tegen elkaar in, wat bijzonder is.
De boot is gebouwd voor de Hydrografische Dienst, om in spannen van twee ondieptes te kunnen afdreggen en zo wrakken en banken in kaart te brengen. Uitgerust met een KH-dieptemeter en een Dregtuig is gewerkt voor de kust en op de Zeeuwse wateren, later ook op de Waddenzee. Dat samen met eerst de Hydrograaf en later de Zeefakkel.
In totaal zijn er vier Dreg-boten gebouwd waardoor er twee spannen waren.
Het eerste span, de Dreg I en II, is in 1950 naar Nieuw Guinea verscheept om daar met de Snellius en Luymes te werken aan het in kaart brengen van de kustwateren.
Het tweede span, de Dreg III en IV, is in Nederland ingezet, vooral bij het in kaart brengen van wrakken voor de kust en op de Schelde. De Dreg IV heeft samen met de Hydrograaf een tijd gewerkt vanuit de Berghaven, Hoek van Holland.
In februari 1953 hebben de Dreg III en IV geassisteerd bij het redden van slachtoffers van de watersnoodramp.
Vanaf 1964 zijn alle vier boten weer in Nederland ingezet. Tot 1970, wanneer alleen de IV over blijft met Rotterdam als thuishaven. In 1986 voert de Marine ook deze laatste Dregboot af.
De Dreg IV heeft toen voor een stichting in Vlissingen als duikvaartuig dienst gedaan, en is daarna in particuliere handen gekomen. |
|
Illustraties: |
|
Dreg IV , Willemsoord Gemaakt op/in: onbekend, voor 1964 Foto: Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Den Haag.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ithaca, voorheen Dreg IV, varend Gemaakt op/in: ongeveer 2003
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dreg IV in Dordrecht 2007 Gemaakt op/in: voorjaar 2007
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dreg IV in Groningen 2008 Gemaakt op/in: zomer 2008
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dreg IV aan de Reitdiepskade te Groningen Gemaakt op/in: 3 mei 2007
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://dregiv.blogspot.com
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
Geschiedenis van het schip en de verhalen over het werk er aan in de laatse jaren. |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.hydro-international.com/issues/articles/id357-As_it_Was.html
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Vaktijdschrift hydrografie |
Bijlage J.C. Kreffer over gebruik Dregboten |
Een van in totaal 3 bijdragen door Kreffers over dit onderwerp,
Zie ook nog:
http://www.hydro-international.com/issues/articles/id93-As_it_Was.html en
http://www.hydro-international.com/issues/articles/id508-As_it_Was.html |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 40 cm |
4 m 40 cm |
1 m 30 cm |
2 m 10 cm |
45,000 ton |
5 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “26536 B R 2004” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
26536 B R 2004 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Dreg IV |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout (2 stuks) |
6LS |
div, 11495, 11496, 11490 |
1950 |
Nieuw |
1950 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout 6LS, 2 stuks waarvan een in spiegelbeeld is gebouwd en een afwijkende draairichting heeft. |
6LS |
– |
1950 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Geschiedenis en verhalen |
De geschiedenis en de verhalen over het werk aan het schip sinds 2007 staan in een Weblog, dus voor iedereen op internet te vinden.
Het weblog wordt een aantal malen per jaar bijgewerkt, met onderwerpen die natuurlijk het schip als onderwerp hebben, maar ook de geschiedenis of de speurtocht naar onderdelen en materialen.
Daardoor geeft het weblog niet altijd de laatste stand van zaken weer, maar wel wat er zoal ondernomen is om deze boot weer gezond het water op te krijgen.
Zie de link in het BHS, of typ zelf in:
http://dregiv.blogspot.com |
|
Bijzonderheden |
Schip is nog in redelijk originele staat en heeft nog de oorspronkelijke machinekamer met twee Kromhout 6LS motoren. Van de oorspronkelijke motoren staat de linker in het schip, de rechter is (weer)aanwezig en moet opgebouwd om de tijdelijke geplaatste LS te kunnen vervangen.
De boot is gebouwd voor de Hydrografische dienst, om in spannen van twee ondieptes te kunnen afdreggen en zo wrakken en banken in kaart te brengen. Uitgerust met een KH dieptemeter en een dregtuig is gewerkt voor de kust en op de zeeuwse wateren, en op de waddenzee. Dat samen met eerst de Hydrograaf, later de Zeefakkel. |
|