Resnova

Details over het schip Resnova, BHS nummer 13560


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13560 Resnova luxe motor ijzer in 1915 Duijvendijk Gouderak
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Benelux Den Bosch en omgeving, Heusden, afgedamde Maas
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip is onder de naam Res Nova gebouwd voor Th. D. van den Heuvel uit Woudrichem. Het was toen gelijk al voorzien van een zelflosinstallatie op het voordek. Zeer waarschijnlijk heeft het schip een beurtdienst gevaren op Zeeland.
In 1934 is het schip aangekocht door Piet J. Thijssen uit Made, die het schip Catharina noemde.
In 1947/8 is de stuurhut in Drimmelen vernieuwd en vergroot. Dit kon omdat er goed was verdiend tijdens de bietencampagne.
In 1954 zijn het gangboord en de den verhoogd (kalffsdekken), waardoor er 23 ton meer mee kon, van 104 ton naar 127 ton.
Vanaf 1954 heeft het schip vast gevaren op Ravenstein voor Meulenmans Veevoer.
In 1957 is de motor vervangen door een Daf 575 van 80 pk. De 2-cilinder Bolnes van 50 EPK ging er toen uit.
De laatste jaren (eind jaren ’60) heeft het schip veel op Oosterhout en Tilburg gevaren en als overslagschip bij een cementzuiger gelegen (Overslag 15).
Rond 1979 is het schip verkocht en naar noord Nederland gegaan. Heeft daar tot 1986 rondgevaren als sportvisvaartuig onder de naam Marphia. In de jaren ’90 jaren is het omgebouwd tot woning.
Eind 2008 is er begin gemaakt met de restauratie van het schip waarbij een nieuwe reling, andere ramen in de roef en weer een houten luikenkap zijn aangebracht. Hierdoor is de situatie terug zoals het schip in de jaren ’50 heeft rondgevaren.
In de periode van 2008 tot 2012 is het schip geheel gemoderniseerd om aan de huidige binnenvaartregels te kunnen voldoen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding resnova op buiten IJ
Gemaakt op/in: zomer 2009


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding catharina in de waalhaven geladen
Gemaakt op/in: jaren '60
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De RESNOVA op de Lek bij Culemborg
Gemaakt op/in: 22 juli 2012, 09:54:23
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding resnova in volle vaart
Gemaakt op/in: 2 mei 2013 amsterdam-rijn kanaal
Foto: J. Varkevisser.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 00 cm 5 m 00 cm 1 m 10 cm 65,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “184 B Rott 1926”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
184 B Rott 1926 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. resnova -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 1957 Nieuw 1957
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Daf 575 1957 Nieuw 1957
Verhalen over dit schip:
Geschiedenis van de Resnova
Geschiedenis van de Resnova. (Catharina 1935- ±1980)

Het schip is gebouwd in 1915 op de werf van Duijvendijk in Gouderak onder de naam Res nova door Th. D. van der Heuvel uit Woudrichem. Het schip had een lengte van 26,15 meter met een breedte van 5,14 meter. De maximale tonnen maat bedroeg 104.604 ton. Het schip is op 11 maart 1915 ingemeten waarschijnlijk direct na de tewaterlating. Het was toen gelijk al voorzien van een zelflos installatie op het voordek.
In 1926 ingeschreven in kadaster op 6-12-1926 in Rotterdam onder nummer 184

Tussen 1930 tot 1934 verschillende eigenaren gehad.

In 1934 is het schip aangekocht door de heer P. J. (piet) Thijssen uit Made. (20 oktober 1907 – †1978) Samen met zijn vrouw, Catharina Thijssen (1907-†2004) Naar zijn vrouw was het schip vernoemt.

Schip is hergeijkt en had volgende afmetingen, 26,01 bij 4,97 met 104,514 ton

Zij hebben vele jaren samen gevaren. Door familie omstandigheden is mevrouw Thijssen begin jaren ’40 van boord gegaan. In haar plaats kwam hun oudste dochter aanboord(1931). Ze heeft 10 jaar aan boord mee gevaren tot dat ze trouwde en met haar man ging varen. Daarna heeft de tweede dochter verschillende jaren met haar vader gevaren. Nadat die ook van boord ging, ging mevrouw Thijssen weer terug aan boord.

De vracht was door de jaren heen eigenlijk alles wat maar mee kon. Door de afmetingen van het schip werd er veel op België gevaren. Toen het schip werd gekocht door de heer Thijssen was het schip 17cm breder door een houten berghout, deze werd er meteen afgehaald zodat een breedte werd bereik van net geen 5 meter.

De laatste maanden van 1944 heeft het schip ondergedoken gezeten in de Biesbosch, in totaal z’n 3 maanden. Voor die tijd heeft het enige tijd in de haven van Drimmelen gelegen samen met nog z’n 50 a 60 schepen. Het schip is op een gegeven moment ontdekt door de Duitsers door hoog water, de stuurhut kwam toen boven het riet en grienden uit zodat het schip gezien werd. In december 1944 is het schip gevorderd door de Duitsers. In een konvooi van 6 schepen onder Duitse begeleiding naar Gorinchem gevaren naar de betoncentrale waar iedereen het schip moest verlaten. Op 20 mei 1945 werd de Catharina terug gevonden in de Lekhaven van Rotterdam. Met schade aan de SB achter boeiing, door het niet goed hebben vastgemaakt. Tijdens de eerste oorlogsjaren heeft het schip ook averij opgelopen aan BB zijde naast de stuurhut. De Catharina lag in de oude haven van Bruinisse waar een baggermolen werd gebombardeerd. Door de rond vliegende brokstukken en stalen gebinten is er een put ontstaan naast de stuurhut door een neerkomende balk.
Op 30 mei 1945 kreeg de Catharina een vracht via de beurs om met nog 2 andere schepen 450 mensen vanuit Rotterdam naar Oosterhout te varen. Dit was overigens niet zonder gevaar. De gekozen route was via het spui, maar daar bleek nog een mijnen veld te leggen wat de schipper op dat moment niet wisten. Zonder op een mijn te lopen waren alle schepen veilig in Oosterhout aangekomen.

Tijdens de bieten campagne voer het schip op de Zeeuwse stromen geladen richting de suikerfabriek. Tijdens een plots op komen de wind sloeg er een deksel van een standpijp af in de machinekamer. Tussen de golven door werd er een biet gepakt uit de lading. Deze biet werd met geweld in de standpijp geslagen, en het lekken was gestopt. Oude schippers uit Geertruidenberg en Raamsdonkveer noemde de Catharine als bijnaam de Duikboot! Deze bijnaam heeft het schip te danken omdat de heer Thijssen altijd door voer. Waar andere bleven liggen door slecht weer ging hij door. Er wordt regelmatig gezegd: ‘’Dat schipke heeft vuel water over zich heen gehad!’’

Het piekschot is in de jaren ’40 twee spanten naar achter gezet op meer ruimte te krijgen voor de matroos, die voorop sliep.
In 1947/8 is de stuurhut vernieuwen en vergroot, dit is gebeurt in Drimmelen de hele winter. Dit doordat er goed was verdiend met de bieten campagne
In 1954 is het gangboord en den verhoogt waardoor er 23 ton meer mee kom, van 104,514 ton naar 127,165ton.
Vanaf 1954 vast gevaren op Ravenstein voor Meulenmans, veevoer.
13 september 1957 is de motor vervangen door een Daf 575 motor van 80 pk. De 2 cilinder bolnes van 50 EPK ging er toen uit.
De laatste jaren (eind jaren ’67) heeft het schip veel op Oosterhout, Tilburg gevaren en als cementzuiger overslag schip gelegen, (Overslag 15).

Rond 19-10-1079 is het schip verkocht en naar noord Nederland gegaan. Heeft daar tot 1986 rond gevaren als sportvisvaartuig onder de naam Marphia met een tonnen maat van 20,180 ton

In de jaren ’90 jaren ongebouwd tot woning. Van eigenaren Elderman/ Tallina uit Delfzijl van 04-02-1992 tot 16-03-2006.
Van 16-03-2006 tot 08-10-2008 H. Kuipers/ I Meijer uit Termunten eigenaar.
Van 08-10-2008 tot heden eigenaar P.C. Leeuwis

Eind 2008 begin gemaakt met de restauratie van het schip zoals nieuwe reling, ander ramen roef, en houten luikenkap. Hierdoor is de situatie terug zoals het schip in de jaren ’50 heeft rond gevaren.
2008/2012 schip geheel moderniseren naar de huidige norm binnenvaart regels.
2010 Daf gereviseerd plus turbo er op. Nu 100pk.
2012 luikenkap er op en blinden op roef
Bijzonderheden
Geen.