Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13589 |
Spes Nova |
luxe motor |
Staal |
in 1924 |
D. Boot |
Alphen aan den Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, Duitsland en België |
droge lading |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De opvolgende namen en eigenaren van dit schip waren:
1924 naam: Barbara; eigenaar: M. Bons te Heumen
1929 naam: Verwisseling; eigenaar: J.C. Lepeltak te Dordrecht
1931 naam: Verwisseling; eigenaar: N.V. Scheepsexpl. Mij. Olympia te Rotterdam
1931 naam: Verwisseling; eigenaar: N.V. Scheepsexpl. Mij. Volendam te Rotterdam
1936 naam: Spes; eigenaar: W. Griffioen te Zegveld
1970 naam: Wilma; eigenaar: J. Uuldriks te Maastricht
1993 naam: Spes Nova; eigenaar: de Bruin-Pons vof te Heeg
2008 naam: Spes Nova; eigenaar: H.J. van Nes te Steenwijk
Het schip is gebouwd met een lengte 27,50 meter bij 5,05 meter en kon 137 ton laden, diepgang 1,91 meter. Ook werd een luikenkap en een zelflosinstallatie aangebracht. In de machinekamer kwam een twee cilinder Industrie van 60 pk.
In 1939 is het schip in Gouda bij van Vlaardingen met 5,95 meter verlengd, waardoor het laadvermogen 179 ton werd.
De woning is in 1956 verbouwd en opnieuw ingetimmerd in Krimpen aan den IJssel bij Duijvendijk. Voor deze verbouwing heeft het schip ruim drie maanden stilgelegen! Het laad- en losgerei werd verwijderd.
Uuldriks heeft de Industriemotor eind jaren ‘70 vervangen door een Kromhout.
De houten luikenkap is in de jaren tachtig vervangen door een aluminium luikenkap.
In 1993 komt ‘Spes Nova’ op de naamborden. Het achterstallig onderhoud wordt weggewerkt en de machinekamer opgeknapt.
Midden jaren ‘90 is het ruim omgebouwd voor groepsaccommodatie/werkplaats waarbij is getracht het karakter van het schip zo min mogelijk aan te tasten.
In 2008 wordt Hermen van Nes de nieuwe en trotse eigenaar. Het voormalige laadruim wordt voortaan gebruikt als werkplaats. Het schip is nog steeds bedrijfsmatig in gebruik. |
|
Illustraties: |
|
Spes Nova Zembla Gemaakt op/in: Winter 2009 Copyright © HJ van Nes.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
ochtendnevel Gemaakt op/in: 03-09-2011 Foto: Paul van Schayk.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spes Nova in de ochtendnevel Gemaakt op/in: 03-09-2011 Foto: Paul van Schayk.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spes Nova op de helling in Leeuwarden Gemaakt op/in: 17-11-2010 Copyright © H. J. van Nes.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
voor de wal in Amsterdam? Gemaakt op/in: Na 1956 Copyright © W. Griffioen.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Geladen voor de wal losgereed met laad en losmast Gemaakt op/in: tussen 1939 en 1956 Copyright © W. Griffioen.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Spes Nova als Spes voor de wal. Gemaakt op/in: voor 1939 Copyright © W. Griffioen.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/6942/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
In het schepenregister |
webside van de "Vereniging de Binnenvaart" |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
33 m 45 cm |
5 m 05 cm |
0 m 90 cm |
– |
28,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “273 B Leid 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
273 B Leid 1927 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Barbara |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
8TS117 |
17896 |
1965 |
Overig |
1975 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
– |
– |
1924 |
Nieuw |
1924 |
1975 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel; kan weg) |
– |
– |
1965 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip heeft een communautair certificaat (nummer SI 15322 NL). Het onderzoek vond plaats op 16-11-2010, afgegeven op 30-05-2011 en is geldig tot 16-11-2017. Het CBB is verlengt. Inspectie vond plaats op 17-10-2017 en het schip heeft , met geringe aanpassingen, weer een certificaat geldig tot 17-10-2024 |
|