Vertrouwen

Details over het schip Vertrouwen, BHS nummer 13593


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13593 Vertrouwen Brusselaar ijzer in 1925 Scheepsbouw- en Reparatiewerf Firma Gebr. H. & G. de Korte Moerdijk
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Rijn & Maas naar Nederlandse bestemmingen kolen en grind, bieten tijdens de campagne Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Het schip werd gebouwd met "Haagse maten" voor het vervoer van onder andere bouwmaterialen richting Den Haag. De opdrachtgever was Reijer Timmerman uit Dordrecht die het schip de naam 'Cornelia' gaf.
Vanaf 1932 tot 1968 voer het onder de naam 'Frieda' voor de familie Schuller. Er werden in die tijd vanuit de Limburgse mijnen veel kolen vervoerd naar Holland.
De eerste motor was een 100 pk Kromhout, die in 1963 werd ingebouwd. Voordien werd het voornamelijk gesleept.
De tweede motor was een 275 pk sterke Bohn & Kahler, terwijl de huidige motor een moderne Caterpillar 3408 is van 450 pk. Hiermee kon het schip goed meekomen in de moderne vrachtvaart.
In 1977 kwam de naam 'Vertrouwen' op de kop te staan.
Bij Scheepswerf Poppen in Zwartsluis is het schip in 1983 in opdracht van de toenmalige eigenaar, W. van den Doel, met 4 meter verlengd teneinde een grotere inhoud van het laadruim te krijgen.
Op 5 september 2005 werd het schip verkocht aan de huidige eigenaar die tot 2013 ladingen vervoerde door heel Europa, zoals mais, tarwe, mout, veevoeder, kunstmest, staal, zand en diverse gesteenten en mineralen. Bestemmingen waren: Aalter, Algermissen, Ampsin, Andel, Andenne, Beernem, Boorsem, Brake, Bramsche, Bremen, Brugge, Brunsbuttel, Deinze, Delfzijl, Denain, Deventer, Dorsten, Dortmund, Drachten, Duinkerken, Duisburg, Eemshaven, Emden, Enschede, Flémalle, Floreffe, Genemuiden, Gent, Ghlin, Grobbendonk, Haldensleben, Hamm, Hasselt, Heeg, Heijen, Ibbenburen, Izegem, Kessenich, Lanaken, Landelies, Leer, Leerdam, Lieshout, Luik, Maashees, Maassluis, Maastricht, Maagdenburg, Merksem, Minden, Munster, Neuss, Nijkerk, Oberhausen, Oostende, Oosterhout, Rees, Roeselare, Roermond, Sluiskil, Sneek, Steenwijk, Swalmen, Tihange, Venlo, Vlaardingen, Weert, Weesp, Wemeldinge, Zeebrugge.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Juist van de werf te Roodevaart.
Gemaakt op/in: 8-7-2009
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Luchtfoto Scheepswerf de Korte te Moerdijk
Gemaakt op/in: onbekend


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bouwplaatje "Vertrouwen"
Gemaakt op/in: Zomer 2009
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.kapitein-rob.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
57 m 00 cm 7 m 02 cm 2 m 35 cm 616,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2850 B Rott 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
2850 B Rott 1928 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Cornelia -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “(dubbel; kan weg)”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
(dubbel; kan weg) - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Caterpillar 3408 1996 Nieuw
Bijzonderheden
Het betreft een Brusselaar.Een wat plattere en wat langere versie van een Kempenaar. Meestal meer dan 600 ton. Met een erg platte stuurhut. Dit wegens de onderdoorgang van de bruggen van het Zeekanaal naar Brussel. Schip is nog immer in gebruik in het beroepsgoederenvervoer. Zie www.kapitein-rob.nl