Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13610 |
Shell V |
steilsteven |
ijzer |
in 1931 |
Gebr. Van der Giessen |
Krimpen aan de IJssel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Belgie, Havens respectievelijk Gent, Antwerpen,Luik Brussel Luik |
gasolie |
Overig/niet genoemd |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
SHELL V werd samen met SHELL IV in 1931 bij Gebr. van der Giessen in Krimpen aan de IJssel gebouwd onder respectievelijk nr 622 en 621. De opdracht werd op 1 december 1930 door SHELL Brussel gegeven, die voor het bouwen van het casco f 12000,00 moest betalen.
Als type schip gaf de werf op Motortanklichter. De kiel werd gelegd op 20 januari 1931 de proefvaart vond plaats op 15 april 1931 en de SHELL V vertrok van de werf op 17 april 1931 naar Gent.
Het schip werkte in diverse Belgische havens tot 1984. Toen werd ze gekocht in Luik door een Parijse architect die haar verbouwde tot woon/plezierschip.
In 1994 vond en kocht de huidige eigenaar haar in Laroche MIgenne in Frankrijk. Het schip werd uit de Parijse registers gehaald en ingeschreven in het kadaster in Rotterdam. De oude lekkende Bedford werd vervangen door een Vetus Deutz Turbo 159 PK, er werd CV aangelegd en een boegschroef ingebouwd.
Met het schip is sindsdien ca. 10.000 uur gevaren. Voornamelijk reizen naar Frankrijk tot Bordeaux in Zuid Frankrijk toe, daar behalve op het Canal du Midi ook op de Baise, Lot en de Dordogne voorzover bevaarbaar. Verschillende keren naar Duitsland, Berlijn en het merengebied ten oosten en noorden van Berlijn.In 2008 een grote reis via Straatburg over de Rijn, Main en Donau naar Boedapest en terug.
SHELL V is een fantastisch en ideaal schip voor de Europese waterwegen, door haar afmetingen en krachtige motor. |
|
Illustraties: |
|
Shell V voor Carre Gemaakt op/in: december 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
proeftocht SHELL V 15 april 1931, proeftocht SHELL V na afbouw SHELL V 1931 bij Gebr van der Giessen in Krimpen aan de IJssel Gemaakt op/in: 1931
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Shell V en Shell IV worden afgebouwd op de werf Gemaakt op/in: 1931
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ENI_02322575_SHELL_V_%2803%29.JPG
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 00 cm |
4 m 10 cm |
1 m 00 cm |
1 m 65 cm |
4,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “22575BR1996” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
22575BR1996 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
SHELL V |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
Vetus Deutz |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Vetus Deutz |
6 cyl. turbo |
– |
1997 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Gebouwd in 1931 met een Kromhoutmotor 1cyl. type H-2 26PK. Daarna rond 1970 een Bedford 6cyl. 96PK. In 1997 een Deutz 6cyl. turbo 159PK. Schip verbouwd tot pleziervaartuig in 1984. Stuurhut vergroot tanks eruit gehaald voor de woonruimte. |
|