Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13631 |
Berghout-2 |
Motorsleepboot |
staal |
in 1928 |
Sprik |
Krimpen aan de Lek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Belgie, Nederland, Duitsland |
Oorspronkelijk sleepvaart, later ploegboot in Antwerpen. Nu sleep/duwvaart. |
Geen vaste ligplaats |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Deze boot heeft zijn hele bestaan beroepsmatig gevaren, eerst als stoomsleepboot, later als motorsleepboot, ploegboot en nu als duw/sleepboot.
Het schip is in 1928, genaamd Arvic, gebouwd in Krimpen a/d Lek voor een Antwerpse opdrachtgever. Er werd een 150 ipk stoommachine ge�nstalleerd.
In 1944 in beslag genomen door de Kriegsmarine. Naam: RBS560.
In 1946 als E560 naar de Reichswasserstrassenverwaltung Direktion Emden.
In 1949 als E237 naar Bundesschleppbetrieb, Schleppamt Emden. �Monopol�.
In 1959 gekocht door Beckmann, Duisburg, die de boot Josina noemt en de stoommachine vervangt door de Deutzmotor, die er nu nog instaat.
Na diverse eigenaren heet het schip in 1998 Desperado en is van van H. Schut te Garrelsweer, die de boot voorziet van een grotere en hogere stuurhut, een duwsteven en koppellieren.
Dat is allemaal nodig voor de duwvaart (er wordt tegenwoordig weinig meer gesleept);
2006 gekocht door de huidige eigenaar die er ook beroepsmatig mee vaart.
Er zijn nog duidelijke sporen van het stoomtijdperk: brede gangboorden met drie paar bunkerdeksels, met daaronder restanten van enorme kolenbunkers, ca. 30 m3.
Ook de machinekamer is kolossaal: ruim 13 meter lang.
Behalve de aanpassingen voor de duwvaart is er niets veranderd aan het silhouet van de boot.
Aanvulling: Op 28 december 2009 kwam een einde aan de beroepsmatige vaart van de Berghout-2; als gevolg van de uitgebroken financiële crisis viel het werk weg. Na vergeefse pogingen om de boot te verkopen is de Berghout-2 op 15 oktober 2013 naar Kampen gevaren, alwaar hij kort daarna gesloopt is. |
|
Illustraties: |
|
De Berghout-2, ex Arvic, ex RBS560, ex E237, ex Josina, ex Delos, ex St.John II, ex Tom, ex Desperado voormalig stoomsleepboot, nu motor duw/sleepboot Gemaakt op/in: 27 juli 2011 om 17 uur
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 50 cm |
4 m 97 cm |
2 m 20 cm |
– |
19,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
SA428M8 |
– |
1959 |
Nieuw |
1959 |
– |
|
Bijzonderheden |
De boot is in Krimpen gebouwd voor een Belgische opdrachtgever. Oorspronkelijk met een stoommachine van 200 ipk.
In 1959 is in Duisburg de eerste dieselmotor ingebouwd; deze staat er nu nog in. Het is een 8 cilinder Deutz, type 428, 360 pk bij 600 omw./minuut, luchtgestart.
Schroef: diameter 1,75 m, vierblads in straalbuis. Paaltrek 7 ton.
Rond de eeuwwisseling is er een verhoogde stuurhut op geplaatst, en een duwsteven aangebracht. |
|