Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13650 |
Janssen 57 |
luxe motor |
ijzer |
in 1928 |
Boot |
Alphen a/d Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Amsterdam/Rotterdam <--> Brabant/Limburg |
Stukgoederen, waaronder kisten, vaten en mandflessen. Na de oorlog o.a. carbid, vanaf jaren 70 cement. |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Bij scheepswerf Boot in Alphen a/d Rijn lopen in 1928 twee identieke schepen van stapel: H.J. 15 en 16. Het zijn luxe motoren met brede gangboorden, veel dekruimte en stalen luiken. De opdrachtgever is Stoombootonderneming H. Janssen uit Lith, die met deze beurtschepen haar vloot verder uitbreidt. Als de firma begin jaren veertig Janssen Booten en Auto's gaat heten, veranderen de namen H.J. 15 en 16 in respectievelijk Janssen 56 en 57.
Met meer dan vijftig schepen en tweehonderd man in dienst is Janssen in de jaren dertig een grote speler in de beurtvaart. Volgens een vaste dienstregeling vervoeren de stoom-, motor- en sleepschepen stukgoederen tussen Amsterdam, Rotterdam, Brabant en Limburg. De schepen van Janssen zijn een bekend gezicht op de Maas en de okergele kleur op het boeisel levert ze de bijnaam 'het gele gevaar(te)' op. Vanaf begin jaren dertig rijdt Janssen ook met vrachtauto's, brandweerrood van kleur.
Uiteindelijk zal Janssen volledig overschakelen op het wegtransport. De schepen die na de oorlog resteren worden vanaf halverwege jaren vijftig verkocht of gesloopt. Dit lot treft ook de Janssen 56, maar de Janssen 57 wordt aangehouden. Verlengd en zonder laadtuig blijft de luxe motor varen als cementschip tot de schipper in 1994 met pensioen gaat. Dan verkoopt het bedrijf het laatste schip van de eens zo indrukwekkende vloot.
De huidige eigenaar brengt de Janssen 57 in 2003 naar Rotterdam. Daar wordt het schip in de originele staat teruggebracht. |
|
Illustraties: |
|
De JANSSEN 57 voor de wal in Schoonhoven. Gemaakt op/in: 8 juni 2014, 13:49:02 Foto: Simon J. de Waard.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.museumschepenrotterdam.nl/infusions/ship_list_panel/ship_list.php?action=view&ship_id=21
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Museumschepen Rotterdam |
- |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://link vervallen
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Janssen_57_%28ship,_1928%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
32 m 20 cm |
5 m 60 cm |
1 m 50 cm |
1 m 75 cm |
159,916 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Brons |
2TL |
6240 |
1941 |
Nieuw |
1941 |
– |
|
Bijzonderheden |
Stalen luiken.
Brede gangboorden; een vat olie moest rechtop kunnen staan. |
|