Hendrika

Details over het schip Hendrika, BHS nummer 13685


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13685 Hendrika zeetjalk staal in 1901 Gebr. H. Appelo & Zn. Zwartsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Vermoedelijk voornamelijk Meppel - Amsterdam Vermoedelijk voornamelijk handelswaar (zoals groente en fruit) Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
De Hendrika is in 1901 gebouwd bij Gebroeders H. Appelo & Zn in Zwartsluis. De schipper wilde waarschijnlijk varen op zee, want hij gaf opdracht de tjalk zeer zwaar te bouwen: de spantafstand is maximaal 30 centimeter en er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en vlak (dubbele kolsum) aangebracht. De kop van het schip is tevens erg hoog en fors gebouwd, waardoor ook met hoge golven kan worden gevaren.

Na de tewaterlating in 1902 wisselt de Hendrika een aantal keren van eigenaar, maar gaat al vrij snel uit de vaart om in Amsterdam aan de kant te liggen als woonboot.

In 1988 breken er betere tijden aan als Jaap en Astrid Spek het schip kopen. Zij geven haar naast de originele naam "Hendrika" ook haar originele uiterlijk terug: veel staalwerk wordt grondig gerenoveerd en de mast, zwaarden, roer en rondhouten weer aangebracht. Het schip wordt van binnen volledig opnieuw ingetimmerd en in 1990 wordt haar allereerste motor geplaatst.

Op 26 mei 2006 is de zorg van het schip overgegaan op de huidige eigenaren, Allard Baronner en Caroliene Nagtegaal. Zij completeren de tuigage, zodat exact een jaar later het schip voor het eerst sinds meer dan zestig jaar weer zeilt. Deze maidentrip verloopt zo goed dat de volgende dag de Bliksemrace wordt gezeild. Hoewel er sterk defensief wordt gezeild gaat de Hendrika als zevende over de finishlijn.

In 2012 wordt de houten opbouw (roef) vervangen door een stalen exemplaar, zoals die er bij de tewaterlating in 1902 er ook op stond.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Eerste zeiltocht Hendrika op Haringvliet
Gemaakt op/in: 2008
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Hendrika voor anker in compagniehaven enkhuizen
Gemaakt op/in: 2008
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Hendrika met nieuwe roef drooggevallen nabij St Annaland.
Gemaakt op/in: 23 juli 2013
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://nl.youtube.com/watch?v=I8MfhLzxrao
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Video Eerste zeiltocht met de Hendrika na de oorlog -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 00 cm 5 m 20 cm 0 m 85 cm 1 m 85 cm 120,011 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1020 B Amst 1928”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1020 B Amst 1928 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
(dubbel kan weg) Overig
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 A60895 Gereviseerd 1990
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
(dubbel kan weg) 575 Overig
Bijzonderheden
De Hendrika is een een (zee)tjalk uit 1902. Kenmerkend is haar stevige bouw: spandafstand is maximaal 30 cm. Er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en in het vlak is een dubbele kolsum uitgevoerd. De kop van het schip is tevens erg hoog en fors gebouwd. Het schip is van staal/ijzer. Op de achtersteven staan stuurscepters die het schip stuurbaar moeten houden bij zwaar weer. Daarnaast zien we sporen die duiden op een schegzwaard of linnet: een stalen constructie die onderaan de achtersteven kon worden neergelaten om het schip beter bestuurbaar te maken.