Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13685 |
Hendrika |
zeetjalk |
staal |
in 1901 |
Gebr. H. Appelo & Zn. |
Zwartsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Vermoedelijk voornamelijk Meppel - Amsterdam |
Vermoedelijk voornamelijk handelswaar (zoals groente en fruit) |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Hendrika is in 1901 gebouwd bij Gebroeders H. Appelo & Zn in Zwartsluis. De schipper wilde waarschijnlijk varen op zee, want hij gaf opdracht de tjalk zeer zwaar te bouwen: de spantafstand is maximaal 30 centimeter en er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en vlak (dubbele kolsum) aangebracht. De kop van het schip is tevens erg hoog en fors gebouwd, waardoor ook met hoge golven kan worden gevaren.
Na de tewaterlating in 1902 wisselt de Hendrika een aantal keren van eigenaar, maar gaat al vrij snel uit de vaart om in Amsterdam aan de kant te liggen als woonboot.
In 1988 breken er betere tijden aan als Jaap en Astrid Spek het schip kopen. Zij geven haar naast de originele naam "Hendrika" ook haar originele uiterlijk terug: veel staalwerk wordt grondig gerenoveerd en de mast, zwaarden, roer en rondhouten weer aangebracht. Het schip wordt van binnen volledig opnieuw ingetimmerd en in 1990 wordt haar allereerste motor geplaatst.
Op 26 mei 2006 is de zorg van het schip overgegaan op de huidige eigenaren, Allard Baronner en Caroliene Nagtegaal. Zij completeren de tuigage, zodat exact een jaar later het schip voor het eerst sinds meer dan zestig jaar weer zeilt. Deze maidentrip verloopt zo goed dat de volgende dag de Bliksemrace wordt gezeild. Hoewel er sterk defensief wordt gezeild gaat de Hendrika als zevende over de finishlijn.
In 2012 wordt de houten opbouw (roef) vervangen door een stalen exemplaar, zoals die er bij de tewaterlating in 1902 er ook op stond. |
|
Illustraties: |
|
Eerste zeiltocht Hendrika op Haringvliet Gemaakt op/in: 2008 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Hendrika voor anker in compagniehaven enkhuizen Gemaakt op/in: 2008 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Hendrika met nieuwe roef drooggevallen nabij St Annaland. Gemaakt op/in: 23 juli 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://nl.youtube.com/watch?v=I8MfhLzxrao
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Video |
Eerste zeiltocht met de Hendrika na de oorlog |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 00 cm |
5 m 20 cm |
0 m 85 cm |
1 m 85 cm |
120,011 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1020 B Amst 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1020 B Amst 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel kan weg) |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
A60895 |
– |
Gereviseerd |
1990 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel kan weg) |
575 |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
De Hendrika is een een (zee)tjalk uit 1902. Kenmerkend is haar stevige bouw: spandafstand is maximaal 30 cm. Er zijn extra verstevigingen in de kop/kont (stringers) en in het vlak is een dubbele kolsum uitgevoerd. De kop van het schip is tevens erg hoog en fors gebouwd.
Het schip is van staal/ijzer. Op de achtersteven staan stuurscepters die het schip stuurbaar moeten houden bij zwaar weer. Daarnaast zien we sporen die duiden op een schegzwaard of linnet: een stalen constructie die onderaan de achtersteven kon worden neergelaten om het schip beter bestuurbaar te maken. |
|