Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13698 |
Hielkje |
beurtmotor |
ijzer |
in 1923 |
Welgelegen, van der Werff |
Leeuwarden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland |
koffie, thee en tabak voor Douwe Egberts in Joure |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is in opdracht van W. de Vries uit Joure gebouwd voor de beurtvaart tussen Leeuwarden en Joure.Het heette toen Vlecke Joure.
Al vanaf 1938 is het in de visserij geraakt na te zijn verbouwd tot vissersschip.
Eerst als WR 52 Marie, later als Libra en WR 134 Leander.
Na 2003 heb ik haar met hulp weer teruggebouwd tot beurtmotor, met laadmast, met behoud van de verhoging van het boeisel tbv de zeevisserij.
Er werd vanuit Den Oever op de Waddenzee en op het IJsselmeer gevist op garnalen, bijvangst en paling.
Voor dit doel was een bun ingeklonken om de paling levend op de afslag aan te voeren.
Vanaf 1977 heeft het met sportvissers vanuit Den Oever gevaren.
In 2003 is het scheepje door de huidige eigenaar teruggebracht naar het oorspronkelijke beurtschip:
De bun is verwijderd, het dek vervangen, de den en de luikenkap hersteld. Er is een (vergroot) stuurhuis opgebouwd en roefje achterop gemaakt. Ook de hijsinstallatie is weer aangebracht.
Nu is het schip in de vaart als klassiek pleziervaartuig.
De motoren waren in de loop der jaren: Deutz-Bolinder, Bolnes, Daf 615 en in 2013 opnieuw een gereviseerde DAF 615. |
|
Illustraties: |
|
Hielkje in de Lindenberghaven in Nijmegen met staande laadmast Gemaakt op/in: januari 2010
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Hielkje in oorspronkelijke staat gefotografeerd in Joure De eerste naam was "Vlecke Joure" Gemaakt op/in: 1929
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.hielkje.eu
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
verslag verbouwing en reizen vanaf 2003. Tevens technische informatie |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 65 cm |
3 m 62 cm |
1 m 10 cm |
1 m 40 cm |
26,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2 B Leeuw 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2 B Leeuw 1926 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “279 V Leeuw 1952” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
279 V Leeuw 1952 |
- |
Libra |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “(dubbel; kan weg)” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
(dubbel; kan weg) |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “7197 Z G 2003” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
7197 Z G 2003 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Hielkje |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
E14855 |
1977 |
Overig |
1980 |
2013 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz Bolinder |
– |
– |
– |
Overig |
1923 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Bolnes |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1981 |
Gereviseerd |
2013 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Van aanschaf tot verbouwing |
In 2003 kocht ik de "Leander"van Dirk Zomerdijk in Den Oever. De WR 134 werd voor sportvisserij gebruikt maar daar zat geen brood meer in.
Het schip zat redelijk in de verf en had een zee-brief!
Ik viel voor de maten en de lijnen: net geen 20 meter lang en 3,60 breed. Diepgang toen 1.30, dus geschikt voor Friesland en Europa.
De romp was prachtig gebouwd, nog de originele lengte. Buitengewoon rond en naar achteren geveegd.
Het schip was ws in 1952 hoger opgeboeid voor de kustvisserij. Dat was mooi gedaan. Ook was er een bun in geklonken.
Helas is het mij niet gelukt om originele tekeningen terug te vinden zodat ik mijn wens: terugbouwen naar beurtscheepje, niet kon uitvoeren.
Ando Heijnis in Arnhem tekende een mooi alternatief. Bij hem op de tekentafel werd de Hielkje geboren: een geheel nieuwe opbouw met historische kenmerken maar met een ruim, neerklapbaar stuurhuis.
Gedurende twee jaar is er aan het schip gewerkt.
Het prachtige mahonie stuurhuis is gemaakt door Jan Geert van Diepen in Leeuwarden.
We varen er al weer een paar jaar mee en oogsten veel complimenten. Het schip maakt emoties los, vooral bij de oudere beroepsschippers. En dan is het goed! |
|