Koopmanswelvaart

Details over het schip Koopmanswelvaart, BHS nummer 13699


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13699 Koopmanswelvaart beurtschip ijzer in 1905 Gebr. Zwolsman Makkum (Fr.)
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Wekelijkse beurtdienst Workum-Bolsward-Groningen van 1906 tot 1968. Alles wat voor de beurtdienst werd aangeboden aan stukgoederen en/of partijen voor bedrijven en particulieren. (Geen klei, zand en grind.) Friesland
Korte geschiedenis van dit schip
In 1881 nam Sikke Horjus het "veer" oftewel de beurtdienst, over van schipper S.F. Sybrandy. In 1905 werd een stalen schip met een laadvermogen van 38 ton voor Sikke gebouwd, dat in 1906 door hem in gebruik werd genomen, dit schip kreeg de naam "Koopmanswelvaart", want het schip voer immers voor "den koopman sijn welvaart".
In het schip lag een Van Rennes petroleummotor. De naam van de veerdienst werd nu: "Motordienst Workum-Bolsward-Groningen". Het roer werd in de eerste jaren bediend in de open lucht, wat niet erg comfortabel was, daarom werd in de twintiger jaren een stuurhut rond het roer gebouwd. Sikke droeg zijn motordienst op 31 maart 1920 over aan zijn beide zoons, Rein en Dirk. In 1926 werd de petroleummotor vervangen door een Kromhout dieselmotor. Dirk stopte in 1934 met schipperen, Rein zette de dienst voort tot 1947, in dat jaar nam zijn zoon Pieter de dienst over. In 1959 werd de Kromhout motor op zijn beurt vervangen door een 4 cilinder Lister dieselmotor. Vanaf 1968 werd de beurtdienst helemaal gereden met de vrachtauto en deed het schip zo nu en dan alleen nog dienst voor zogenaamde losse vrachten. Pieter is in 1985, 104 jaar na het begin door Pake Sikke, gestopt met zijn bedrijf. Het schip werd overgedragen aan zijn oudste zoon Rein, die het gerestaureerd heeft en in november 2018 in prima conditie heeft overgedragen aan de in dat jaar opgerichte Stichting Koopmanswelvaart, in Bolsward.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Koopmanswelvaart op het IJsselmeer
Gemaakt op/in: 30 juli 2019
Foto: J.H.Dijkstra.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 43 cm 3 m 77 cm 0 m 60 cm 1 m 65 cm 38,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “3174 B Gron 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
3174 B Gron 1954 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Koopmanswelvaart In 1881 nam Sikke Horjus het "veer" oftewel de beurtdienst, over van schipper S.F. Sybrandy. In 1905 werd een stalen schip met een laadvermogen van 38 ton voor Sikke gebouwd, dat in 1906 door hem in gebruik werd genomen, dit schip kreeg de naam "Koopmanswelvaart", want het schip voer immers voor "den koopman sijn welvaart". In het schip lag een Van Rennes petroleummotor. De naam van de veerdienst werd nu: "Motordienst Workum-Bolsward-Groningen". Het roer werd in de eerste jaren bediend in de open lucht, wat niet erg comfortabel was, daarom werd in de twintiger jaren een stuurhut rond het roer gebouwd. Sikke droeg zijn motordienst op 31 maart 1920 over aan zijn beide zoons, Rein en Dirk. In 1926 werd de petroleummotor vervangen door een Kromhout dieselmotor. Dirk stopte in 1934 met schipperen, Rein zette de dienst voort tot 1947, in dat jaar nam zijn zoon Pieter de dienst over. In 1959 werd de Kromhout motor op zijn beurt vervangen door een 4 cilinder Lister dieselmotor. Vanaf 1968 werd de beurtdienst helemaal gereden met de vrachtauto en deed het schip zo nu en dan alleen nog dienst voor zogenaamde losse vrachten. Pieter is in 1985, 104 jaar na het begin door Pake Sikke, gestopt met zijn bedrijf. Het schip werd overgedragen aan zijn oudste zoon Rein, die het gerestaureerd heeft en in november 2018 in prima conditie heeft overgedragen aan de in dat jaar opgerichte Stichting Koopmanswelvaart, in Bolsward.
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Lister JP 4 1958 Nieuw 1959
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M 2 1926 Nieuw 1926 1959
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Rennes zgn. zuigslagmotor ? 1905 Nieuw 1905 1926
Bijzonderheden
Het schip heeft het model van de in later jaren gebouwde luxe-motor maar met de roef in het voorschip.