Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13722 |
TWEE GEBROEDERS |
Friese tjalk |
ijzer |
in 1905 |
de Boer |
Lemmer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
IJsselmeer, Friesland en Noordwest-Overijssel |
1905-1926 beurtvaart Heerenveen-Amsterdam.
1926-1969 turf en steenkool. |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De "Twee Gebroeders" is in 1905 in De Lemmer gebouwd voor de beurtvaart tussen Heerenveen en Amsterdam. In 1926 is het schip verkocht voor het vervoer van turf t.b.v. het eiland Urk. Dit alles ging nog volledig op de zeilen. Pas in 1946 is er een motor ingebouwd, een 22 pk Kromhout gloeikop, evenwel met behoud van de tuigage: bij gunstige wind kon er dan nog gezeild worden en dus gasolie uitgespaard worden. Pas in 1955 is het zeil definitief gestreken. Hoewel, veertien jaar later, in 1969, is de "Twee Gebroeders" opnieuw onder zeil gebracht: dit keer niet voor de vrachtvaart, maar voor de zeilende passagiersvaart, een geheel nieuwe bedrijfstak. De "Twee Gebroeders" was hiermee één van de eerste, en in die tijd ook één van de grootste, zeilende passagiersschepen van Nederland. De huidige eigenaren hebben deze nieuwe vorm van beroepsvaart van 1974 tot 2008 uitgeoefend. In dat jaar is het schip (op 103-jarige leeftijd) met pensioen gegaan. Tegenwoordig wordt zij gebruikt voor privé-vaartochten door het gehele land. De "Twee Gebroeders" verkeert nog in goede gezondheid en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. |
|
Illustraties: |
|
tjalk Twee Gebroeders op het Heegermeer, zomer 1985 Gemaakt op/in: voorjaar 1985 Foto: Ries de Bruin.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De TWEE GEBROEDERS bij de reunie 2012 van de LVBHB in Hasselt. Gemaakt op/in: 27 juli 2012, 09:17:22 Foto: Simon J. de Waard.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Copyright © R.de Bruin.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Copyright © H.J. van Nes.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Copyright © R. de Bruin.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 96 cm |
4 m 77 cm |
0 m 76 cm |
1 m 70 cm |
79,863 ton |
18 m 35 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
825 |
– |
1977 |
Overig |
1989 |
– |
|