Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13763 |
Nicolaas Mulerius |
Friese Klipper |
ijzer |
in 1906 |
Van der Werff |
Drachten |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederlandse rivieren, IJsselmeer, Friesland |
Wat voorhanden was |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Gebouwd in 1906 bij Pieter Haickes van der Werff aan de Langewijk te Drachten als klipperaakschip EMANUEL, bouwnummer 25, voor Sake Hoogeveen te Drachten. 23,93 x 4,92 x 1,85 - 108 ton. Rijnattest tot Koblenz, gemeten te s-Hertogenbosch.
In 1931 verlengd met 2,48 m. omdat het schip tonnen tekort kwam. Hierdoor paste het schip nog net door de sluis van Makkum, waardoor er meer keuze was in vaarroutes.
In 1932 te Leeuwarden gemeten als ijzeren klipper Emanuel. 26,29 x 4,90 - 121 ton.
Eveneens in 1932 is het schip uitgerust met een 22 pk Kromhout, het tuig werd verkleind om hoofdzakelijk als steunzeil te dienen, op de grotere wateren blijft het zeilen de gekozen manier van voortstuwing.
In 1938 te Amsterdam gemeten als ijzeren motorklipper EMANUEL van Jelle Hoogeveen te Drachten, die er samen met zijn zuster op voer. 26,15 x 4,92 - 122 ton. Brandmerk 172 B LEEUW 1938.
In 1985 overlijdt Jelle Hoogeveen op 82-jarige leeftijd en wordt het schip verkocht aan architect Teun Koolhaas die er een nieuwe roef en een wedstrijdtuig op laat zetten, en de Kromhout vervangt voor een DAF DH 825, ook is de mast naar achter verplaatst.
In 2002 wordt het schip uiteindelijk verkocht aan de Groninger Studenten Zeilvereniging GSZ Mayday met behulp van de Rijksuniversiteit Groningen, nu als NICOLAAS MULERIUS.
GSZ Mayday gebruikt het schip zowel als societeit als opleidingsschip om de wijze van het traditionele zeilen op grote schepen te beoefenen en te behouden. |
|
Illustraties: |
|
Nicolaas Mulerius onder tuig op de Eems Gemaakt op/in: 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
26 m 15 cm |
5 m 20 cm |
1 m 10 cm |
– |
86,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DH 825.6 |
D13222 |
– |
Gereviseerd |
1994 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
M1 |
6988 |
1933 |
Nieuw |
1933 |
1995 |
|
Bijzonderheden |
Eigendom van de Groninger Studenten Zeilvereniging Mayday. Met studenten zeilen we heel Nederland af en leidden we onze eigen schippers op in de kunst van het schipperen op een historische platbodem. Daarnaast is het de laatste zeilende vrachtvaarder van Nederland, onder Jelle Hoogeveen heeft de Emanuel tot in de jaren 70 op zeil vracht vervoerd. |
|