Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13780 |
Spes Salutis |
Klipperaak |
ijzer |
in 1906 |
Van Suilekom |
Raamsdonkveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, Belgie, Duitsland |
– |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Gebouwd door schipper W.P. Jelier (Willem). Korte tijd samen met zijn vrouw gevaren, daarna met knecht en later zoons. Vaak landbouwproducten van Goeree-Overflakkee naar steden of bouwmaterialen retour. In 1928 verkocht aan zijn zoon C. Jelier (Kees). Vracht en vaargebied bleef min of meer gelijk. In 1930 voorzien van motor, maar met behoud van (verkleind) zeil. C. Jelier voer eerst met knecht en later met zijn zoons. Veel bouwmaterialen, onder meer uit Duitsland en Belgiƫ. Rond 1935 mast naar voren verplaatst, het ruim verlengd en de den verhoogd. Rond 1940 een kleine stuurhut geplaatst. In de oorlog nog veel op zeil gevaren, tot eind 1944 toen met enkele andere schepen het schip omhoog gevaren is bij Poederoijen om vordering te voorkomen. In juni 1945 weer in de vaart. Zeil en giek vervolgens verwijderd. In 1954 kalffsdekken aangebracht. In 1957 de huidige motor ingebouwd (tweedehands generator uit 1940) en huidige stuurhut gebouwd. Kort daarna stopt C. Jelier met varen, zoons Jaap en Klaas nemen het over tot ongeveer 1968. Na enkele jaren koopt zoon W.P. Jelier (Wim) het schip en bouwt het ruim om tot woning om zo met zijn gezin op vakantie te kunnen. De grootste aanpassing sindsdien is dat het voorste deel van de luikenkap verwijderd is en vervangen door een plat dek. Wim en zijn vrouw maken veel reizen door Nederland. In 2000 neemt hun zoon W. Jelier (Wijnand) het schip over. |
|
Illustraties: |
|
De Spes Salutis geladen met cement in Sluis Weert Gemaakt op/in: 1963
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 00 cm |
4 m 76 cm |
1 m 00 cm |
1 m 75 cm |
18,929 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “947 B Dord 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
947 B Dord 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Spes Salutis |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “947 B Dord 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
947 B Dord 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Spes Salutis |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
JP4 |
60/5021 |
1940 |
Gereviseerd |
1957 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
Blauwe Deutz |
– |
– |
Gereviseerd |
1931 |
1957 |
|
Bijzonderheden |
|