Dreg I

Details over het schip Dreg I, BHS nummer 13815


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13815 Dreg I Marine opnemingsvaartuig ijzer in 1949 De Groot en van Vliet Slikkerveer0
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Indonesiƫ, Nieuw-Guinea,Den Helder en IJsselmeer Het schip is gebouwd als opnemingsvaartuig. Friesland
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip is nog in redelijk originele staat. De inrichting van het voorschip en de stuurhut is nog als in 1950. De betimmering bestaat uit Java teak.
De Dreg 1 is de enige van de vier Dregs die bewapend is geweest. Op het voordek is een restant van de fundering van de beide machinegeweren nog te zien. Op het achterdek stond een licht kanon. Deze fundering is niet meer terug te vinden door de verbouwing van het achterdek.
In de machinekamer zijn de originele versleten Kromhout motoren vervangen door twee DAF's 575.
Op het vlakke werkdek is in 1973 een lage opbouw geplaatst.
De boot is gebouwd voor de Hydrografische Dienst en samen met de Dreg 2 in 1950 verscheept naar Nieuw-Guinea om in spannen van twee met een dregtuig ondieptes te kunnen afdreggen en zo wrakken en banken in kaart te brengen. De verzamelde gegevens werden verwerkt aan boord van de Hr Ms Snellius en later van de Hr Ms Luymes, waaraan de Dregs waren toegevoegd. Eind 1962 zijn de Dregschepen weer verscheept naar Nederland.
Op de Rijkswerf in Den Helder zijn alle vier de dregschepen aangepast voor de Noordzeekust.
Tot 1970 is de Dreg 1 in de zeegaten bij de eilanden en op het IJsselmeer ingezet. Daarna is het via de domeinen verkocht aan een particulier.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Dreg 1 in de winter 2010
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding scheepsportret bakboordzijde
Gemaakt op/in: 26 oktober 2014
Foto: K. Westerhoff.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 17 cm 4 m 50 cm 1 m 36 cm 45,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF (tweemaal) 575 1970 Overig 1980
Bijzonderheden
Staal, geklonken en gelast. V steven overgaand in een rondspant . 2x schroefastunnels.