Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13821 |
Antje Rebecca |
Kagenaar |
ijzer |
in 1928 |
De Rijn van W.F. Maas en Zn. |
Leiden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid-Holland |
Kolen voor de gasfabriek Noordwijk
Meel voor en van de meelfabriek in Leiden |
Bollenstreek (incl. Leiden) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is gebouwd als ‘De Jonge Marinus’ voor F.J. Steenvoorden uit Noordwijk. In eerste instantie moet het schip er eenvoudig hebben uitgezien: “een stalen vletschip met open ruim, voor- en achterdek, zonder eenige kracht tot voortbeweging". Op de eerste foto ziet u hoe dat eruit zag.
De verhouding tussen lengte en breedte is uitzonderlijk, waardoor het schip bijzonder slank, om niet te zeggen smal is. Er moet dan wel een bijzondere reden hiertoe zijn en die is dat om in Noordwijk te geraken, er een aantal smalle bruggen gepasseerd diende te worden. Daardoor is dit schip de langste Kagenaar ooit gebouwd. Voorstuwing vond plaats door een kleine opduwer, waarschijnlijk genaamd ‘Tongel’. Pas in 1936, als het schip overgaat naar de oudste zoon, wordt een Kromhoutmotor, mast, giek en lier geplaatst. Ook wordt een sleeppaal aangebracht zodat de westlander ‘Alida’ voortgetrokken kan worden, waardoor in één keer wel 100 ton lading kon worden vervoerd.
Eind 1946 sluit gasfabriek Noordwijk, wordt er een "Blauwe Deutz" van 36 pk geplaatst, verandert de naam in ‘Noordwijk-Rotterdam’ en wordt overgeschakeld van kolen op meel.
Het vervoer over de weg wordt steeds prominenter, waardoor de familie Steenvoorden in 1957 het scheepje aan F.P. van Atten uit Leiderdorp verkoopt, die het herdoopt als 'Antje Rebecca' en o.a. schroot en meel gaat vervoeren.
In 1980 koopt J.D.Veringa, goudsmid te Leiden (destijds nog onbemiddeld), het scheepje op afbetaling en tovert het om tot woonschip.
Sinds 1992 is de nieuwe eigenaar A. Lachnit, die de Antje Rebecca in 2010 met een algehele renovatie inwijdt in de luxe van de 21ste eeuw. Echter, zonder het historische aangezicht aangetast te hebben. |
|
Illustraties: |
|
Noordwijk: de Jonge Marinus op de achtergrond. Op de voorgrond haar opduwer "Tongel" Gemaakt op/in: Voor 1936
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Antje_Rebecca_%28ship,_1928%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor alle Wikipedia's ter wereld |
Wikipedia illustraties |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 20 cm |
3 m 44 cm |
1 m 00 cm |
1 m 60 cm |
46,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “588 B Leid 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
588 B Leid 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
– |
– |
– |
Overig |
1936 |
1946 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
1013E |
– |
2004 |
Gereviseerd |
2010 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
Blauwe |
– |
– |
Overig |
1946 |
2010 |
|
Bijzonderheden |
De werf lag aan de (wat nu heet) Admiraal Banckertweg in Leiden. |
|