Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13822 |
De Toekomst |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1923 |
Ruytenberg |
Raamsdonkveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
– |
1923- ? waarschijnlijk alle soorten vracht
circa 1960 - circa 1970: zand en grind
circa 1970 - heden : bewoning |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Toekomst is een voormalig motorvrachtschip,
in 1923 gebouwd voor A. Van Gils te Lage Zwaluwe, met de naam Wilhelmina en een oorspronkelijk laadvermogen van 105 ton.
Motor : 2 cylinder Deutz , tweetakt diesel met spoelpompen
48 pk ( zogeheten Blauwe Deutz). De motor wordt door perslucht gestart met behulp van startlontjes.
Deutz-keerkoppeling en bronzen schroef.
Laadmast 12 m. met giek
Vanaf de bouw van het schip werd waarschijnlijk met alle soorten lading gevaren. Onder de buikdenning werd bijvoorbeeld graan gevonden.
In de jaren 50 of 60 van de vorige eeuw was het schip geschikt gemaakt voor het laden en lossen van zand en grind.
De familie Schaafsma te Hattem voer destijds op het schip onder de naam Erja en was ook actief in het noorden. Doordat toen regelmatig het IJsselmeer werd gekruist is het schip voorzien van een hogere kop en stuurhuis. De Erja werd in de jaren 70 uit de beroepsvaart genomen.
Onder de naam Sieja lag het schip daarna meerdere jaren voor de wal in het Van Harinxma kanaal te Leeuwarden en werd bewoond door de schippersfamilie J. Aardema.
Vanaf 1984 is het schip onder de naam De Toekomst bewoond en bevaren door A. Siebring en H. Hartel in Groningen. Het schip is toen opnieuw bewoonbaar gemaakt. Het uiterlijk heeft zo veel mogelijk het oorspronkelijk karakter van een vrachtschip behouden.
Vanaf 2018 heeft "De Toekomst" nieuwe eigenaren en ligt het schip in Schiedam. |
|
Illustraties: |
|
ms De Toekomst - luxemotor Liggend in Musselkanaal tijdens de Snikkeweek Gemaakt op/in: 13-05-2010 Foto: H.P. Hartel.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
ms de toekomst - bij Schiermonnikoog Gemaakt op/in: 27-07-2007 Foto: H.P. Hartel.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Toekomst op het wad Gemaakt op/in: 26 juli 2012 Foto: H.P.Hartel.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Schip in de nieuwe kleuren Gemaakt op/in: Sepetember 2019 Foto: M. v/d Werf.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.lvbhb.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 30 cm |
4 m 50 cm |
1 m 10 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “94B Dord 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
94B Dord 1926 |
- |
Wilhelmina |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
OMZ 130 |
183797/98 |
1923 |
Nieuw |
1923 |
– |
|
Bijzonderheden |
De Toekomst is voorzien van:
houten luikenkap,stalen tussendekje
stalen laadmast en giek.
Voortstuwing: 48 PK Deutz, 2-cylinder, 2-tact met spoelpompen, luchtgestart
Deutz keerkoppeling
Lister 1 cil. Hulpmotor t.b.v.:
lenspomp, dynamo 12v, compressor |
|