Tristan Da Cunha

Details over het schip Tristan Da Cunha, BHS nummer 13840


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13840 Tristan Da Cunha Motor Hagenaar Geklonken Staal in 1913 De Industrie Alphen aan de Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Grote Rivieren <--> Den Haag Baksteen, cement, schroot Buiten Nederland
Korte geschiedenis van dit schip
Ik kocht onze Hagenaar Tristan da Cunha in augustus 1970 in de houthaven te Amsterdam van de reeds redelijk bejaarde schipper Jan Kroeze die wou overstappen naar een grotere tonnenmaat.
Eerder had het schip, na de bouw in 1913 bij de De Industrie te Alphen aan de Rijn, achtereenvolgens Betsij, Lema, Aurora en Anwo geheten.

In 1982 is er in Groningen een nieuwe roef op gekomen, iets hoger dan de oorspronkelijke ingezonken roef, vanwege verhoogd wooncomfort. In 1984 is het schip naar Frankrijk gevaren.
Het heeft dat land van Noord naar Zuid doorkruist met zijn 40 pk tweepitter Brons uit 1940 en ligt nu (feb. 2016) op de rivier de Ill in Straatsburg.

Nadat de EFM-expert bij een hellingbeurt lekkende klinknagels had geconstateerd is het onderwaterschip in 2004 gedubbeld op de werf Karcher te Rheinau-Freistett aan de boven-Rijn. Het schip heeft geen mast, zeil en zwaarden meer, maar nog wel een eiken roerblad en onder het dekzeil de oude luikenkap.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Op de werf in Freistett aan de Bovenrijn
Gemaakt op/in: 19 oktober 2012
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 00 cm 4 m 80 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
BRONS EA 2EA41 1940 Gereviseerd