Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13840 |
Tristan Da Cunha |
Motor Hagenaar |
Geklonken Staal |
in 1913 |
De Industrie |
Alphen aan de Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Grote Rivieren <--> Den Haag |
Baksteen, cement, schroot |
Buiten Nederland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Ik kocht onze Hagenaar Tristan da Cunha in augustus 1970 in de houthaven te Amsterdam van de reeds redelijk bejaarde schipper Jan Kroeze die wou overstappen naar een grotere tonnenmaat.
Eerder had het schip, na de bouw in 1913 bij de De Industrie te Alphen aan de Rijn, achtereenvolgens Betsij, Lema, Aurora en Anwo geheten.
In 1982 is er in Groningen een nieuwe roef op gekomen, iets hoger dan de oorspronkelijke ingezonken roef, vanwege verhoogd wooncomfort. In 1984 is het schip naar Frankrijk gevaren.
Het heeft dat land van Noord naar Zuid doorkruist met zijn 40 pk tweepitter Brons uit 1940 en ligt nu (feb. 2016) op de rivier de Ill in Straatsburg.
Nadat de EFM-expert bij een hellingbeurt lekkende klinknagels had geconstateerd is het onderwaterschip in 2004 gedubbeld op de werf Karcher te Rheinau-Freistett aan de boven-Rijn. Het schip heeft geen mast, zeil en zwaarden meer, maar nog wel een eiken roerblad en onder het dekzeil de oude luikenkap. |
|
Illustraties: |
|
Op de werf in Freistett aan de Bovenrijn Gemaakt op/in: 19 oktober 2012
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 00 cm |
4 m 80 cm |
– |
– |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
BRONS |
EA |
2EA41 |
1940 |
Gereviseerd |
– |
– |
|