Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13888 |
Famke |
Luxe Motor (tanker) |
– |
in 1928 |
Boot |
Alphen aan den Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
west Nederland (Noord Holland) |
dieselolie |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Famke werd gebouwd als de Esso Holland 80 bij de gebroeders Boot in Alphen, natuurlijk met een Industrie erin. Wanneer die verdween? geen idee. maar 1976 werd ze voor " dood" door Keijzer uit Buitenpost opgehaald uit de Zaanstreek en gerestaureerd (er waren nogal wat dubbelingen noodzakelijk). Het stuurhuis en de stuurstand werd vergroot/verplaatst en de volgende eigenaar Zijlstra uit Burgum ging verder met de restauratie, afgetimmerd op een mooie authentieke manier. Natuurlijk was de tank voor diesel allang geen tank meer maar inmiddels kombuis en slaapdeel geworden.
De romp bleef in zijn vorm. We kochten het schip in 1995 en gingen voort op de ingeslagen weg: stralen, nieuwe motor (DAF 575): we kwamen PK's te kort voor de Waal en bovendien begaf de keerkoppeling het.
De zonen zijn ouder geworden en varen nu zelfstandig. Dus het schip blijft gelukkig in de familie |
|
Illustraties: |
|
de Famke in Belgie Gemaakt op/in: 2005
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 00 cm |
3 m 00 cm |
1 m 10 cm |
– |
22,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
A41752 |
1980 |
Gereviseerd |
2007 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Perkins |
4.270 |
onbekend |
– |
Gereviseerd |
1976 |
2007 |
|
Bijzonderheden |
Na de Industrie is er een Perkins geplaatst en in 2010 vervangen door een DAF 575.
Het scheepje voer als EssoHolland 80 tot 1976 daarna gerestaureerd door een liefhebber die het stuurhuis naar voren plaatste en verbinding bracht met het ruim: een toeristisch schip was geboren met behoud van romp en uitstraling Wij zijn de derde eigenaar en verbeterden verder op het spoor van de eerste twee , sinds 1998 |
|