Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13930 |
Zuiderzee |
Dektjalk met een zomerroef van hout |
ijzer |
circa 1892 |
Barkmeyer |
Briltil Groningen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
onbekend |
vracht onbekend
In 30-ger jaren Parlevinker |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Volgens de meetbrief uit 1905 is het schip als De Welvaart gebouwd bij Barkmeyer in Grijpskerk, volgens een geboren Groninger geen plaats met werf, maar zou Brintil zijn.Volgens overlevering in 1884. De ouderdom werd door een oude lasser op een scheepswerf enkele jaren geleden bevestigd toen er bij het roest bikken tussen de gangen in het achterschip een soort geteerd papier uit kwam.Een toepassing uit de houtbouw zou men bij de bouw van de eerste ijzeren schepen voor alle zekerheid mede toegepast hebben.
Eind 20-ger jaren was een scheepje van deze afmetingen niet meer rendabel: in de nu volgende jaren werd het gebruikt door een Parlevinker. In de 50-ger jaren kwam het in handen van een scheepsbouwer uit Zwartsluis die het voor opslag gebruikte, maar er in de toekomst een soort Oost-Indiƫvaarder van wilde maken met een hoge campagne en razeilen. Dit werd voorkomen door Rooie Gerrit, die het kocht, onder zeil bracht en een passagiersaccommodatie in timmerde en er vervolgens mee ging charteren onder de naam Zuiderzee, als protest tegen de inpoldering. Na 2 vrouwelijke opvolgers van Gerrit heb ik in 2000 het schip gekocht en het tot vorig jaar toe tijdens de wintermaanden geheel gerenoveerd, zoveel mogelijk alles in de oude stijl latend. |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://zuiderzeezeilen.nl/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
http://zuiderzeezeilen.nl/de-platbodem/ |
Omschrijving schip met mogelijkheden |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 50 cm |
4 m 10 cm |
0 m 90 cm |
0 m 90 cm |
39,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
– |
1982 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
In 2017 is het eiken berghout bij de boeg vervangen door staal. De eiken berenklauwen zijn verwijderd.
Nieuwe vingerlingen en houtdelen voor roef. |
|