Zuiderzee

Details over het schip Zuiderzee, BHS nummer 13930


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
13930 Zuiderzee Dektjalk met een zomerroef van hout ijzer circa 1892 Barkmeyer Briltil Groningen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
onbekend vracht onbekend In 30-ger jaren Parlevinker Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Volgens de meetbrief uit 1905 is het schip als De Welvaart gebouwd bij Barkmeyer in Grijpskerk, volgens een geboren Groninger geen plaats met werf, maar zou Brintil zijn.Volgens overlevering in 1884. De ouderdom werd door een oude lasser op een scheepswerf enkele jaren geleden bevestigd toen er bij het roest bikken tussen de gangen in het achterschip een soort geteerd papier uit kwam.Een toepassing uit de houtbouw zou men bij de bouw van de eerste ijzeren schepen voor alle zekerheid mede toegepast hebben.
Eind 20-ger jaren was een scheepje van deze afmetingen niet meer rendabel: in de nu volgende jaren werd het gebruikt door een Parlevinker. In de 50-ger jaren kwam het in handen van een scheepsbouwer uit Zwartsluis die het voor opslag gebruikte, maar er in de toekomst een soort Oost-Indiƫvaarder van wilde maken met een hoge campagne en razeilen. Dit werd voorkomen door Rooie Gerrit, die het kocht, onder zeil bracht en een passagiersaccommodatie in timmerde en er vervolgens mee ging charteren onder de naam Zuiderzee, als protest tegen de inpoldering. Na 2 vrouwelijke opvolgers van Gerrit heb ik in 2000 het schip gekocht en het tot vorig jaar toe tijdens de wintermaanden geheel gerenoveerd, zoveel mogelijk alles in de oude stijl latend.
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://zuiderzeezeilen.nl/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
http://zuiderzeezeilen.nl/de-platbodem/ Omschrijving schip met mogelijkheden -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
18 m 50 cm 4 m 10 cm 0 m 90 cm 0 m 90 cm 39,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 1982
Bijzonderheden
In 2017 is het eiken berghout bij de boeg vervangen door staal. De eiken berenklauwen zijn verwijderd. Nieuwe vingerlingen en houtdelen voor roef.