Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
13954 |
Adriana Pieternella |
Zeeuwse klipper |
ijzer |
in 1895 |
Adel, A. van den |
Papendrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Westerschelde, beurtdienst tussen Hoofdplaat-Dordrecht-Rotterdam,vv. |
Beurtvracht |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1895 gebouwd bij Van den Adel Papendrecht als beurtklipper voor het woelige zoute water van de zeearmen in Zeeland. Kort, breed, rond en zwaar gebouwd met brede gangboorden: 'een beul van een schip' toch slechts 68 ton. Afmetingen als van Friese palingaken die op Londen voeren.
In 1921 werd Jilles de Koster en later zijn zoon Adrianus eigenaar, tot de haven van Hoofdplaat werd gedempt (1969). De beurtreis Hoofdplaat-Rotterdam vv duurde een week maar gedwongen te ankeren bij slecht weer veel langer. Geladen lag het in de sterke getijdenstroom hevig te bonken op de zandplaten en versleet zo menig vlak en spanten.
Het klippertje werd winter 1942 bij Ooltgensplaat uit het zeeijs omhoog gedrukt en meegevoerd; lente 1945 wordt het door de RAF doorzeeft, krijgt een voltreffer maar blijft drijven; in dichte mist op de Wester Schelde geramd door een zandschip dat de schipper opviste maar het klippertje verdween in de mist en werd na dagen met draaiende motor tegen een zandplaat teruggevonden.
De laatste jaren gesleten met sportvissen; in 1969 naar de sloop, verkocht aan waterpadvinders, weer naar de sloop, weer verkocht en op oorspronkelijke maat teruggebracht bij Teun van de Belt.
Dan varend woonschip van Marianne Meinema die er onbekommerd mee rond tufte o.a. naar Frankrijk.
In 1999 aangekocht door de huidige eigenaren en gerestaureerd naar het beeld van 1895. |
|
Illustraties: |
|
Adriana Pieternella op haar ligplaats Binnenkant 1 Amsterdam Gemaakt op/in: augustus 2010 Foto: A.J.R.Buursma.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
18 m 70 cm |
4 m 86 cm |
0 m 94 cm |
1 m 54 cm |
17,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “156 BMIDD 1957” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
156 BMIDD 1957 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Adriana Pieternella |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “156 B MIDD 1957” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
156 B MIDD 1957 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
ADRIANA PIETERNELLA |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 575 |
– |
1968 |
Gereviseerd |
2000 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2cylinder |
12802-2-H-3 |
– |
Gereviseerd |
1934 |
1995 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
MD |
– |
1921 |
Nieuw |
1921 |
1934 |
|
Bijzonderheden |
Schip is kort, breed, rond en zwaar gebouwd voor de vaart in de Zeeuwse zeegaten. spantafstand 30cm, huiddikte 8 mm, ronde dekken.
De gemiddelde inzinking is 94 cm; De maximale diepgang op de hak is 130 cm. De beurtklipper is in 2000 naar het beeld van 1895 gerestaureerd en voorzien voor vaart op de Oostzee. Schip is momenteel niet getuigd i.v.m. de ligplaats met veel vaste bruggen en vaart in België. |
|